Kort getest: Yamaha NMAX 125

Yamaha NMAX125

De NMAX is goed voor een kwart van de scooterverkopen van Yamaha, deze derde generatie van de NMAX 125 werd sportiever en voldoet uiteraard aan de nieuwe Euro5+ normen. Maar is hij daarmee ook beter geworden? Op naar Barcelona om dat uit te zoeken.

Met alle respect voor de designers van de vorige NMAX, maar het voorgaande model was niet meteen een flitsende creatie. Dat zagen ze bij Yamaha gelukkig ook in zodat er een compleet nieuwe NMAX werd getekend. Die is zo radicaal anders dat Yamaha de NMAX van het Urban Mobility-programma zowaar naar de afdeling Sportscooters verhuisde, waar de NMAX 125 de XMAX 300 en TMAX gezelschap gaat houden.

Yamaha NMAX125

In zijaanzicht herken je de trekken van de oude NMAX nog wel, voor- en achterkant werden echter een stuk sportiever getekend. Yamaha heeft de laatste jaren een reputatie opgebouwd als het gaat om uitgesproken ‘neusjes’ en dat is bij de NMAX niet anders. De nieuwe koplampunit met projectielampen en dagrijverlichting is agressiever dan ooit. De hele voorpartij werd (in lijn met de designtaal van de XMAX) wat opgekrikt, terwijl de achterkant sportiever werd door de twee kleine led-units met daaronder ook al led richtingaanwijzers.

Yamaha NMAX125

Tech MAX

Yamaha introduceert voor deze nieuwe generatie NMAX ook de Tech MAX-uitvoering. En zoals we dat van de XMAX en TMAX al weten, krijg je met zo’n Tech MAX simpelweg een nóg rijker uitgeruste scooter, met afwijkende kleurschema’s, een nog mooier afgewerkt zadel en de nodige Tech MAX-badges.

In België hebben scooterrijders de keuze uit de gewone NMAX en de NMAX Tech MAX, in Nederland komt enkel de Tech MAX uitvoering in de showrooms. Al loont het voor Belgische klanten de moeite om een paar honderd euro extra bij mekaar te sparen voor de NMAX Tech Max.

Yamaha NMAX125 Tech Max

Die ziet er immers niet alleen beter uit, maar is ook voorbereid op navigatie. Dat zit zo. De NMAX is voorzien van een nieuw lcd-display dat je aan de MyRide-app van Yamaha kunt koppelen. Kies je voor de Tech MAX, dan krijg je evenwel een ‘dubbel dashboard’: bovenaan een lcd-display met daaronder een groter TFT-scherm waarop de navigatie geprojecteerd kan worden. Dit doe je door de scooter te koppelen aan de gratis Garmin Streetcross-app. Van eerdere tests met een XMAX weten we dat dit prima werkt en doordat je ook ‘favoriete bestemmingen’ kunt toevoegen, hoef je niet elke keer weer de smartphone erbij te pakken.

Yamaha NMAX125 Tech Max

Euro5+

Dat Yamaha ook de aandrijflijn van de NMAX 125 aanpakte, heeft alles te maken met de Euro5+ normen waaraan nieuwe motorfietsen en scooters moeten voldoen. Ondanks de striktere regeltjes levert het 125cc Blue Core-motorblok met variabele kleptiming nog altijd 12,2 pk en 11,2 Nm koppel terwijl Yamaha het start-stopsysteem verder verfijnde.

Het rijwielgedeelte presteerde al ver boven het gemiddelde in de 125cc scooterklasse, Yamaha krikte het comfort letterlijk op door achteraan vijf millimeter extra veerweg te voorzien, de balhoofdhoek aan te passen en de interne delen van de voorvork te upgraden. Handig is het stelmechanisme op de dubbele schokdempers aan de achterzijde, waarmee je letterlijk in een handomdraai de veervoorspanning kunt verhogen.

Yamaha NMAX125

In de scooter

Voor de eerste test in Barcelona heeft Yamaha nog geen Tech MAX-uitvoering beschikbaar, we gaan dus allemaal met een matzwarte NMAX 125 met blauwe 13” wielen aan de rol. Plaatsnemen voelt erg vertrouwd. De zithoogte ligt op 770 mm, 5 mm hoger dan voorheen maar in de praktijk nog altijd laag genoeg om met mijn 1m75 makkelijk met beide voeten aan de grond te komen.

Het stuur staat op een prettige hoogte en doordat de voorzijde van de scooter een fractie is opgekrikt, heb je meer het gevoel ‘in’ de scooter te zitten dan dat je erop zit. Met 132 kilo is hij een kilootje zwaarder geworden, maar daar heeft het motorblok geen moeite mee. Vanzelfsprekend gaat de 125 een fractie trager van zijn plek dan de sterkere NMAX 155 die hij in Nederland opvolgt, maar op zijn beurt voelt de NMAX 125 wel weer iets feller aan dan de Honda PCX125.

Yamaha NMAX125

Zeker als je wat meer van het motorblok vraagt, licht het icoontje van de variabele kleptiming op en voel je de NMAX wat pittiger uit de hoek komen. Het start-stop systeem staat intussen op hetzelfde niveau als dat van de PCX125, daar heb je ’m weer. Met het start-stopsysteem ingeschakeld hoef je maar naar het gashendel te kijken of de motor slaat alweer aan. Indrukwekkend snel dus, maar met een druk op de knop is het ook weer naar wens uit te schakelen.

Sneller in de praktijk

Yamaha meldt een topsnelheid van 99 échte kilometers per uur. Op de snelheidsmeter ga je daar in de praktijk vlotjes overheen, in een licht dalende tunnel gaf de snelheidsmeter zelfs 120 kilometer per uur aan. Op een vlakke weg moet je daar iets meer moeite voor doen, maar ik ben ervan overtuigd dat de NMAX harder loopt dan wat Yamaha zelf opgeeft. En dat is natuurlijk fijn, maar het is vooral het rijwielgedeelte dat indruk maakt op hogere snelheid.

Yamaha NMAX125

Want Yamaha heeft de NMAX weliswaar comfortabeler gemaakt, het geheel voelt nog altijd snaarstrak en stabiel aan, best indrukwekkend voor een 125. Je hoeft de snelweg dus zeker niet om motorische redenen te mijden, wel omdat de bescherming van het standaard windschermpje aan de matige kant is. Ben je van plan om vaak de snelweg te nemen met je NMAX, kies dan voor het optionele hogere windscherm of kies voor het Urban Pack waar het hogere windscherm deel van uitmaakt.

Rijdt goed, remt goed

Terug naar de rijeigenschappen met de vaststelling dat de NMAX oneffenheden netjes weet op te vangen, al blijft het geheel sportief en stevig aanvoelen. Dat je met een simpele draai aan de knop de veervoorspanning van de achtervering kunt opschroeven (en daarvoor dus geen gereedschap moet opdiepen) is een groot pluspunt, zeker als je met een passagier en volle topkoffer door een stadscentrum met kasseien gaat dokkeren. Over de remprestaties van de NMAX kan ik kort zijn: gewoon goed, met twee prima functionerende schijfremmen die ook nog eens prettig te doseren zijn.

Yamaha NMAX125

Net zoals je de scooter keyless kunt starten, heb je de sleutel ook niet meer nodig om het zadel te openen. De ruimte onder het zadel is groot genoeg voor een jethelm of een integraalhelm in een kleinere maat. Links onder het stuur zit een open opbergvak met USB-C laadpunt, het opbergvak rechts onder het stuur is wel afsluitbaar. Meer opbergruimte nodig? Dan biedt Yamaha je de keuze uit de optionele 34 of 39 liter grote topkoffers.

Yamaha NMAX125

Conclusie

De rijeigenschappen van de NMAX 125 waren al dik in orde, maar het ontwerp bleef wat achter bij concurrenten als de Honda PCX en een SYM ADX. Na de update kan je de NMAX gerust een kleine XMAX noemen en de rijeigenschappen sluiten daar perfect bij aan. De NMAX voelt vlot aan, doet niet onder voor andere 125’s en maakt indruk met een uitstekend rijwielgedeelte.

Het is jammer dat de krachtigere 155 in Nederland verdwijnt, maar dat wordt gecompenseerd door de luxere Tech MAX-uitvoering, compleet met navigatie via Garmin Streetcross. In België blijft de keuze tussen de standaard NMAX (vanaf € 3.999,-) en de Tech MAX (vanaf € 4.199,-), terwijl in Nederland alleen de Tech MAX beschikbaar is (vanaf € 4.799,-). De nieuwe NMAX 125 staat vanaf januari 2025 bij de dealers, de Tech MAX volgt in mei.

Yamaha NMAX125 Tech Max

Motor:       125cc, vloeistofgekoeld SOHC vierkleps eencilinder
Brandstofsysteem:       injectie
Boring x slag:       52,0 × 58,7 mm
Vermogen: 12,2 pk (9 kW) @ 8.000 tpm
Koppel:      11,2 Nm @ 6.000 tpm
Remmen voor:    230 mm schijfrem, ABS
Remmen achter: 230 mm schijfrem, ABS
Vering voor:        conventionele voorvork
Vering achter:     Achterbrug
Banden voor/ achter:   110/70-13 / 130/70-13
Tankinhoud:        7,1 l
Gewicht:    132 kg (rijklaar)
Zithoogte:  770 mm
Prijs Nederland: € 4.799,- (Tech MAX)
Prijs België € 3.999,- (Tech MAX: € 4.199,-)

Tekst Raymon de Kruijff (Scooter@Bikexpress) • Fotografie Yamaha, ANT-Productions

Deel


Gerelateerde artikels

Fantic Imola

Nieuwe importeur voor Fantic Motor

We kennen het Italiaanse Fantic natuurlijk al een tijdje als kleine fabrikant van een aantal verdraaid aantrekkelijke modellen. Vraag was altijd wel waar je in

Yamaha NMAX125

Kort getest: Yamaha NMAX 125

De NMAX is goed voor een kwart van de scooterverkopen van Yamaha, deze derde generatie van de NMAX 125 werd sportiever en voldoet uiteraard aan