Kort getest: Triumph Rocket 3 Storm R / GT

Triumph Rocket 3 Storm

Bigger is better. Je verwacht het misschien niet met een leger aan kleine, zuinige paralleltwins op de markt, maar dit credo gaat nog steeds op. En wat is er groter dan Triumphs 2.458cc driecilindertelg, de Rocket 3? Juist: niets. Dit jaar bestaat het model twintig jaar en dat viert Triumph met de nog krachtigere Rocket 3 Storm. Wij rijden ‘m in de Voor-Alpen.

De imposante kolos met zijn chromen uiterlijk en longinhoud van wel 2.293cc werd in 2004 geboren te Hinckley en was een direct antwoord op de wens van de Amerikaanse consument. Daar vonden ze Triumphs namelijk gaaf, maar veel te klein. De 900 Thunderbird was het grootste wat Triumph destijds te bieden had, maar zelfs toen technici die hadden vergroot naar een 1.200cc zagen Amerikaanse dealers er geen heil in.

Triumph Rocket 3 Storm

Het probleem dat ontstaat als je de zuigers groter en groter maakt, is dat je steeds meer ruimte nodig hebt. Voor dikke Amerikaanse V-twins maakt dat niet veel uit, maar voor Triumph was het best een opgave. Dat kwam omdat zij hun driecilinderblokken nog op de ‘traditionele’ manier in het frame plaatsten, met het spruitstuk naar voren. Lang verhaal kort: dat blok moest overdwars komen te liggen. Dat gedaan hebbende was het hek van de dam en kon het blok groter en groter worden. Gaandeweg ontstond daardoor de bijna 2.3 liter Rocket III. Een hit in Amerika.

Dertien jaar lang bleef de Rocket verkrijgbaar, tot het in 2017 tijd was voor iets anders. De Rocket ging eruit om in 2019 opnieuw te verschijnen. Niet langer als cruiser maar als een zogenaamde ‘muscle roadster’, een mooie marketingterm om deze flinke jongen iets meer te distantiëren van andere modellen. De nieuwe Rocket 3 had een volledig nieuwe look en nóg grotere motor. Die werd opgeschaald naar 2.495cc en was ook nog eens krachtiger. Daarbij beschikten de twee modellen (de R en de GT) over alle moderne elektronica zoals ride-by-wire, tractiecontrole, cruisecontrole en rijmodi.

Triumph Rocket 3 Storm

Overigens was het voornaamste wapenfeit van de nieuwe Rocket – naast het imposante koppel – het gewichtsverlies van liefst 40 kilo. Uw testredacteur van dienst leerde die machine destijds kennen als (toch nog) loodzwaar, maar bovenal verbluffend sportief. Nu, krap vijf jaar later, is het tijd voor een update in de vorm van de Rocket 3 Storm.

“En wat is hij al groot geworden” voegt tante Mien toe als de jarige job aan de Côte d’Azur verschijnt om zijn visite te ontvangen. Want ja: Triumph heeft deze joekel nóg krachtiger weten te maken. Er is nog 15 pk en 4 Nm koppel gevonden waarmee het totaal uitkomt op – hou je vast – 180 pk en 225 Nm. Tegelijkertijd is de motorfiets wel iets zwaarder geworden, waarbij de roadster 317 kg en de GT zelfs 320 kg aantikt. Iets wat gecompenseerd wordt door aluminium gietwielen die een kilo schelen met het vorige model.

Triumph Rocket 3 Storm

Hoog tijd om het rechterbeen over het zadel van deze duistere knaap met ‘blacked out’ look te zwaaien. De Storm is te herkennen aan het matzwarte motorblok, gebrek aan chroom rondom en andere zwarte details. Ook de two-tone tank is herkenbaar, waarbij de R en GT een omgekeerde kleurstelling hebben. Verder verschilt de Storm qua zithouding niet met het voorgaande model. De Roadster staat in de ochtend op het programma, waarbij we ons eerst door de Franse ochtendspits worstelen. Dat brede zadel zit comfortabel en is met een hoogte van 773 mm best prima. De drie uitlaatbochten die aan de rechterzijde ter hoogte van je scheenbeen uit het blok prijken, walmen zo van verkeerslicht naar verkeerslicht rijdend al vlot hete lucht door je broekspijp heen, ondanks de hitteschildjes.

Eenmaal de frisse lucht van de péage tegemoet rijdend gaat het stukken beter. Tijd voor dat verjaardagsfeestje in de Voor-Alpen, waarvan de besneeuwde toppen al in de verte opdoemen. Zodra we de eerste bochten en tunnels zien verschijnen langs de oevers van de Var, schakelen we van Road over naar de sportieve rijmodus. Daarmee wordt de gasreactie direct merkbaar smeuïger. Iets minder abrupt, dat aan/uit-gevoel, maar een stuk responsiever op de kleinste beweging van je rechterpols.

Triumph Rocket 3 Storm

Zoals al gezegd is de Rocket 3 Storm behangen met elektronica, maar een quickshifter is slechts als optie beschikbaar. Die had er, zeker voor de R-versie in Sportmodus, van ons wel standaard op gemogen. De motor loopt slechts tot ongeveer 7.000 toeren door voordat de begrenzer ingrijpt, dus daarvoor heb je ‘m niet echt nodig, maar het koppelingshendel zit ver achter de dikke handgreep en dat kan een kleine belemmering zijn als je de Rocket echt stevig van jetje wil laten gaan.

Na een kop koffie – en de belofte van de voorrijder dat de komende twintig kilometer écht smullen zijn – gaan we er eens goed voor zitten. Gas erop! Vergeleken met de GT zit je voor je gevoel zowat bovenop die dikke 150-voorband van de R-versie, en door het brede stuur gaan je ellebogen bijna als vanzelf naar buiten. Een soort grote streetfighter dus. De GT is juist laid-back: dat authentieke cruisergevoel met de voetjes vooruit, stuurhelften die iets naar de rijder toe zijn gebogen en een iets ander zadel. Ook erg leuk rijden, maar de R is hier in de bergen degene waarop je wil zitten!

Triumph Rocket 3 Storm

Het blok van de Rocket is werkelijk waar ongekend krachtig, het is moeilijk om een vergelijkbare ervaring met een andere motor te vinden. Direct vanaf 0 is het koppel al ruim voorradig, en dat gaat door tot zo ongeveer 4.000 toeren waar de koppelcurve begint af te vlakken. Leuk om de motor zo in het midden van dat toerenbereik door de lange slingers te laten trekken.

Nóg leuker om bij 4.000 toeren het gas nog iets abrupter open te draaien en gebruik te maken van de 180 pk’s die zich verschuilen in het diepste hart van dat zwarte motorblok. En hoewel we snel rijden, komen we niet één keer met de steps aan de grond. Bewonderingswaardig voor zo’n enorm apparaat. De 47 mm Showa voorpartij is op geen foutje te betrappen, maar rijdend in het wiel van voorrijder Gareth – die een Rocket 3 R bestuurt – is vooral de Showa monodemper aan de achterkant te roemen. Die levert aardig wat werk om de rit comfortabel te houden.

Triumph Rocket 3 Storm

Er is wel één belangrijke notitie die we moeten maken bij dat sportieve rijden. Terwijl de boordcomputer bij een volledige 18 liter aan brandstof zo ongeveer 220 km aan rijbereik opgeeft, redden we zonder tussentijds bijtanken waarschijnlijk nog geen 160 km. Sportief rijden kan dus zeker, maar de kilo’s werken je dan wel tegen.

Vlak voor de middag slaat het weer definitief om, met veel regen en een koude wind. Gelukkig mogen we overstappen naar de GT. De standaard (ook op de R) gemonteerde handvatverwarming – subtiel weggewerkt met een klein knopje in de linkerhandgreep – gaat direct op de hoogste stand. Daarbij schakelen we ook over naar rijmodus Rain, iets wat trouwens even werk vergt. Het dashboard van de Rocket is namelijk opgedeeld in drie secties: één grote TFT-klok in het midden geflankeerd door twee kleinere, afgeronde TFT-balken.

Triumph Rocket 3 Storm

Hierin is alle informatie te vinden die je onderweg nodig hebt, al werkt het vanaf het eerste moment niet bijzonder intuïtief. Iedere keer is het weer zoeken waar je moet kijken, omdat bepaalde informatie verspringt bij verschillende overzichtsschermen. En dan zitten we met sterk onderkoelde vingers ook steeds weer te rommelen met de joystick die het scherm bedient en de richtingaanwijzer die er vlak boven zit. Op een testrit als deze even lastig, maar naarmate je vaker een Rocket rijdt zal dat vast en zeker wennen.

Wat ook opvalt, zijn de trillingen in het stuur. Op de GT heb je die – misschien door de buiging in de uiteinden – namelijk een stuk minder dan in het brede stuur van de R. Het grootste voordeel van de GT is de relaxte zit waarbij je, met je voeten naar voren toe, nog gemakkelijker die Brembo remklauw aan het achterwiel kunt bedienen. Die is krachtig en zorgt er tevens voor dat je niet om ieder wissewasje met je rechtervingers naar voren hoeft. Dat maakt de zware Rocket nog makkelijker te besturen bij lagere snelheden.

Triumph Rocket 3 Storm

Conclusie Na een erg diverse rit door het Franse verkeer en berglandschap staat één ding als een paal boven water: de Triumph Rocket 3 Storm is een motor die je een keer in je leven gereden móét hebben. Direct al bij het starten, wanneer de motor zichzelf iets naar links trekt bij een klein beetje gas, weet je dat een rit op deze machine je bij gaat blijven. Met 225 Nm koppel en 180 pk is hij niet voor de poes, al is al die kracht met een gerust hart te bedienen dankzij bochten-ABS en tractiecontrole. Sportief rijden is door de overdwars geplaatste drie-in-lijn bijzonder leuk, waarbij de machine zich ondanks het gewicht ook gemakkelijk door de bocht laat sturen. Neem daarbij de meer dan hoogwaardige afwerking in ogenschouw mee en je hebt een motorfiets die nagenoeg ongenaakbaar is. Minpunten zijn er ook, met name wat betreft het brandstofverbruik, maar een dergelijke motor die bestaat uit superlatieven daarop afrekenen zou goedkoop zijn. De zwarte details en het iets verder getunede motorblok van deze Storm-uitvoering maken de Rocket 3 absoluut af.

Triumph Rocket 3 Storm

Plus- en minpunten
+ Koppel te over!
+ Boven verwachting sportief aangelegd
+ Nieuwe Storm-uitvoering maakt de Rocket ‘af’
– Die prijs is wel een dingetje
– Dashboard vergt wat studie

Lees de volledige test in KicXstart juni 2024


Motor: 2.458cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Boring x slag:  110,2 x 85,9 mm
Compressieverhouding: 10,8:1
Max. vermogen:            180 pk @ 7000 tpm
Max. koppel:                    225 Nm @ 4000 tpm
Brandstofvoorziening:               injectie
Transmissie:   zesbak, cardanas
Frame:                  aluminium brugframe
Voorvering:       47 mm Showa upside-down, compressie en rebound instelbaar, veerweg 120 mm
Achtervering: Showa RSU monoschock, volledig instelbaar, veerweg 107 mm
Voorrem:            320 mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo 4.30 Stylema vierzuigerremklauwen, bochten-ABS
Achterrem:       300 mm schijf Brembo M4.32 monobloc vierzuigerremklauw, bochten-ABS
Banden voor/achter: 150/80-R17 / 240/50-R16 (Metzeler Cruisetec)
Wielbasis:         2.365 mm
Balhoofdhoek/naloop:             27,9°/134,9 mm
Gewicht:            317 kg (320 kg) rijklaar
Zithoogte:          773 mm (750 mm)
Tankinhoud:    18 l
Prijs Nederland:            € 30.395,- (GT: € 31.395,-)
Prijs België:      € 25.895,- (GT: € 26.695,-)


Tekst Tom van Appeldoorn • Fotografie Chippy Wood

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red