De KTM 450 SMR krijgt voor MY 2023 een aantal updates, vooral met het oog op meer stabiliteit en controle.
Het nieuwe motorblok levert zo’n 63 pk, weegt slechts 27 kg en werd ontworpen met massacentralisatie in het achterhoofd. Om die reden werd het blok naar achteren gekanteld en de uitgaande as met drie millimeter verlaagd. Ook inwendig werden een aantal zaken aangepakt, zo werd de krukas geoptimaliseerd.
Het vermogen wordt nu elektronisch geregeld via een Keihin Engine Management System, inclusief tractiecontrole, launch control en twee motormappings. De vijfversnellingsbak is afkomstig van Pankl Racing Systems, een van de technische partners van KTM. Schakelen gebeurt zonder koppeling dankzij een quickshifter die via een schakelaar op het stuur kan worden uitgeschakeld.
De koppeling werd bij Suter uit het rek geplukt. Brembo zorgde voor de remmenwinkel met achteraan een 220 mm remschijf en een enkelzuigerklauw. Aan de voorkant vinden we een 310 mm remschijf met vierzuigerklauw.
De 48 mm AER voorvork met gescheiden demping kunnen volgens KTM zonder gereedschap worden afgesteld. De WP XACT schokdemper is korter en lichter, maar heeft dezelfde veerweg als voorheen.
Zowel de longitudinale als de torsionele flex van het ‘hydrogevormd, lasergesneden en robotgelast frame’, aldus KTM, werden aangepast om meer feedback te genereren. Verder zien we ook nog meer naar binnen geplaatste voetsteunen voor betere controle, en een met polyamide versterkt aluminium tweedelig subframe.
De 2023 KTM 450 SMR is vanaf deze maand verkrijgbaar bij de KTM-dealers.