Begin dit jaar verraste MotoMondo, importeur van Mash in Nederland en België, door drie volledig nieuwe modellen tentoon te stellen op de MOTORbeurs in Utrecht. Deze GT750, op basis van een Chinese Jedi Motor, is er daar eentje van.
Mash kiest een nieuwe koers. Het Franse merk, opgericht in 2012, richtte zich de afgelopen dertien jaar met name op neo-retromodellen maar met de GT750 gaat het merk een nieuwe richting uit. Voor de ontwikkeling van deze GT750 ‘Gran Turismo’ is een samenwerking aangegaan met het Chinese Jedi Motor. Dat wil zeggen: het Mash-logo staat op het kuipwerk van deze licht teruggetunede (want Euro5+) Jedi Motor Kirin 750, herkenbaar aan het Jedi-logo op het motorblok.
Leuk feitje: die wordt ook door Chinese politiekorpsen gebruikt. Te zien is ook wel waarom. De machine oogt robuust, is standaard voorzien van valbeugels, zijkoffers, een 12,3” TFT-dashboard en een elektrisch verstelbaar windscherm. Een paar blauwe en rode stickers en lampen erop en je hebt al gauw een lookalike van de R 1300 RT die de Nederlandse politie onlangs in gebruik heeft genomen.
Die vergelijking is moeilijk los te laten, zeker als je kijkt naar het motorblok. In het kuipwerk van de zwarte en gouden GT750 lijkt ruimte gemaakt te zijn voor de cilinderkoppen van een boxermotor, maar niets is minder waar. Onder dat kuipwerk gaat namelijk een vloeistofgekoelde 730cc paralleltwin schuil. Deze produceert 75 pk bij 8.500 tpm en 69 Nm bij 6.900 tpm. De GT750 is er ook als A2-variant, goed voor 47,5 pk. Het motorblok hangt in een aluminium dubbel wiegframe en weegt in totaal, in rijklare staat, 275 kg. Het geclaimde verbruik van 1 liter op 21,7 km zou in combinatie met de 24-literbrandstoftank op een bereik van rond de 500 km uitkomen.
De voorvering wordt verzorgd door een 41 mm upside-down voorvork met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Achter zit een monoshock met linksysteem. In de 298 mm remschijven aan het voorwiel bijten radiaal gemonteerde Brembo M4 dubbelzuigerklauwen zich vast. Achter zit een 260 mm remschijf en een enkelzuigerremklauw, ook van Brembo.
Aan elektronica nooit een gebrek op een Chinese motor, al zit dat op deze GT750 vooral verstopt in leuke gebruikssystemen. Dat wil zeggen dat je geen rijmodi of tractiecontrole hebt, maar wel op pad gaat met connectiviteit voor je smartphone, keyless start, verwarmde handvatten en zadel (met vijf standen), een elektronische bediende tankdop (ja echt), bandenspanningscontrole en dashcams aan de voor- en achterkant van je motor. Daarmee zou je te allen tijde kunnen filmen en fotograferen. Binnenkort testen we de GT750 in eigen land en nemen we de proef op de som met dit systeem.
De Mash GT750 is beschikbaar in Black of Gold en zal in Nederland beschikbaar zijn vanaf 13.499 euro. In België betaal je voor een GT750 11.999 euro. Op de motor zit drie jaar garantie zonder kilometerbeperking.