Met de vier musketiers RSV, 996, Blade en ZX-7R inmiddels in een welverdiende winterslaap was het moment daar de jacht op een verse youngtimer te openen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, nietwaar?
De speurtocht duurde aanzienlijk korter dan gedacht toen bleek dat er in de krochten van nota bene het hoofdkwartier van de uitgever te Oostkamp, België, een heuse FZR600 stond te verstoffen. Verstopt achter de kerstversiering en restanten boekhouding stak nog net het puntje van de raceruit boven de inboedel uit.
Ooit gebruikt in de ter ziele gegane (o zo gave) No Budget Cup maakte de gepensioneerde race-FZR een nogal troosteloze indruk; kale kuip, leeggelopen ouwe banden, dikke laag stof, verdroogde carbs en een gedeukte tank en gebutst frame als reminder van z’n laatste optreden, waarbij de vierpitter uit het grind gevist diende te worden.
Maar liefhebbers die we zijn van rollend materieel uit de jaren 90 kunnen we het niet over ons hart verkrijgen deze ooit zo trotse racer aan z’n lot over te laten. En dus gaan we over tot herstelwerkzaamheden om ergens volgend seizoen deze feniks weer uit haar as te laten herrijzen en de circuits mee af te schuimen.
Hoe ik dat precies ga doen is nog niet helemaal duidelijk, behalve dan dat er veel werk aan de winkel is. Rem-, blok-, carburateur- en veringrevisie om maar iets te noemen. Het juiste kontje. De juiste banden. En, uiteindelijk, de juiste raceoutfit. Maar onder de puinhopen glinstert er ook zat moois. Zoals een YEC cassette versnellingsbak, een setje nog ongebruikte ‘hete’ YEC nokkenassen, een nieuwe tank. Kortom, stay tuned!