Mooiste van de straat: Yamaha FZ750

Yamaha FZ750

Van de alsmaar oplopende projectkosten had Rick Miltenburg inmiddels net zo goed een gloednieuwe Ducati Panigale V4 S of BMW M 1000 RR kunnen kopen, maar had ie dan net zoveel lol beleefd? Vast niet, want de handige monteur is smoorverliefd op zijn zelfgebouwde Yamaha FZ750.

Je kunt ‘m niet missen, Ricks klassieke racemonster. Midden in het gangpad naar de koffiebar staat deze tot in de puntjes verzorgde Yamaha FZ750 te pronken. De eyecatcher van RM Motortechniek in Rhenen eist alle aandacht op, en terecht ook. Hier, vlak aan de natuurlijke provinciegrens van Utrecht en Gelderland in de vorm van de Nederrijn, houdt de 46-jarige Miltenburg zich dagelijks bezig met reparaties en onderhoud, waarbij hij af en toe ook tijd vrij probeert te maken voor zijn privéprojecten.

Redelijk recent was het met name de FZ die veel liefde ontving van de ervaren motortechnicus. En dat mocht ook wel, na zes jaar op zolder te hebben gestaan. “Ik had ‘m eerder al eens opgebouwd tot racer. Lang geleden wilde ik namelijk met die FZ meedoen aan een Classic Superbike-competitie in Duitsland. In hun Open Extreme-klasse mocht je met motoren rijden tot 1985 en door die grens was de Suzuki GSX-R750 erg populair. Het allereerste model was namelijk net daarvoor op de markt gekomen en dus reed haast iedereen in die klasse met een GSX-R rond. Alleen vond ik in de basis een Yamaha FZ750 een betere motor dan die Suzuki. Dus daar ben ik mee aan de slag gegaan.”

Yamaha FZ750

Als een kanonskogel
Door drukte in de eigen zaak en de komst van kids lukt het Miltenburg uiteindelijk niet om de FZ in te zetten voor het beoogde doeleinde. Hoewel hij niet in de Duitse Classic Superbike-competitie terechtkomt, is de Yamaha uiteindelijk wel een winnende fiets gebleken. Tijdens de Ducati Club Race van 2015, tien jaar terug dus, weet de combinatie namelijk de Superbike Revival op hun naam te schrijven.

“Dat vind ik dan wel weer geinig van zo’n machine”, begint Miltenburg. “Je ziet een klassieke fiets, maar het ding loopt als een kanonskogel. Ik rij tussen de moderne fietsen, maar merk weinig verschil.” Dat deze klassieke Japanner met het huidige geweld mee kan komen, heeft twee oorzaken. Ten eerste heeft Rick een achtergrond als voormalig ONK Superstock-coureur en de FZ750 is aardig aangepakt in al die jaren. “Ik heb ‘m ooit uit de tuin geplukt. Volgens mij heb ik toen tweehonderd euro betaald. De vriendin van die man was blij dat ‘het ding’ eindelijk weg was. Het ging mij puur en alleen om het frame, met bouwjaar 1985. De motor was verder ook helemaal verrot, dus de rest is gelijk naar de schroot gegaan.”

Yamaha FZ750

Even klaar mee
Met enkel een frame gaat Rick rigoreus aan de slag met de bouw van een race-FZ. Kosten noch moeite worden gespaard om een serieuze circuitfiets neer te zetten. “Ik zat continu op Marktplaats te snuffelen, om onderdelen te verzamelen”, legt de ervaren motormonteur uit. Miltenburg weet een prachtige fiets te bouwen, maar de betrouwbaarheid van de gebruikte krachtbron blijkt niet helemaal in orde te zijn.

“Ik deed destijds regelmatig een circuitdagje meepikken, maar ervoer toch regelmatig wat problemen met het blok. Elke keer kon ik weer aan de slag, terwijl het steeds drukker werd met mijn eigen zaak. Op een gegeven moment was ik er wel even klaar mee en belandde de FZ op zolder.”

Yamaha FZ750

Zes jaar na de oorspronkelijke bouw pikt Miltenburg de draad weer op met de FZ750, deels te danken aan de KicXstart circuitdag. Tijdens de allereerste editie in 2022 zet hij een Triumph Daytona T595 in, het jaar erop verschijnt Rick met een originele GSX-R750 SRAD van Suzuki.

“Ik kreeg daardoor weer de smaak van circuitrijden te pakken en ik dacht eraan om een nieuwe bouw te realiseren, van een nineties racer. Die GSX-R kon een mooie basis zijn, maar uiteindelijk veranderde ik alsnog van gedachten. Ik stond op de zolder van mijn zaak, zag daar weer die FZ staan en besefte dat daar eigenlijk al heel veel spullen op zaten die ik graag wilde gebruiken. Daarom heb ik ‘m naar beneden gehaald en startte fase twee voor de Yamaha.”

Yamaha FZ750

Tikkeltje tammer
Om tijdens de derde editie van de KicXstart circuitdag met de FZ aan de start te kunnen verschijnen, sleutelt Rick er lustig op los gedurende de wintermaanden van ’23/’24. De basis van twaalf jaar geleden blijft redelijk intact, al maakt Rick toch wel wat onverbiddelijke beslissingen. Zo komt er een ander blok in de racer te hangen.

“Er zat al een serieus snel Thunderace-blok in, maar daar kende ik dus problemen mee. Daarom wisselde ik deze om. Gelukkig heb ik al die jaren flink wat materiaal voor de FZ verzameld, dus dat was ook geen enkel probleem.” Dankzij overmaatse Wiseco zuigers, racenokkenassen en 41 mm flat side carburateurs weet de 1.040cc tellende vierpitter een gezonde 160 pk aan het achterwiel te krijgen.

Yamaha FZ750

“Het vorige blok beschikte over meer vermogen, maar ik ben voor betrouwbaarheid gegaan. Hij is nu een tikkeltje tammer, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik beleef nu echt zoveel meer plezier aan de motor. Ik hoef niet meer te twijfelen of het blok heel blijft en met een druk op de knop loopt ie. Dat was hiervoor ook niet zo, want die moest ik met een externe starter tot leven krijgen. Om gewicht te besparen, aangezien ik natuurlijk van plan was om ermee te racen. Dat was me telkens een gedoe, dus ik ben blij met mijn keuze om er weer een startmotor op te zetten.”

Grootste aanpassing
Niet alleen een pittig blok maakt deze FZ zeer racy. Wat te denken van een setje BST carbon wielen, eigenlijk bedoeld voor een Yamaha YZF-R1. En ook op het gebied van remmen en vering heeft Rick zijn machine helemaal up-to-date gemaakt. Zo bijten stevige Brembo GP4-RS klauwen in op specifieke remschijven van Moto-Master.

Yamaha FZ750

“Er was maar één type schijf wat ik kon gebruiken, maar de boutgaten kwamen niet uit. Zij hebben dat aangepast en er zelfs een nieuw productnummer voor aangemaakt.” Voor de vering van de FZ vertrouwt de voormalige ONK Superstock 1000-coureur op de kunde van veringexpert Edgar Hendrikx van HK-Suspension. Een combinatie van een Öhlins voorvork en Wilbers achterschokbreker moet Rick helpen om de FZ in het gareel te houden. Datzelfde geldt voor de grootste aanpassing van de motor in fase twee. Tenminste, als het gaat om het gedrag op het circuit.

“Ik vond het eigenlijk een te prijzig onderdeel, maar uiteindelijk besloot ik om toch een slipperkoppeling van Sigma te monteren”, geeft de 46-jarige Rick aan. “Dat maakt me een verschil, zeg. De motor stempelde behoorlijk hard als ik op een bocht aankwam, maar dat is nu verleden tijd. Ik ga nu met zoveel meer rust richting de bocht. Daar pak ik echt de meeste tijdwinst mee.”

Yamaha FZ750

Ook op elektronisch gebied is dit allerminst een klassieker te noemen. Zo is er een ECU van RCB op de machine te vinden, waardoor Rick onder meer beschikt over twee rijmodi én een pitlimiter. Ook een quickshifter ontbreekt niet op de FZ. “Dat vind ik nou leuk, beetje stoere dingetjes erop zetten. Vooral de pitlimiter vind ik fantastisch, daar kan ik echt van genieten. Kom je door de pitstraat gereden, met pitlimiter. Dat ding klapt dan als de ziekte. Geweldig!”

Kilo’s kwijtraken
De tweede opbouw van de FZ blijkt een succes te zijn, want Rick Miltenburg beleeft een perfecte dag op het befaamde Belgische circuit Zolder. Voor de derde maal neemt hij deel aan de KicXstart circuitdag en dat doet hij wederom met een flinke smile op z’n gezicht.

Yamaha FZ750

“Ik blijf het geweldig vinden om met zo’n motor gewoon mee te komen met moderne superbikes. En het is ook leuk om te zien dat de FZ zo veel aandacht krijgt. De gehele dag lopen er mensen naar te kijken. Dat is toch eer van het werk wat je erin hebt gestopt.” Hoewel je het haast niet kunt geloven, toch ziet de eigenaar van RM Motortechniek nog steeds de nodige verbeterpunten opdoemen als hij naar de racy Yamaha kijkt. Zo monteerde hij na zijn laatste circuitdag een duimrem om mee te experimenteren, maar is hij daarnaast ook van plan om de FZ nog wat lichter te maken.

“De motor zal nu zo’n 190 kilo wegen, schat ik in. Het zal lastig zijn om echt nog veel kilo’s kwijt te raken. Als ik dat voor elkaar wil krijgen, moet ik een ander frame gaan gebruiken. En daarover twijfel ik zeer, want dan is er niets meer wat refereert aan de FZ. Dat vind ik eigenlijk wel zonde, want uiteindelijk rijd ik vooral voor de lol rond op deze machine. Misschien kan ik dan beter een volledig ander project beginnen. Toevallig staat er boven nog een Kawasaki ZXR750. Misschien is het een beter idee om die, net als de FZ, ook van zolder te halen.”


Tekst en fotografie Jarno van Osch/Shot Up Productions

Deel


Gerelateerde artikels

Yamaha FZ750

Mooiste van de straat: Yamaha FZ750

Van de alsmaar oplopende projectkosten had Rick Miltenburg inmiddels net zo goed een gloednieuwe Ducati Panigale V4 S of BMW M 1000 RR kunnen kopen,

Yamaha Race Like a Girl

Yamaha lanceert ‘Race Like a Girl’

Yamaha Motor Europe presenteert ‘Race Like A Girl’, een nieuwe zesdelige webserie over een aantal jonge vrouwen in het Women’s Circuit Racing World Championship. ‘Race