Meer is meer: KTM 1390 Super Adventure S EVO

KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO

KTM blaast flink van Mattighoofse toren met de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO. In navolging van de Super Duke komt ook de dikste Adventure nu in een ‘alles erop en eraan’ EVO-variant. Alle registers gaan open, want de 1390 krijgt KTM’s nieuwste technologie aan boord.

Nou, mooi allemaal, waar zullen we eens beginnen. Bij het frame deze keer: de KTM 1390 Super Adventure S EVO gooit het over een andere boeg qua framestijfheid (al laat KTM niet los wat dan precies), wat de handling en stabiliteit op de weg moet verbeteren. Om dat frame op het juiste spoor te houden is de EVO uitgerust met de nieuwste generatie WP Semi-Active Technology.

KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO

In vergelijking met de vorige generatie is de SAT afgestemd op meer precisie met consistenter dempingsgedrag als er stevig doorgereden wordt of de ondergrond veel oneffenheden vertoont. Aan de basis van dit systeem staan nieuwe PWM (Pulse Width Modulation) sensoren en een nieuwe WP voorvork die ontwerpkenmerken combineert van zowel Open als Closed Cartridge veringelementen. Klinkt veelbelovend, iets wat we ongetwijfeld zullen ervaren tijdens de eerste rijtest van deze über-Adventure.

KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO

Styling en ergonomie zijn ook bijgewerkt voor 2025, met nieuwe kuipdelen en zadelontwerp, een geheel nieuwe ledkoplamp (ja, met een vleugje kaaklijn van Duke), nieuwe ruit, een opbergvak, en een set voetsteunen die 8 mm lager en 10 mm verder naar buiten staan, wat een ruimere kniehoek oplevert.

173 pk en AMT
Leuk, maar onze aandacht gaat natuurlijk vooral uit naar de opgefriste krachtbron in combinatie met de automatische transmissie. De KTM 1390 Super Adventure S EVO is opgepompt van 1.300 naar 1.350cc, wat resulteert in 173 pk bij 9.500 tpm en 145 Nm bij 8.000 tpm. Dit is te danken aan nieuwe motorcomponenten en nieuwe variabele nokkenastiming, de zogenaamde Camshift-technologie.

KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO

Laatste moet zorgen voor verbeterde rijdbaarheid in het lage toerenbereik, hogere piekprestaties, lagere emissies en brandstofverbruik. Bij hogere toerentallen verschuiven de inlaatnokken zijwaarts, waardoor de kleppen langer en hoger opengaan om meer mengsel de cilinders in te persen. In het lagere toerenbereik passen de inlaatnokken de kleptiming en -lift aan, wat de slagkracht van de twin moet optimaliseren.

Die niet al te bescheiden slagkracht wordt vanaf 2025 gekoppeld aan de geheel nieuwe Automated Manual Transmission, een primeur voor KTM en exclusief voor de KTM 1390 Super Adventure S EVO. Via het eveneens gloednieuwe, verticaal gemonteerde V80 TFT-touchscreen heb je toegang tot geheel nieuwe rijmodi, connectiviteitsfuncties en KTM’s nieuwste Adaptive Cruise Control (ACC), die remassistentie, botswaarschuwing en afstandswaarschuwing toevoegt aan zijn arsenaal.

KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO

Het nieuwe ACC-systeem, gecombineerd met AMT, beschikt over ACC Stop & Go. Wanneer geactiveerd, zal dit systeem de EVO tot een volledige stop brengen als het voertuig ervoor tot stilstand komt. Zodra het voertuig weer in beweging komt, zal jij automatisch je rit weer hervatten. Nog even en je kunt wel thuisblijven. Die noviteiten zijn te danken aan een compactere, vijfde generatie radarsensor van Bosch. De nieuwe Super Adventure S EVO zal begin 2025 beschikbaar zijn bij de KTM-dealer, prijs is nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed