KTM 790 Duke krijgt 105 pk-variant

KTM 790 Duke 2024

Gelanceerd in 2017 als speelvogel eersteklas, scherp als een scalpel volgens KTM, moest de 790 Duke al voor modeljaar 2020 naar de zijlijn om plaats te maken voor de 890 Duke R, een eh, nog veel scherpere scalpel. De 790 Duke bleef weliswaar nog een jaartje in het gamma, maar werd overvleugeld door de 890 R en het jaar daarna werd hij finaal in de coulissen geduwd door de 890 Duke, zonder R.

Die 790 zien we nooit meer terug, dacht iedereen, maar dat was buiten de waard gerekend. Voor modeljaar 2023 trok KTM hem immers weer uit de doos als instapmodel in de tweecilinder Duke-familie.

KTM 790 Duke 2024

Topsporters zetten doorgaans hun comeback in met enkele kilootjes meer dan tijdens hun gloriejaren en met sleetse gewrichten, en deze 790cc Duke was niet echt een uitzondering op die regel. De EURO5-homologatie had hem allicht opgezadeld met wat vet om het middel maar daar danste KTM handig omheen door een rijklaar gewicht van 187 kg op te geven in plaats van het drooggewicht van 169 kg dat ze communiceerden voor de vroegere modellen.

Op sleetse gewrichten was hij niet te betrappen en zijn longinhoud was ook ongewijzigd, maar de puf van weleer kwam er toch niet helemaal meer uit aangezien hij bewust begrensd werd op 95 pk om te kunnen dienen als basis voor een 35 kW-versie voor de A2-rijbewijshouders. Op die manier werden de ambities duidelijk gesteld en de verwachtingen gemanaged, sowieso een goed uitgangspunt om later van een geslaagde comeback te kunnen spreken.

KTM 790 Duke 2024

De 790 Duke speelt inmiddels alweer een jaar terug mee op hoog niveau en KTM was blijkbaar dermate tevreden over zijn prestaties dat hij voor 2024 extra middelen toebedeeld krijgt. Naast de 95 pk-versie komt er ook weer een onbegrensde variant meespelen die de volle 105 pk en 87 Nm aan het asfalt kan smeren. Het geeft in elk geval aan dat de comeback kid voor 2024 met straffere ambities in de ring gestuurd wordt. En in twee kleurstellingen: oranje-zwart of grijs-zwart. Prijzen zijn nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan