Marc Márquez: ere wie ere toekomt

Ik hoop dat U intussen weet dat Marc Márquez z’n achtste WK-titel heeft gewonnen. Met vier races overschot. En moeten ik daarbij vermelden dat die meer dan verdient is? Op één schoonheidsfoutje na in Texas, finishte Márquez niet lager dan de tweede plaats dit seizoen. En dat mag bijna een mirakel heten. Want als je de statistieken van de overige Honda’s erbij haalt doen die het slechter dan éénder welk ander merk. We vergeten ook snel dat Márquez tijdens de trainingen voorafgaand aan het seizoen slechts beperkt kon rijden wegens een schouderblessure.

En dat terwijl ze bij Honda toegeven dat ze in de zoektocht naar meer vermogen een soort van monster creëerden. Een monster dat Márquez na één training snapte en onder de knie kreeg. Hij paste z’n manier van rijden aan en profiteerde van het extra vermogen.Weg zijn de soms ridicule slides met het voorwiel. Wat in de plaats kwam was minder focus op het insturen, maar efficiënter uit de bochten komen, profiterend van het snellere blok van de 2019 RCV. waar de andere Honda-rijders klaagden dat ‘de motor niet bij hun stijl paste.’ Een excuus die je de beste rijders niet snel zal horen maken. Die werken keihard, denken zich de pleuris naar een manier om hun motor zo efficiënt mogelijk te gebruiken en passen zich daarop aan. Márquez bewijst dat de rijder nog steeds het belangrijkste element in een MotoGP-pakket kan zijn.

Zelfs bij Honda beschouwen ze Márquez als een buitenaards talent. Ik ben oud genoeg om Spencer te weten rijden en Stoner bewuster te hebben meegemaakt. De twee meest begaafde en getalenteerde rijders die ik naar mijn bescheiden mening ooit heb gezien. Maar bij Honda spraken ze nooit in zulke termen over die twee. Enkel over Hailwood hoor je nog eens een melancholisch iemand zeggen dat hij de beste ooit blijft, maar dat is intussen zo lang geleden dat vergelijken geen zin meer heeft. Dus als je mij vraagt of Márquez de beste is die ik ooit heb gezien, dan antwoord ik zonder een nanoseconde twijfel ‘ja.’ Omdat hij over een vergelijkbaar of groter talent beschikt dan Spencer en Stoner, maar minder fragiel blijkt. Spencer bezweek fysiek onder de druk, Stoner mentaal. Márquez schijnt enkel maar sterker te worden.

En gelukkig maar, want de hoeveelheid onzin die hij langs allerlei wegen naar z’n hoofd krijgt geslingerd zou bij iemand als Stoner tot een wanhoopsdaad hebben geleid. Ik las dit weekend op Twitter verscheidene doodverachtingen voor Márquez. En een veelvoud aan berichten die hem op z’n minst een blessure toewensten. Dat is waanzin. Absolute waanzin. Ik was ooit de obsessie nabij wat betreft Kevin Schwantz. En toen op 12 september 1993 ik na een reclameblok tijdens de Italiaanse GP ‘aartsvijand’ Wayne Rainey in de zandbak zag liggen, ben ik van het puntje van m’n stoel in de tuin gerend en heb er drie koprollen gemaakt. Pas later kwam ik te weten dat Rainey voor het leven verlamd raakte. Ik kan me nog steeds nauwelijks in de spiegel aanschouwen om wat ik die dag deed. Ook al primeerde m’n geluk om Schwantz op het ongeluk van Rainey, ik verdiende het bij m’n koplrollen om zelf verkeerd neer te komen en in een rolstoel te moeten zitten.

En nee, ik ben niet blind voor Márquez z’n soms op het randje en erover gaande acties op de baan. Maar al wie de supersterren van de jaren ’90 heeft gezien weet dat het daar op en vooral naast de baan soms eerder op terreurdreiging dan racen leek. Of al wie Rossi aan het werk heeft gezien op weg naar de titel van ‘grootste aller tijden.’ Een titel die ik Rossi nog steeds toedicht, omdat z’n palmares nog net dat beetje groter is voorlopig en hij de sport groter heeft gemaakt dan wie ook. Maar ik heb ook al gezien hoe Márquez omgaat met fans, vooral kinderen. Dat is vertederend. Of hoe hij na elke race eerst z’n opa gaat bezoeken, vanuit z’n ouderlijke woonst waar hij nog steeds woont. Of het meest indrukwekkende wat ik hem ooit zag doen, met name de vrachtwagens van z’n Moto3-team mee helpen leegmaken bij de opbouw van de pits, toen die vrachtwagens met veel vertraging aankwamen in Silverstone. Iedereen van het team probeerde hem duidelijk te maken dat hij die niet hoefde te doen, maar hij wist van geen ophouden, terwijl hij met die kenmerkende brede grijns hopen materiaal versleurde. Misschien wel het meest indrukwekkende moment uit z’n carrière wat mij betreft.

Ik vind Márquez de beste aller tijden. Er is een nuance met de ‘Grootste Aller Tijden.’ En daarom ben ik blij dat ik in Thailand, de race van dit weekend, zeeën van rode petten en T-shirst zag. Want Márquez verdient die fans. Ik ben niet z’n grootste fan. Maar Jezus-Christus-nog-aan-toe wat ben ik vereerd dat ik elke twee weken met open mond zoveel menselijk talent mag aanschouwen. En ik die spiegel wat verderop straal kan negeren. 

Nog even voor de goede orde, niet eens alle records van Marc Márquez tot nu toe, omdat de man sneller records breekt dan wij ze kunnen bijhouden…

125cc

•          Meeste poles in 1 seizoen: 12

 Moto2

•          Meeste overwinningen: 16

•          Meeste podia in één seizoen: 14

•          Meeste overwinningen in één seizoen: 9

 MotoGP/500cc

•          Jongste rijder die een WK wint

•          Jongste rijder die 6 WK’s wint

•          Jongste GP-winnaar

•          Jongste rijder die pole behaalt in MotoGP/500cc

•          Jongste rijder die twee opeenvolgende podia scoort in MotoGP/500cc

•          Jongste rijder met snelste wedstrijdronde MotoGP/500cc

•          Meeste GP-overwinningen in één MotoGP/500cc-seizoen: 13

•          Jongste rijder met 12 poles in één MotoGP/500cc-seizoen

•          Enige rijder met 13 poles in één MotoGP/500cc-seizoen

•          4 opeenvolgende podia tijdens eerste 4 MotoGP/500cc-races

            (gedeeld met Max Biaggi)

•          Meeste podia in één MotoGP/500cc-seizoen: 16

            (gedeeld met Valentino Rossi, Casey Stoner en Jorge Lorenzo)

•          Eerste rijder die opeenvolgend Moto2/250- en MotoGP/500cc-titels wint

•          Meeste snelste wedstrijdrondes in één MotoGP/500cc-seizoen: 12

            (gedeeld met Valentino Rossi)

•          Jongste rijder met 12          GP-zeges in één seizoen

•          Jongste rijder die 4 opeenvolgende poles scoort

•          Jongste rijder aan de leiding van de WK-stand

•          Jongste rijder met 4 opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 5 opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 6 opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 7 opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 8 opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 9 opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 10          opeenvolgende zeges

•          Jongste rijder met 11 zeges

•          Meest opeenvolgende zeges in MotoGP (niet-500cc): 10

•          Meest opeenvolgende zeges          in één seizoen

            (gedeeld met Giacomo Agostini en Mick Doohan)

•          Jongste rijder met opeenvolgende titels

•          Meeste poles in één seizoen           in MotoGP (niet-500cc): 6

•          Eerste debuutseizoen met 4 opeenvolgende zeges

•          Meeste overwinningen in debuutseizoen: 6

•          Meeste poles in debuutseizoen: 9

•          Meeste podia in debuutseizoen: 16

•          Meeste punten in debuutseizoen: 334

•          Jongste rijder met opeenvolgende poles

•          Eerste Spanjaard die opeenvolgende titels behaalt

•          Eerste die 4 opeenvolgende          poles rijdt in z’n debuutseizoen

•          Jongste rijder die 3 titels wint

•          Jongste rijder die 4 titels wint

 Alle klasses

•          Jongste rijder die 5 wereldtitels behaalt

•          Jongste rijder die 6 wereldtitels behaalt

•          Jongste rijder die 7 wereldtitels behaalt

•          Jongste rijder die 8 wereldtitels behaalt

•          Jongste rijder met 50 GP-zeges

•          Jongste rijder met 60 GP-zeges

•          Jongste rijder met 70 GP-zeges

•          Meeste pole positions aller tijden: 80

•          Jongste rijder die 5 opeenvolgende GP-overwinningen scoort (2010)

•          Meeste overwinningen als tiener: 26

•          Jongste rijder die GP’s wint in elke categorie

•          Jongste Spanjaard die een pole behaalt in een GP-klasse

•          Eerste rijder die ooit via Qualifying 1 de pole behaalt

•          Meest opeenvolgende overwinningen op 1 circuit: 10 (Sachsenring)

Deel

Gerelateerde artikels

Lindstrands Lund jeans

Producttest: Lindstrands Lund Jeans

Waarschuwing op voorhand, deze broek is er een uit de categorie ‘slim fit’. Oftewel, je trekt ‘m aan als een soort tweede huid en naast

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug