Daft Punk scoorde een wereldhit met ‘Harder, Better, Faster, Stronger’, een nummer waarvan de titel zo ongeveer de essentie van marketing is. Want bij iedere minimale vernieuwing willen de marketeers ons doen geloven dat het vorige product echt wel aan vervanging toe is. Bij Vespa kennen ze ook wat van marketing, al is ‘Harder, Better, Faster, Stronger’ wel degelijk van toepassing op de GTS310: de krachtigste en snelste Vespa ooit!
Net als Piaggio’s MP3 310 moest de Vespa GTS op zoek naar een nieuwe krachtbron omdat de beproefde 278cc hpe-monocilinder de Euro5+ horde niet kon slechten. De nieuwe 310cc eencilinder die in de GTS SuperSport 310 zit is krak dezelfde als de krachtbron in de MP3 310 en voor 70 % nieuw. Denk aan een langere slag, nieuwe krukas, langere distributieketting en aangepaste kettingspanner.
Flink opschieten
Dankzij deze wijzigingen levert de GTS 310 nu 25 pk (was 23,8 pk) en 28,9 Nm (was 26 Nm). Dat lijken op het eerste gezicht geen opzienbarende verschillen, bestudeer je de grafieken van wat dichterbij dan stel je vast dat het maximumvermogen van de 278cc monocilinder pas bij 8.250 toeren per minuut vrijkwam terwijl dat in het geval van de 310cc al bij 6.500 omwentelingen is.
De koppelpiek ligt nog steeds bij 5.250 toeren per minuut zodat het piekvermogen en het maximumkoppel heel dicht bij mekaar liggen. Dat zorgt ervoor dat de monocilinder niet langer heel hoog de toeren in moet om flink op te schieten. Dat voel je vooral op de snelweg (waar de topsnelheid op 127 km/u staat), maar ook aan de pomp want de efficiëntere draaicultuur drukte het verbruik naar iets meer dan 3 liter per 100 km.
Bekende looks, subtiele updates
Hoewel het nieuwe blokje een revolutie betekent, bleef het kuipwerk rondom grotendeels ongewijzigd. De bekende stalen plaatdelen, de ronde achterkant en de klassieke stuurkap met geïntegreerde ledkoplamp bleven aan boord. Echt grote vernieuwingen kunnen we hier sinds de laatste update in 2023 dan ook niet benoemen, al zijn er wel subtiele verschillen.
Zo is onze matzwarte SuperSport net als vroeger voorzien van oranje details op de flanken, al zijn die op de 310 nét iets anders van design. Ook zien we nu oranje afwerking terug op de buddyseat en zijn ook de oranje details op de velgranden net iets anders en meer aanwezig dan voorheen.
Soepeler en dynamischer
Plaatsnemen op de GTS 310 voelt als thuiskomen. De zitpositie is nog altijd ruim, prettig rechtop en ook de ondersteuning vanuit het zadel is dik in orde. De bedieningsknoppen werken intuïtief en we vinden het nog steeds een goede zet dat Vespa inmiddels de knoppenclusters voor de sportievere uitvoeringen ook in het zwart uitrust. Het gecombineerde digitale en analoge display spreekt voor zich en is prettig afleesbaar. Voor de digifreaks lanceert Vespa later dit jaar een SuperTech versie met onder andere turn-by-turn-navigatie.
Terug naar het belangrijkste nieuws: de nieuwe 310 motor, want wat merk je daar onderweg eigenlijk van? Laten we eerlijk zijn: het is geen verschil van dag en nacht, maar dat de motor superieur is aan zijn voorganger, dat is wel duidelijk. Ondanks dat hij iets lager in toeren draait en daarmee iets minder vinnig aanvoelt, is de nieuwe 310 wel degelijk sneller.
Hij doet z’n werk met zo’n speels gemak dat je in geen tijd snelheden van 100 km/u of hoger aantikt. De motor voelt nog altijd zeer responsief aan, de trillingen zijn gereduceerd en het lagere toerental draagt bij tot een nog volwassener rijervaring. Op de snelweg zijn de verschillen nog groter, daar voelt de GTS 310 merkbaar krachtiger en stabieler, wat hem op langere ritten comfortabeler maakt.
Te spreken
En nu het woord ‘comfortabel’ is gevallen, gaan we gelijk verder op het rijwielgedeelte. De 12” wielen zijn vanzelfsprekend niet heel groot, toch kunnen we de GTS 310 niet als oncomfortabel beschouwen. Nu is de GTS altijd al voorzien geweest van een sportief, stevig rijwielgedeelte, echte grote oneffenheden worden knap opgevangen.
Ook zijn we nog steeds te spreken over de technische updates die Vespa voor modeljaar 2023 doorvoerde, met onder andere een gewijzigde voorwielophanging die zorgt voor meer stabiliteit, maar ook de remmen werden herzien en zijn krachtiger dan voorheen. Veiligheid staat nog altijd hoog op de lijst van aandachtspunten, met ABS en ASR standaard aan boord, waarvan die laatste zelfs uit te schakelen is.
Conclusie
Met de komst van Euro5+ introduceerde de Piaggio Group vorig jaar de nieuwe MP3 310. Bij de presentatie van die driewieler in Cannes waren we al onder de indruk van de nieuwe krachtbron en toen al was het gemakkelijk te voorspellen dat de krachtige krachtbron in de veel lichtere Vespa GTS gensters zou geven. Het blok draait rustiger, maar is krachtiger dan voorheen; een goede match met de Vespa GTS. De nieuwe GTS 310 staat al bij de dealer en kost 7.799 euro, voor de SuperSport-versie die wij testten tel je driehonderd euro extra neer. Later dit jaar verwachten we een SuperTech-uitvoering evenals de GTV met het nieuwe motorblok.
Motor: 310cc eencilinder
Boring x slag: 75 x 70,1 mm
Compressieverhouding: 11,4:1
Max. vermogen: 25 pk @ 6.500 tpm
Max. koppel: 28,9 Nm @ 5.250 tpm
Voorvering: enkelzijdige voorwielophanging met enkele schokdemper
Achtervering: subbele hydraulische schokdemper met viervoudig instelbare voorspanning
Voorrem: 220 mm schijfrem, tweekanaals ABS
Achterrem: 220 mm schijfrem, tweekanaals ABS
Banden voor/achter: 120/70-12 / 130/70-23 (Michelin City Grip)
Wielbasis: 1.385 mm
Gewicht: 163 kilo (rijklaar)
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud: 8,5 l
Prijs Nederland: € 7.799,-
Prijs België: € 7.199,-
Tekst en fotografie Raymon de Kruijff (Scooter&bikexpress)