Eind april stemt de Europese Commissie over een nieuw voorstel over de APK voor motoren. Daarom roept de MAG (Motorrijders Actiegroep) motorrijders op om komend voorjaar gezamenlijk naar Brussel te rijden voor een protestactie. Iets wat de actiegroep in 2012 ook al een keer deed.
De APK voor motorfietsen blijft als het zwaard van Damocles boven Nederland hangen. Ja, officieel gezien moeten motorfietsen – net als auto’s – voldoen aan een algemene periodieke keuring (APK). Dit is vastgelegd op Europese niveau. Maar, in de huidige richtlijn waarin dit is opgenomen staat ook een soort achterdeurtje beschreven. Zo hoeft een lidstaat geen technische keuring te organiseren als het kan aantonen dat er alternatieve veiligheidsmaatregelen worden genomen voor motorrijders.
In de nieuwe Europese richtlijn waarover eind april gestemd wordt binnen de Europese Commissie, vervalt deze uitzonderingsregeling en moeten zowel auto’s als motorfietsen voldoen aan een technische keuring.
Volgens de MAG zijn er een aantal verschillende redenen om geen APK in te voeren voor motorfietsen in Nederland. Zo is het aantal ongevallen veroorzaakt door de gebrekkige technische staat van een motorfiets verwaarloosbaar klein in de ongevallenstatistieken. Ook het enorme gebrek aan kundig technisch personeel is in de huidige situatie zonder APK helpt de beargumentatie. Dat na slechts drie jaar binnenkort de stekker uit de Belgische technische motorkeuring gaat, zal de MAG ook koren op de molen zijn.
Maar ook in eigen land voelt de MAG zich gesterkt. Zo schreef de verantwoordelijke minister in mei van 2025: “Het (demissionaire, red.) kabinet is van mening dat er geen aanleiding is om APK in te voeren voor motorfietsen en dat er betere manieren zijn om de verkeersveiligheid voor motorfietsen te borgen”. Nederland is overigens niet het enige land waar gebruikgemaakt wordt van deze uitzonderingsmogelijkheid. Ook Finland, Portugal en Ierland kennen geen technische keuring voor motorfietsen omdat ze op andere manieren veiligheidsmaatregelen nemen voor motorrijders.
Overigens is het niet de eerste keer dat de actiegroep zo’n rit organiseert. In 2012 gebeurde dit ook al in dezelfde vorm en met dezelfde boodschap: geen verplichte technische keuring voor motorfietsen. Op welke dag en tijd de rit begin 2026 georganiseerd gaat worden is nog niet bekend. Exacte details zullen ruim op tijd via de MAG-kanalen kenbaar gemaakt worden.