Meer offroad met Triumph Scrambler 400 XC

Triumph Scrambler 400 XC

Na het – met name in India – onmiskenbare succes van de Speed 400 en Scrambler 400 X, voegen de Britten uit Hinckley nu een derde model toe aan hun lichte modern classic line-up: de Scrambler 400 XC.

Wie bekend is met de typeaanduidingen van Triumph weet dat ‘XC’ staat voor een meer capabele machine in het onverharde gedeelte van de wereld. Zo ook de Scrambler 400 XC. De ruige scramblerlook blijft behouden en wordt uitgebreid met lichtere aluminium spaakwielen en tubeless banden.

Triumph Scrambler 400 XC

Met een 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel gaat het gevoel offroad vast een klap beter worden, maar belangrijker nog is dat je minder snel je banden kapot rijdt. Ook wel een prettig idee. De standaardbanden zijn overigens Metzeler Karoo Streets, een allroadband voor straat en licht offroadwerk. Prima voor deze lichte machine, denken we.

Dat verbeterde offroadkarakter wordt benadrukt met een hoger voorspatbord en een flyscreen om de rijder beter te beschermen voor de elementen. Handkappen had de Scrambler 400 al, de XC krijgt daar ook een skidplate bovenop om de carterpan te behoeden van scherpe rotsen.

Triumph Scrambler 400 XC

Motorisch blijft de motor gelijk aan de bestaande Speed 400 en Scrambler 400. De 400cc vloeistofgekoelde eencilinder levert 40 pk bij 8.000 tpm en 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Ook qua elektronica is er weinig nieuws onder de zon: de XC beschikt over ride-by-wire en dezelfde, uitschakelbare tractiecontrole én ABS (op het achterwiel).

De Scrambler 400 XC is vanaf september beschikbaar bij de dealer en wordt geleverd in drie verschillende kleuren: Racing Yellow, Storm Grey en Vanilla White. De prijs is ook al bekendgemaakt. In Nederland begint deze machine bij 8.645 euro, in België is ie er vanaf € 7.645,-.

Deel

Gerelateerde artikels

Arai klopt zich trots op de borst dat de Tour-X5 een van de meest allround inzetbare helmen is die de

Het zit erop voor onze QJMotor SRT 800 SX duurtester. Intussen is de magische kaap van 10.000 km bereikt, ergens

Op het eerste gezicht lijkt deze overtreffende trap van de Tracer 9 GT niet eens zo gek ver van de