KTM’s originele Duke van 1994 is een absolute cultmotor. Gaandeweg is het supermoto-DNA wat verdund geraakt in de Duke-bloedlijn, maar als sturen je ding is dan is een 690 Duke nog steeds een te overwegen keuze.
Vergeet in elk geval de vooroordelen wat betreft eencilinders, de vullingen van je tanden zijn veilig. Vergeet ook bokken en schokken als het even wat rustiger moet en denk niet aan te weinig vermogen. De Duke 690 rijdt even verfijnd als sommige multicilinders en met 73 pk kom je niks tekort, wel integendeel. De slipperkoppeling helpt ook bij het afremmen op de motor, net als de elektronische ‘engine braking control’, zelfs al zet je het achterwiel gewild een stuk dwars.
Met 148 kg droog aan de haak kan het stuurgedrag als ‘flitsend’ omschreven worden. Let wel, dat is allemaal leuk, maar de Duke is geen allemansvriend. Zelfs een lichte vorm van paniek zet zich een-op-een over op het rijwielgedeelte. Door dat lage gewicht volstaat één remschijf vooraan trouwens uitstekend, voor de twijfelaars onder jullie.
Reizen is niet meteen de Duke z’n ding, met de rechtop zithouding (vol in de wind), het eerder smalle zadel en de stugge veerafstelling. Mag het allemaal wat meer zijn, dan is er ook nog de R-versie. Die krijgt een Akrapovic (twee pk extra) en staat 15 mm hoger op z’n compleet instelbare WP veren (de gewone versie is niet instelbaar) en 30 mm hogere zithoogte, plus een radiale M50 Monobloc voorrem die een stuk harder bijt dan de standaard remklauw. Op de R is het hellingshoekgevoelige ABS (ook op de standaardversie) voorzien van een Supermoto-modus waarmee je het ABS achteraan uitschakelt. Wat de bedoeling daarvan is, daar hoeven we geen tekeningetje bij te maken. Dat doe je zelf wel, middels een paar dikke rubberstrepen.
Je had het al begrepen, de KTM Duke 690 is eerder een motor ‘voor erbij’ om op zondagochtend even het stof mee uit je systeem te blazen of eventueel gepeperde trips naar en van het werk. En met ‘gepeperd’ komen we naadloos bij de prijs. Afhankelijk van de kilometerstand mag je rekenen op 6 à 7.000 euro, een R-versie knijpt nog een paar duizend euro extra uit je spaarvarken. Eerdere modeljaren schurken vaker wel dan niet aan tegen de 5.000 euro aan. Hou ook rekening met een groot onderhoud elke 10.000 kilometer, wat an sich nog meevalt voor een dermate prestatiegerichte eenpitter. Het is wel een onderhoud (met onder meer kleppen stellen) waar je liever niet al te nonchalant mee omspringt als je de Duke 690 een tijdje wil houden.
Vloeistofgekoelde eencilinder | 690cc | 73 (75) pk | 148/147 kg (droog) | 14 liter | € 5.000 – € 8.500