Eerlijk, wij hebben al slechtere marketingideeën zien voorbijkomen dan dit. Goedkopere ook, trouwens. Maar goed, zoals bekend staat de nieuwe BMW R 1300 GS standaard op Metzeler Tourance Next 2 rubber, wie van plan is om z’n nieuwe GS wat meer richting ongebaande paden te sturen kan optioneel kiezen om z’n nieuwe tweewieler op Karoo 4’s te laten afleveren.
Om de wereld te tonen dat dat bepaald geen verkeerde keuze is – of gewoon omdat ze zin hadden in een all expenses paid avontuur – kwamen ze bij Metzeler met het ideetje om een challenge op poten te zetten: met volstrekt standaard motoren, geschoeid op standaard rubber, van nul naar zesduizend meter.
Niet zomaar om het even waar natuurlijk, en het liefst binnen 24 uur. En dan kom je blijkbaar uit bij een nogal extreem decor. De expeditie vertrok en eindigde op zeeniveau bij Bahia Inglesa, aan de kust van de Stille Oceaan en bestond uit een acclimatisatieroute naar de Ruta de los Seismiles op de hellingen van de Nevado Ojos del Salado, op de grens tussen Argentinië en Chili. Met zijn 6.891 meter is dat de hoogste actieve vulkaan ter wereld, broertje Nevado de Incahuasi is 6.610 meter hoog.
De expeditie slaagde erin om in 19 uur en 22 minuten de noordkant van de Nevado Ojos del Salado te bereiken op 6006 meter, om uiteindelijk te eindigen op 6.027 meter. De heren in het zadel waren onder meer Salvatore Pennisi (Metzeler Testing & Technical Relation Director), Christof Lischka (hoofd BMW Motorrad Development) en Michele Pradelli (Italiaans Extreme Enduro kampioen).
Dat de trip zowel mens als machine danig op de proef stelde mag duidelijk zijn, niet alleen vanwege de te maken hoogtemeters maar zeker ook door de barre weersomstandigheden met temperaturen tot tien graden onder nul. Maar het heeft wel foto’s opgeleverd die ons meteen zin doen krijgen om een enkeltje Chili te boeken…