Max rijdt dagelijks 250 kilometer op zijn elektrische Zero SR/S

Zero SR-S Max Schoenmakers

Lange ritten in het zadel zorgen steevast voor de fijnste ervaringen voor motorrijders. Het gevoel van ultieme vrijheid, en dat de hele dag lang. Voor sommige mensen hoort dat zelfs bij de dagelijkse routine. Bijvoorbeeld voor Max Schoenmakers (55), die elke dag gemiddeld 250 km aflegt. Zijn trouwe partner onderweg? De 100% elektrische Zero SR/S. Zijn ervaring bewijst: wie zegt dat elektrische motoren niet geschikt zijn voor lange toerdagen, heeft nog nooit met een Zero gereden. “Sommige dagen rijd ik meer dan 400 km zonder enige vorm van range anxiety”.

Vertel ‘ns, Max: hoe kwam je terecht bij Zero Motorcycles?
Max Schoenmakers: “Voor mijn werk moet ik elke dag heel wat kilometers afleggen om klanten te bezoeken over heel Nederland. Daarvoor gebruikte ik eerst een traditionele motorfiets, maar merkte al snel dat die op termijn best veel kosten met zich meebracht. Motorolie, filters, bougies, benzine… Naarmate de teller aantikte, liepen de kosten per gereden kilometer snel op. Door over te stappen op een Zero SR/S, kon ik heel wat besparen op zulke slijtagekosten. Zelfs de remmen slijten veel minder snel omdat je met de elektromotor heel sterk en nauwkeurig op de motor kan afremmen zodat je de remschijven en -blokken nauwelijks nog nodig hebt.”

“Ik heb het eens berekend: met de kilometers die ik rijd bespaar ik alles opgeteld per maand zo’n duizend euro ten opzichte van de verbrandingsmotor die ik een tijdje gebruikte. De besparing zit ‘m in benzinekosten en onderhoudskosten die per kilometer veel lager liggen bij mijn Zero SR/S. Het is net omdat ik zoveel kilometers per dag afleg dat een elektrische motorfiets van Zero de meest logische keuze bleek.”

Zero SR-S Max Schoenmakers

Voor veel mensen is het bereik van een elektrische motor een struikelpunt. Heb je nooit problemen om je bestemming te bereiken?
Max: “In het begin ging ik op voorhand nauwkeurig na welke afstand ik de volgende dag zou moeten afleggen, maar al snel leer je dat dat eigenlijk niet nodig is. Ik begin elke dag opnieuw met een volle accu en daarmee heb ik voldoende om mijn dag door te komen. Mijn klanten bepalen mijn agenda, en ik hoef verder niets bijkomends te plannen omdat ik elektrisch rijd. Uiteindelijk gaat het erom dat je thuisgeraakt. Of dat nu met 10 kilometer resterend bereik is of met 100, dat maakt niets uit.”

Is de situatie anders wanneer je niet rijdt voor je werk, maar bijvoorbeeld tijdens een weekendrit met vrienden?
“Als we eens een toeristisch motortoertje doen dan staan m’n vrienden halverwege de dag te tanken, en hang ik wat over m’n Zero toe te kijken. Tijdens zo’n toeristische rit rijd je uiteraard niet op de snelweg, maar net op de binnenwegen en de kleine baantjes. Dat maakt dat het gemiddelde tempo best laagt ligt, waardoor het verbruik minimaal is. En dan kan ik gemakkelijk de 300 kilometer halen zonder bijladen.”

Het is dus vooral een kwestie van de juiste mindset…
“Ja, en gewenning. Iedere motorrijder die ik al op mijn Zero heb laten rijden is redelijk tot zeer enthousiast over de ervaring. Iedereen vindt het geweldig. Al hebben ze nog veel vooroordelen. Terwijl de essentie van motorrijden, bochten maken met je hoofd in de wind, niet anders is. Integendeel: door niet te hoeven schakelen is er minder afleiding en ben je je nog meer bewust van de omgeving.”

“Wat ook is: door mijn ervaring met elektrisch motorrijden kan ik zeggen dat mensen weleens het aantal kilometers dat ze in één stuk kunnen afleggen overschatten. Als ik 200 km lang rijd, ben ik dringend toe aan pauze. En tijdens die pauze laad ik gewoon weer wat bij. Laadpalen vind je tegenwoordig overal in Nederland, zeker dankzij gespecialiseerde apps, dus dat is ook echt geen hindernis.”

Zero SR-S Max Schoenmakers

Hoe ervaar je het rijden zelf?
Max: “Ik heb genoeg ervaring met een verbrandingsmotor om te kunnen zeggen dat ik de Zero SR/S eigenlijk leuker rijden vind. De acceleratie en het uitkomen van een bocht geeft een grotere kick wanneer je dat wil, maar tegelijkertijd kan je alles ook veel gemoedelijker doen. Je kan zo soepel rijden als je dat zelf wil.”

“De stilte is ook echt een meerwaarde. Rijd je door de natuur dan hoor je de kikkers kwaken en de vogels fluiten. Je krijgt onderweg meer dan enkel het mooie uitzicht van de natuur: je krijgt ook de soundtrack erbij. Komt er ook nog bij dat je mensen te paard of met een hond kan kruisen zonder het dier op te schrikken. Je krijgt zelfs vaak een duimpje opgestoken wanneer je hen passeert. Wat ook helpt: als ik ’s ochtends vroeg vertrek hoef ik niet de halve buurt wakker te bulderen maar ga ik geruisloos op pad.”

Sommige mensen zouden net zeggen dat een motor die geen geluid maakt net gevaarlijker is, want men hoort je niet aankomen.
Max: “Ik vind dat niet echt een argument. Het geluid zit aan de achterkant van de motor. Meestal komt de motor eerst in beeld, en het geluid volgt pas later. En bovendien: ik ga er altijd van uit dat niemand mij gezien heeft. Defensief rijden is mijn devies, op eender welke motorfiets.”

Heb je nog advies voor mensen die een elektrische motor overwegen?
Max: “Ik zou zeggen: laat je goed informeren. Bij Zero heb je verschillende opties zoals snellere laders of een grotere accu. Zelf heb ik gekozen voor een extra accu in mijn SR/S, want dat past het beste bij wat ik nodig heb. Het komt erop neer dat je vast en zeker wel een samenstelling vindt die perfect aansluit bij wat jij zoekt. En vooral: laat je niet afschrikken door het bereik. Integendeel. Zelf bewijs ik elke dag opnieuw dat dat geen obstakel is.”

Zero SR-S Max Schoenmakers

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Wie Aprilia zegt, zegt in één zucht daarna – bijna als van nature – Factory. Deze nog sportievere jas die

Dat de sportmotor alweer een tijdje in schwung is zien we zowel in het straatbeeld als in de showrooms. Ook

Tijd is relatief, zei Einstein ooit. Op je krent zitten bij een kringverjaardag kan voor een hele lange dag zorgen,