Kruimels van de Eicma: de motoren

Een week na de Eicma zijn we inmiddels zo ver dat al het motornieuws van de grote merken gepubliceerd is, hoog tijd om al het motornieuws dat we verder nog in Milaan spotten in een overzicht te bundelen.

Ook AJP gaat elektrisch en doet dat lelijk
Het Portugese AJP kon altijd al op onze aandacht rekenen vanwege van hun übercoole enduro’s en nog vettere rallymotoren met een interessante prijs. AJP gelooft intussen ook dat elektrisch rijden de toekomst is en volgens de Portugezen doe je dat het best op een Fulgora in Street of Scrambler uitvoering. Twee heel apart gevormde creaties, al kan je die terminologie nog het best vertalen naar ‘spuuglelijk’. Blijkbaar toonde AJP de modellen in 2023 al een keer op een event in Portugal, benieuwd of de presentatie op de Eicma de voorbode is van een effectieve lancering op de markt.

Benda: dikke V4 cruiser en veel technologie
Deed de test van de Benda LFC700 (een watergekoelde vier-in-lijn in een moderne cruiser met een joekel van een achterband en een bizarre styling) vooral de wenkbrauwen fronsen, dan trok Benda (onderdeel van de Chinese Keeway-groep) op de Eicma flink de aandacht met een handvol verrassend innovatieve motoren.

De Rock 707 is een cruiser met een 692cc V-Twin van iets meer dan 73 pk die aan elektronische gestuurde luchtvering wordt gekoppeld. Daardoor kan de zithoogte van 690 tot 720 mm verhoogd worden. Ook innovatief op de Rock 707: een elektronische koppeling die vergelijkbaar is met Honda’s E-clutch: je kiest zelf of je de koppelingshendel gebruikt om te schakelen of niet.

De Dark Flag 950 is Benda’s grootste cruiser tot nog toe, aangedreven door een V4 van 948cc die 108 pk en 85 Nm in de aanbieding heeft. Hiermee zou de Dark Flag 950 in 3,8 seconden naar honderd kilometer per uur moeten sprinten.

Bij de lichte cruisers maakt Benda het segment nog toegankelijker door de Rock 250 met een CVT aan te bieden. Die constant variabele transmissie met riemaandrijving is gebruiks- en onderhoudsvriendelijk, ABS en uitschakelbare tractiecontrole maken het plaatje compleet.

Maar, de meeste aandacht trok Benda toch wel met de P51, een conceptmotor dat overduidelijk zo goed als productierijp is en vernoemd werd naar een gevechtsvliegtuig van de Amerikanen. Voor de aandrijving van de P51 koppelt Benda een vloeistofgekoelde 250cc boxertwin met dubbele bovenliggende nokkenassen aan een elektromotor. Samen komt het duo aan een indrukwekkende 62 pk en 100 Nm aan koppel waarmee het cruisertje in 3,7 seconden naar honderd kilometer per uur sprint. De elektromotor zit onder de boxertwin, de batterij werd achter het blok ingebouwd om het zwaartepunt laag te houden. Rijklaar met volle tank weegt de P51 een nette 178 kilo. Wanneer de P51 op de markt komt en onder welke naam is nog niet duidelijk.

Los van de productieklare motoren toonde Benda een 700cc boxer en een 1.685cc grote zes-in-lijn die in ontwikkeling zijn.

Benelli: nog meer TRK’s en een vette naked
Benelli had de TRK 502 en TRK 702 al in een standaard en een wat avontuurlijkere X-versie in de Benelux-showrooms staan, op de Eicma werden de TRK 602 X, Tornado Naked Twin 550 en de TRK 902 Xplorer en 902 Stradale voorgesteld.

De TRK 602 X moet eind volgend jaar de TRK 502 tweeling komen aflossen met de 554cc paralleltwin met 270° krukas die al gebruikt wordt in de Tornado 550 en de Tornado Naked Twin 550 die er zit aan te komen. Reken op 56 pk en 54 Nm.

Die Tornado Naked Twin 550 is heerlijk agressief getekend als nieuwe interpretatie van het iconische TnT design. Mits de juiste prijsstelling gehanteerd wordt, kan die TnT wel eens voor explosieve verkoopcijfers zorgen in de showrooms.

Bij de TRK 902 Stradale en TRK 902 Xplorer draait het om een nieuwe (of ja, ‘nieuw’: je komt ‘m in andere Chinese modellen ook tegen) 904cc paralleltwin van 95 pk en 90 Nm. Het rijwielgedeelte van de Stradale is puur op straatgebruik gericht met 17” wielen en Pirelli Angel GT II sport-touring banden. De TRK 902 Xplorer gaat het avontuur tegemoet met Pirelli Scorpion Rally STR rubber om een 19” spaakwiel voor en een 17” spaakwiel achter. Ook deze motoren moeten in de loop van 2026 in de showrooms landen.

GR1T: Chinees zoekt verkoper
Een massa Chinese fabrikanten presenteerde zich op de Eicma en is voor de verovering van de Europese markt op zoek naar distributeurs. Zo ook GR1T dat met de G1S Street en de G1X Scrambler knap getekende elektrische motoren in de aanbieding heeft.

De G1X heeft twee uitneembare batterijen van 16,5 kilo elk aan boord en moet daarmee 150 kilometer ver geraken. De eindaandrijving gebeurt met een getande riem van Gates, op de onderdelen is niet beknibbeld en toch streeft GR1T naar een prijs van 7.999 euro, aan te vullen met de BTW van het land in kwestie. GR1T wil de verkoop in Europa in 2027 opstarten, Nederland en België zitten pas in ‘Groep 4’ van de markten die GR1T als eerste wil bedienen.

Kove: 650RR
Kove lanceert zich in het segment van de supersports met de 650RR, een lekker hoogtoerige vier-in-lijn die bij 13.000 toeren 115 pk levert. Dat blok weegt slechts 50 kilo wat in combinatie met het framegewicht van 11 kilo en een swingarm van 6 kilo leidt tot een rijklaar gewicht van net geen 180 kilo. Bovendien bouwde Kove zowel het motorblok als de brandstoftank heel laag in de motor om op die manier een laag zwaartepunt en goede handling te realiseren.

Kymco: adventure scooter en hybride technologie
Kymco stelt voor 2026 drie nieuwe scooters voor. De Agility NX 125 is een eenvoudige scooter voor gebruik in de stad. Weinig poespas, tractiecontrole en ABS zijn wel aan boord om de boel overeind te houden op de gladde kinderkopjes in de binnenstad.

De X-Tera 350 is de adventure scooter van Kymco die vooral indruk maakt met zijn rijke basisuitrusting.

De People R Hybrid 125 is de eerste scooter waarin Kymco zijn Tri-Power technologie verwerkt. De nieuw ontwikkelde 125cc vloeistofgekoelde motor wordt aan een kleine elektromotor gekoppeld om de acceleratie te ondersteunen en het verbruik te temperen. Verwacht daar echter geen wonderen van: het verbruik daalt met een magere 2% terwijl er qua vermogen zomaar eventjes 0,3 pk bij komt.

LiveWire Honcho: grote hoop op kleine wieltjes
Net als Zero en Ultraviolette gelooft LiveWire dat de toekomstige generaties met lichte en leuke elektrische machientjes klaar moet worden gestoomd voor het grotere elektrische werk. De S4 Honcho past in dat plaatje als sympathieke Dax-cloon met een accupakket tussen de ribben. Benieuwd of de keuze tussen een Street en Offroad-versie zal blijven bestaan als LiveWire de Honcho in het voorjaar van 2026 op de markt brengt.

Moto Morini: Kanguro en Kanguro Rally
Wat Moto Morini betreft spreken we met redelijk wat voorbehoud, de voorbije jaren heeft het merk namelijk net iets té veel motoren voorgesteld die er nog steeds niet zijn. Daarbij is het door de aanstaande importeurswissel echt koffiedik kijken welke modellen er naar de Benelux komen en welke niet.

De Kanguro was een lichte allroad die in de jaren tachtig al in het Morini-aanbod zat en die voor 2026 zijn comeback maakt, al hanteren we daarvoor toch het principe ‘eerst zien, dan geloven’.

De Kanguro en de Kanguro Rally hebben een 300cc monocilinder van 34 pk die in een eenvoudig stalen wiegframe hangt en op de combinatie van een 18” achterwiel en een 21” voorwiel staat. Opmerkelijk is dat de Rally de motor met het lage voorspatbord en het windscherm is, terwijl je op een rallymotor juist een hoger spatbord verwacht.

MV Agusta: vijfcilinder motorblok
Het concrete nieuws over het MV Agusta nieuws voor 2026 brachten we al (nieuwe Brutale en updates voor de Brutale 800 en de Enduro Veloce), maar in een glazen kastje op hun Eicma-stand had de motorbouwer uit Varese nog iets interessants staan: een prototype van een vijfcilinder krachtbron waarover het standpersoneel helemaal niks kwijt wou.

Opmerkelijk is dat de twee cilinderbanken (drie cilinders vooraan en twee cilinders achter) zo goed als achter elkaar staan zodat je niet over een V5 kan spreken. Op het internet gonst het al van de geruchten en voorspellingen als ‘zou het aantal cilinders dat in werking wordt gezet afhankelijk kunnen zijn van het vermogen dat gevraagd wordt?’. Wat dus zou betekenen dat de krachtbron op lage belasting slechts op twee cilinders draait om dan afhankelijk van het toerental meer cilinders aan het werk te zetten.

Peugeot: daar is de 103 terug!
Het aantal pubers dat de Peugeot 103 van z’n moeder of grootmoeder gapte voor z’n eerste joyride op twee gemotoriseerde wielen, durven we niet te raden. Die 103, later ook bekend als de Fox, was altijd wel het flauwe afkooksel van de échte brommers. Hoe dan ook: de nostalgici zullen blij zijn met de comeback van de 103, al is de 103 nu wel een elektrische brommer. De 103 komt in twee versies: één die gelijkgesteld is met een 50cc en een tweede variant die in de 125cc categorie zijn ding doet.

Ultraviolette: Shockwave en Tesseract
De Indiërs van Ultraviolette zijn nog niet zo lang bezig, maar weten wel waar de klok en de klepel hangen. Om een jonger publiek naar de elektrische tweewielers te lokken, komen ze met de Shockwave. Die lichte speelvogel haalt een topsnelheid van 120 kilometer per uur en zou 165 kilometer ver moeten geraken.

De Tesseract (mogen we dat een bizarre naam vinden?) is een 20 pk sterke elektrische scooter die op 14” wieltjes staat, een actieradius tot 261 kilometer belooft en voorzien is van radartechnologie.

Zontes: ZT703T en ZT703-R
Voor het novembernummer testten we al de Zontes 703F hoogpoter (zowel met 21” als 19” voorwiel beschikbaar), op basis van dezelfde 699cc driecilinder van 95 pk kenden we al de ZT703-RR sportmotor en daar komen nu nog twee modellen bij: de ZT703T toermotor met twee 17” wielen en een ZT703-R naked bike.

Beide modellen zijn ook in A2-versie beschikbaar, wat zeker voor de naked bike een belangrijke troef kan worden. Als de prijs even scherp wordt als de looks, zou de naked bike wel eens het model kunnen worden waarmee Zontes z’n doorbraak forceert.

ZX Moto: de comeback van Zhang Xue
Zegt de naam Zhang Xue je niets, weet dan dat die Chinees acht jaar geleden vanuit het niets Kove Motorcycles uit de grond stampte. Nadat Zhang Xue anderhalf jaar geleden uit de grate van de rest van het Kove-management viel, trok de man zich terug om op de Eicma zijn nieuwe merk voor te stellen: ZX Moto.

De 500F is een heerlijke, no-nonsense retro bike die wel een kopie lijkt van de CB500, maar Zhang heeft meer noten op zijn … euh, zang, jawel.

De 820RR-R (ook Zhang Xue kijkt op geen ‘R’ meer of minder) is een fraai getekende sportfiets met een 818 cc grote driecilinder onder het kuipwerk, een krachtbron die bij 12.500 toeren goed is voor net geen 146 pk. Brembo remmetjes, vering van KYB en Pirelli rubbers maken het plaatje in stijl af.

Deel


Gerelateerde artikels

Geen groot nieuws dit jaar vanuit Guzzi-hoek, maar dat betekent niet dat ze helemaal stil hebben gezeten daar aan het

Het is nu allemaal nog preproductie, maar Ducati breidt in 2026 het MX-gamma uit. Of moeten we het inmiddels gewoon

Hadden we verwacht – of in elk geval gehoopt – dat Royal Enfield tijdens de Eicma de Himalayan 750 zou