Formule 1

Wat krijg je als je acht coureurs in een kopgroep stopt en
gedurende 26 ronden meer dan 100 keer van positie laat
wisselen? Een Formule 1-wedstrijd. Slechte grap, nee, de TT
van Assen 2018. Het was een schouwspel zoals zelden vertoond, met een eerste ronde die 26 ronden lang duurde. Of nou ja, 24. Tot Dovizioso de pin uit de granaat trok met een iets te geforceerde inhaalpoging op Rossi. Dat maakte het nét niet tot de allerbeste wedstrijd ooit, wel tot de 24 beste ronden aller tijden. Vier merken, vier nationaliteiten, acht rijders, één seconde, 100 (+) inhaalpogingen en met Márquez en Pedrosa binnen 16 seconden zelfs de meest ‘compacte’ top vijftien ooit. Gevolg: wereldwijd trending op social media, commentatoren aan het zuurstof en 105.000 man stoned van de adrenaline huiswaarts op de A28. Rijkswaterstaat verwacht dat de file tegen de bouwvak zal zijn opgelost.

Ondanks de kraakheldere blauwe hemel (drie dagen lang, ook al zo’n wonder) schoof toch weer even die donkere Formule 1-wolk over het paddock. Dit met dank aan een Bert Maalderink-achtige vraag van Eurosportman F. Weeink. Zo’n ongemakkelijke vraag die eigenlijk iedereen wil stellen, maar waar je van tevoren van weet dat het gaat schuren. In dit geval bij de organisatie. En dus stelt niemand ‘m. Behalve Frank. Wat Márquez, Lorenzo en – uiteraard – Rossi vonden van de Formule 1-plannen? Waar Márquez en Lorenzo vooral bang waren voor hobbeltjes op de baan, zag Rossi vooral beren op de weg. En z’n kans schoon. Rossi waste de Drentse hoogmoedswaanzin in z’n onvervalste Italo-Engels eens stevig de oren. De Formule 1 heeft al genoeg eigen circuits. Assen is uniek. Assen is voor motoren. Punt. Nu schreeuwen volksstammen dat al maanden op fora, blogs enzovoorts, maar als Rossi het zegt heeft het impact. En staat het de volgende ochtend in de Telegraaf.

In Zandvoort lachen ze ondertussen in hun vuistje. Kijk die motorgekkies uit het oosten eens wegzinken in hun eigen moeras. Toch overstijgt het ambitieniveau en professionalisme van Assen dat van Zandvoort met lichtjaren. Kijk maar, los van de WK-status, hoe beide circuits erbij liggen. Op historische sentimenten na is Zandvoort namelijk totaal niet geschikt om het huidige Formule 1-circus te ontvangen. Verouderd, een lay-out die inhalen onmogelijk maakt, geen uitloop, te kleine paddock, onvoldoende faciliteiten voor publiek, geen goede ontsluiting. De lijst is (te) lang, de tijd is kort. Max is nu ‘hot’. Het is daarom dat Assen z’n kans ruikt. En wellicht ook geld, ja. Vraag is of we het allemaal wel moeten willen. Gelukkig heeft Rossi daar inmiddels antwoord op gegeven.

 

Randy van der Wal, hoofdredacteur Kicxstart

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha R9

Daar is ‘ie dan: Yamaha R9!

Zelfs waarzeggers met héél veel mist in hun glazen bol konden voorspellen dat Yamaha op basis van de CP3 uit de MT-09 een R9 zouden