KTM goes Dual Sport met 125 en 390 Enduro R

KTM Enduro R

Terwijl iedereen nagelbijtend zit af te wachten hoe KTM en zijn nevenbedrijven de crisis te boven gaan komen, sturen de Oostenrijkers doodleuk twee nieuwe modellen de showroom in. Al lijkt het wel alsof KTM met de 125 Enduro R en de 390 Enduro R letterlijk en figuurlijk een nieuw pad inslaat.

‘Ready To Race’ is al jaren de slogan van de oranjehemden en in een wereld waarin de bankschroeven van de politieke correctheid steeds harder worden aangedraaid is het maar de vraag hoelang die agressieve strategie van KTM kan blijven werken.

In een tijdperk waarin alle motorfabrikanten hebben afgesproken om hun marketing wat braver te maken, blijft KTM uitpakken met campagnes die bol staan van het testosteron. Wheelies, powerslides, je kent het wel. Niet alleen op de weg trouwens, ook voor alles wat het onverhard betreft is de strategie van KTM rauw en hardcore. Tot nu, want met de 125 Enduro R en 390 Enduro R creëert KTM voor zichzelf een nieuw segment, dat van de Dual Sports.

KTM Enduro R

Voor de stad en de jungle
De twee nieuwe machines worden dan ook niet als hardcore enduromonsters gepositioneerd, wel als motoren die zowel op het onverhard als in ‘the urban jungle’ uit de voeten kunnen. Waarmee het mooie aanvullingen zijn op de 690 Enduro R die eenzelfde pad bewandelt.

Het tweedelig stalen trellisframe is afgeleid van dat van de Duke-modellen, uiteraard aangepast op vlak van balhoofdhoek, subframe en de extra ruimte die je nodig hebt voor een 21” voorwiel. Het subframe is een stalen trellisconstructie. Beide modellen zijn voorzien van een negen liter grote metalen brandstoftank en als bestuurder hou je alle parameters in de gaten op een 4,2” TFT-dashboard met connectiviteit. Een USB-C poort is voorzien.

KTM Enduro R

Beide modellen hebben vooraan een WP Apex 43 mm UPSD met 230 mm veerweg die instelbaar is op vlak van in- en uitgaande demping. Achteraan zit een WP Apex Separate Piston monoshock met eveneens 230 mm veerweg, van deze unit kan je de veervoorspanning en uitgaande demping instellen.

Bybre levert de remmen, een 285 mm remschijf in het voorwiel en een 240 mm exemplaar achteraan. Allebei de Dual Sports hebben ledverlichting rondom en uitschakelbaar ABS, de 390 Enduro R heeft daarbovenop vier rijmodi. De 125 weegt droog 152 kilo, de 390 is zeven kilo zwaarder. Metzeler levert de Karoo 5 banden, de voetsteunen zijn van afneembare rubber doppen voorzien.

KTM Enduro R

Concurrentie
KTM maakt zich sterk dat de twee nieuwe modellen nog dit voorjaar bij de dealers zullen staan. De 125 Enduro R moet in Nederland 6.590 euro kosten, in België wordt dat 5.699 euro. Voor de 390 Enduro R tikken Nederlanders 7.550 euro af, Belgen halen 6.699 euro van hun rekening. De Suzuki DR-Z4S is nog maar juist gelanceerd, of daar is de concurrentie al…

KTM Enduro R

Deel

Gerelateerde artikels