Mooiste van de straat: Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Niet per se gezocht, maar toch gekocht. Hoewel de 53-jarige Ron Huijs op de rand van afronding stond om zijn Yamaha YZF750R circuitklaar te maken, kwam er een mooie kans voorbij om een 8 Uren van Suzuka-replica van hetzelfde type aan te schaffen … als bouwpakket. En dus begon Huijs weer van voren af aan. Na flink wat avondjes zweten, is dit het eindresultaat.

“Het was megawarm die dag, ruim in de dertig graden. Vanwege die hitte vroeg mijn vader bij vertrek nog waarom ik dat leren pak aantrok, maar ik reed en rijd nooit onbeschermd rond. Het plan was om met een groepje lekker wat in de Eifel te gaan sturen. Dat deden we regelmatig, omdat het voor ons als Limburgers slechts twee uurtjes rijden is. Op de splitsing van de B258 naar de B51 ging het echter helemaal fout, doordat ik een heel zware crash meemaakte.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Door een black-out schiet de dan 24-jarige Ron Huijs rechtdoor in plaats van af te draaien. “Blijkbaar ben ik totaal niet gestopt, terwijl daar netjes stopborden aan de zijkant staan. Ik ben frontaal tegen de vangrail aan geklapt en heb daarna enorm veel geluk gehad. Achter de vangrail stonden namelijk van die grote, witte borden met rode pijlen. Wonder boven wonder ben ik daar precies tussendoor gegaan.”

Hoewel hij op die bewuste dag in 1995 een engeltje op zijn schouder heeft gehad, is er uiteraard wel sprake van een serieuze blessure voor de nog jonge motorrijder. “Ik had te maken met gebroken ruggenwervels en ribben. Het viel dus nog alleszins mee, maar helaas is die rug altijd een zwakke plek gebleven. Twee jaar terug heb ik zodoende nog last gekregen van een dubbele hernia.”

‘Elk nadeel heb zijn voordeel’, zoals voetballegende Johan Cruijff weleens opperde. Het geldt grotendeels ook voor Huijs en zijn liefde voor sportmotoren. De 53-jarige werftoezichthouder voor de Vlaamse overheid is op zijn respectabele leeftijd nog altijd verslingerd aan buikschuivers, zowel op straat als circuit.

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

“Vooropgesteld, ik vind sportmotoren gewoon het mooist”, laat de Belgische Nederlander weten. “Maar dat is niet de enige reden. Ik rijd ook graag op dit soort fietsen vanwege de zitpositie. Dat zou je vanwege mijn leeftijd misschien niet direct verwachten, maar dat heeft dan weer met mijn zwakke rug te maken. Ver voorover leunen, gebogen rug… Dat blijkt de meest prettige positie voor mij te zijn. Tot het einde van mijn ‘carrière’ zal ik dus waarschijnlijk sportieve brommers moeten blijven rijden.”

Door deze ‘noodzaak’ beschikt hij over enkele prachtige parels van sportmotoren, zoals een puntgave Ducati 748 én 749. Deze motoren worden af en toe nog ingezet om een rustig rondje door de prachtige omgeving van Limburg te maken, iets dat als grensbewoner snel voor elkaar te krijgen is in zowel het Nederlandse als Belgische gedeelte. “Op een mooie avond wil ik er nog weleens op uittrekken, maar de afgelopen jaren leg ik de meeste kilometers af op het circuit. Daar beleef ik ook het meeste plezier aan.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Om die lol op de afgesloten banen te vinden, is Huijs in het bezit van twee superbikes uit de nineties. In de schuur prijken een Suzuki GSX-R750 SRAD uit 1998 én uiteraard de Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica. De reden om juist met deze twee ‘oudjes’ het circuit op te zoeken, is een vrij simpele, meent de eigenaar.

“Ik test regelmatig moderne sportmotoren en die zijn echt heel indrukwekkend, maar de meeste lol ontvang ik uiteindelijk toch terug van oudere superbikes. Ook zeer zeker niet langzaam, maar je moet er wel wat meer voor doen om leuk rond te komen. Het is echt werken geblazen en dat vind ik juist mooi. Het moet allemaal niet te simpel worden, want dan raak je toch de nodige uitdaging kwijt.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Een paar jaar terug zocht Huijs bewust die uitdaging in een Yamaha YZF750R uit 1993. “Die had ik in Duitsland gevonden en mijn doel was om die volledig circuitklaar te maken. Dat was nogal een project, maar ik was al lekker op gang. Mijn voortgang plaatste ik ook weleens op Facebook, puur om andere liefhebbers op de hoogte te houden. Eigenlijk was ik al in de eindfase beland en enkel het spuitwerk moest nog verricht worden … totdat ik een berichtje ontving”, meldt Huijs. “Die man meldde me dat een vriend van hem een bijzondere YZF had staan. En uiteraard was de vraag of ik wellicht interesse had. Maar ja, ik was al in de afrondende fase beland, dus ik had er eigenlijk geen oren naar.”

“Totdat ik de foto’s van die motor zag”, legt Huijs uit. “Direct was me duidelijk dat er heel leuke spullen op die YZF zaten en dat triggerde me om toch eens te gaan bellen met de eigenaar.” Dat bleek Marco van Bergeijk te zijn, in het dagelijkse leven een gewaardeerde monteur bij Ducati Zaltbommel. “Die had ‘m volledig zelf gebouwd, maar na enkele circuitdagen heeft hij die Yamaha weer preventief uit elkaar gehaald, om te controleren of alles in orde was. Daarna is de motor op zolder beland en dat is natuurlijk zonde, maar Marco had zelf geen zin en tijd meer om de YZF opnieuw op te bouwen. Zodoende heb ik die taak maar op me genomen”, laat de Belgische Nederlander met een brede glimlach weten.

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

De reden waarom de Yamaha een replica is geworden van de machine waarmee Noriyuki Haga en Colin Edwards de 8 Uren van Suzuka in 1996 wisten te winnen, weet Huijs niet. “Maakt mij eigenlijk ook niet zoveel uit, want ik ben vooral blij dat hij een prachtige kopie heeft gemaakt.” Doordat de YZF compleet uit elkaar was gehaald, moest Huijs na aankoop nog wel even aan de slag om de motor weer volledig op te bouwen. “Dat kostte toch wel de nodige avondjes”, verklaart hij.

De vuurdoop voor de replica vindt uiteindelijk plaats op het circuit van Mettet, maar die verloopt niet al te voorspoedig. “Er viel niet mee te rijden, want hij hield enorm in bij hogere toerentallen. Doordat er een Ignitech ontsteking op zit, valt er flink wat af te stellen met de YZF. Ook daar ben ik wel even mee bezig geweest. Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar, maar daar was behoorlijk wat stoeiwerk voor nodig. Gelukkig weet ik daardoor nu wel precies hoe je een testbank moet gebruiken.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Inmiddels is Huijs al de nodige circuitkilometers verder met de Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica, te danken aan zijn aanwezigheid bij circuitschool Inter Track als BRS veringexpert. Hierdoor is hij met een grote regelmaat op de afgesloten baan te vinden en dat zorgt natuurlijk voor een ideale situatie. Op die manier kan hij namelijk ook af en toe zijn rondjes maken op deze pure racer.

“Het is flink werken geblazen, maar ik vind het echt een feestje om mee te rijden. Hoewel de 20-kleps vier-in-lijn nog altijd zijn standaard vermogen van 125 pk heeft, voelt deze replica toch wel een stuk potenter aan dan een standaard YZF. Dat is deels te danken aan een vergroting van het inlaattraject, de gemodificeerde airbox, een aangepaste radiateur en de TPS carburateurs. Maar het grootste verschil zit ‘m in het gedrag van de motor als het op sturen aankomt. Dat heeft Marco knap voor elkaar gekregen, moet ik eerlijk zeggen.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Huijs begint al snel een lange opsomming te maken van alle speciale onderdelen die aanwezig zijn op deze Yamaha. Aan de voorzijde zijn onder meer Tokico radiale vierzuigerremklauwen te vinden, evenals een Showa voorvork van een Suzuki GSX-R600 K8. Om het qua vering nog wat beter voor elkaar te hebben, is het binnenwerk voorzien van Andreani race-cartridges. Achter valt een WP schokdemper met Nico Bakker linksysteem te ontdekken, hoewel de sticker op de achterbrug anders doet vermoeden.

“Dat komt doordat het een replica is. Marco heeft de kleurstelling en stickers een-op-een overgenomen van het origineel. En inderdaad, op de achterbrug van die endurance-racer zat een sticker van Öhlins.” Het racy gevoel van deze replica wordt nog eens versterkt door lichtgewicht kuipwerk, een op maat gemaakte kabelboom, AIM digitaal dashboard, radiale Nissin rempomp, Domino snelgas en aanpassing van voor- en achtertandwiel om de nadruk meer op acceleratie te leggen. “Doordat ‘ie zo lekker rijdt, heb ik niet eens de moeite genomen om mijn eigen opgebouwde YZF nog naar de spuiter te brengen. Die dient nu eigenlijk enkel als donormotor voor deze replica.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Door de prachtige opbouw en uitstekende looks blijkt de Yamaha YZF750R van Ron Huijs regelmatig de aandacht te trekken van andere rijders. Begrijpelijk ook, want een nineties superbike is geen dagelijkse kost op een gemiddelde circuitdag. Vooral als de jongere generatie komt informeren waar hij mee rondrijdt, ontkomt Huijs er niet aan om zijn lach te moeten onderdrukken. “Dan voel ik me ineens zo oud”, geeft hij aan. “Dan vertel ik uiteraard dat het een replica is van de YZF750 die de 8 Uren van Suzuka in 1996 won. Met de welbekende coureurs Edwards en Haga. Veel van die jonge gasten kijken me dan echt zo aan van … wie? Die namen blijken ze dus niets te zeggen.”

Als gepassioneerd circuitrijder is Huijs erg in z’n nopjes met het feit dat hij de Yamaha tot zijn beschikking heeft. “Op circuitdagen staart iedereen zich altijd helemaal blind op rondetijden, maar dat vind ik totaal niet boeiend. Op hobbymatig niveau is dat sowieso irrelevant en dus focus ik mij volledig op het rijgevoel dat ik van de motor ontvang.”

En Ron Huijs kan het weten, als voormalig eigenaar van een FIM Superstock 1000-machine. “Een Suzuki GSX-R1000 die in de handen van Sepp Vermonden is geweest. Dat was natuurlijk een echt bommetje, maar uiteindelijk ben ik daarna overgestapt op een Honda CB500. Iedereen verklaarde me uiteraard voor gek, maar de mooiste jaren heb ik op die CB beleefd. Enorm veel lol gehad met dat ding en daar draait het uiteindelijk om. Dat is ook de reden waarom ik nu zo lekker aan het rondrijden ben op die YZF750R. Daar draait het niet om het vermogen, maar komt het puur op sturen aan.”

Yamaha YZF750R 8H of Suzuka Replica

Komende winter zal de Yamaha weer flink vertroeteld worden, zodat de motor gereed is voor een volgend circuitseizoen. Buiten de nodige rondjes draaien tijdens de Inter Track circuitdagen heeft Ron Huijs nog geen andere plannen met zijn nieuwe aanwinst. Het geopperde idee om eventueel deel te nemen aan de Classic Endurance Series wordt niet gelijk van tafel geveegd door de Limburger.

“Dat lijkt me erg gaaf, maar dan moet er nog wel wat meer gesleuteld worden aan de YZF om ‘m op niveau te krijgen voor zo’n kampioenschap. Ze staan daar niet stil, hè. Stiekem hangt daar uiteraard weer een redelijk prijskaartje aan vast. Maar goed, wie weet. Met een goede teamgenoot zijn zulk soort wedstrijden misschien wel het overwegen waard.”

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red