Je bent jong, hebt een motorrijbewijs op zak en je wilt wat… Gelukkig krijgt deze beginnende groep steeds meer keuze in motorland. Prachtig voorbeeld is deze QJMotor SRK 600 RS, een sportief ogende twin die ideaal kan zijn voor een kersverse motorrijder. Voorzien van een strakke prijs rest enkel nog de hamvraag: kan de SRK overtuigen om jonkies in het zadel te krijgen?
QJ is voor de KicXstart-lezer geen onbekend merk meer, we testten immers al meerdere modellen van deze fabrikant. De SRK 600 RS zit tussen de SRK 800 RR en de SRK 125 R, later dit jaar komt er nog een SRK 921 RR bovenop.
De zeshonderd wordt aangedreven door een 554cc paralleltwin die met zijn 56 pk net buiten de regeltjes voor het A2-motorrijbewijs valt, al hoeft dat geen struikelblok te zijn want de dealer kan deze SRK kosteloos terugbrengen naar het verplichte maximumvermogen van 35 kW.
Niet heel vreemd
Met die geruststelling beginnen we dan ook aan ons nader onderzoek van deze twin. Een kort wandelingetje rondom de motor doet veel goeds vermoeden, een strak en modern lijnenspel wordt afgetopt met een puike afwerking. Ook de gebruikte componenten op deze QJMotor geven veel vertrouwen in de aanstaande testrit.

Er zijn twee serieuze radiaal opgehangen Brembo vierzuigers in het voorwiel te vinden en verder zien we ook het logo van het eveneens Italiaanse Marzocchi. Dat laatste is overigens niet heel vreemd, aangezien de Qianjiang motorgroep (waar QJMotor onderdeel van is) inmiddels al enkele jaren een deel van de productie voor Marzocchi verzorgt.
Ook andere zaken vallen direct op bij deze SRK, zoals een modern 5” TFT-display met daaronder ook nog eens de nodige USB-aansluitingen. Ideaal uiteraard om je smartphone als navigatie te gebruiken.
Behoorlijk compleet
Als de immense sleutel in het contactslot wordt gestoken, licht het scherm op en val ik in de volgende verbazing over de behoorlijke uitrusting van deze sportieve twin. Aan de linker clip-on tref je moderne en verlichte knoppen aan, waarmee je gemakkelijk in het flinke menu duikt.

Zaken als ABS en traction control zijn hier uit te schakelen (standaard ingeschakeld uiteraard), maar je vindt hier ook info terug over de huidige bandendruk en dit is tevens de plek om een eventuele bluetoothverbinding met je telefoon aan te leggen. En dan vergeten we haast nog te vermelden dat de QJ beschikt over twee rijmodi (niet te verstellen tijdens het rijden). Al met al dus behoorlijk compleet, voor een motor in de A2-categorie.
Stoeien
Zonder horten of stoten breng je de 554cc tellende tweecilinder tot leven en op een stationair gangetje pruttelt het blokje lekker rustig rond. Hoewel het de eerste meters even wennen is met de zeer lichte koppeling voel je je wel direct thuis in het zadel van de SRK 600 RS. Ondanks het sportieve uiterlijk is de zithouding vrij comfortabel en is dit een machine waar je gemakkelijk de hele dag op kunt verblijven. Tenminste, als je de trillingen in de voetsteunen en stuurhelften voor lief neemt.

Het zou een legitieme reden zijn om namelijk net even wat vaker een plas-, rook- of drinkpauze in de route op te nemen als je een dagje stoeien bent met de SRK 600 RS. Dat ‘stoeien’ moet je overigens niet te letterlijk nemen, want ondanks het relatief hoge gewicht van 194 rijklare kilogrammen is de QJMotor lichtvoetig genoeg om het nodige stuurplezier op te leveren. De vering is voor een sportieve motor wel wat zacht ingesteld, maar geeft gelukkig voldoende feedback om de grens aan te geven.
Ideaal scenario
Doordat er in de vooraf uitgestippelde route niet echt uitdagend bochtenwerk zit, is het moeilijk om te bepalen waar de grens ligt van de SRK – en vooral ook het gekozen rubber. Op de 56 pk sterke twin liggen CST Migra banden en die lijken prima grip op te leveren als het tempo niet al te hoog ligt. Een beginnend motorrijder zal dan ook niet snel het rubber als beperkend zien. Het blok zou dat wellicht eerder oproepen, naarmate je langer in het bezit van de SRK bent.

Hoewel de QJMotor vlot genoeg van zijn plek komt, is de algehele beleving niet heel spannend te noemen. De paralleltwin loopt naadloos rond, maar zal je nooit echt verrassen. Heel lineair stijgen de toeren en bereik je de optimale gebieden, maar nergens word je echt ‘gepakt’ door de QJ. Een beetje meer spanning was welkom geweest, al is een wat tammer blok misschien ook juist een ideaal scenario voor een beginnende motorrijder. En dat lijkt toch wel echt de doelgroep te zijn waar deze SRK voor is gebouwd.
Ander gevoel
De dubbele Brembo radiale vierzuigers in het voorwiel zijn krachtig te noemen en vertragen op overtuigende wijze. De achterrem is daarentegen dan weer vrij teleurstellend. Weinig kracht en het ABS-systeem wil wel heel snel ingrijpen. Overigens zorgt dat laatste puntje ervoor dat een ander probleem opborrelt. Doordat er deze dag meerdere SRK’s worden ingezet, komt aan het licht dat de exemplaren onderling best wel wat verschillen. Ander gevoel van de koppeling, verschillende frequentie van trillingen én dus een beter opererende achterrem waar de ABS zich minder snel laat gelden. Een betere kwaliteitscheck kan dit natuurlijk heel snel oplossen.

Conclusie
Na een half dagje op de QJMotor SRK 600 RS, is de conclusie duidelijk: als beginnend motorrijder kun je geen miskoop doen met deze sportief ogende twin. De SRK geeft je een prima totaalpakket waarmee je heerlijk kunt leren rijden en je eerste avonturen op de motor kunt beleven. Er zijn hier en daar wat aandachtspuntjes, maar met de voortvarende werkmethode van de Chinese fabrikanten zullen ook die snel aangepast worden. Meer ervaren motorrijders wachten beter op de SRK 921 RR, want voor hen zal de SRK 600 RS net niet spannend genoeg uitvallen.
Plus- en minpunten
+ Fraai uiterlijk
+ Puike remmen
+ Nette afwerking
– Vrij tam blok
– Trillingen
– Kwaliteitsverschil tussen de motoren onderling

Motor: 554cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 70,5 x 71 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 56 pk @ 8.250 tpm
Max. koppel: 54 Nm @ 5.500 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: Marzocchi upside-down, veerweg n.b.
Achtervering: Marzocchi monoshock, veerweg n.b.
Voorrem: 320 mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 260 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-ZR17 en 160/60-ZR17 (CST Migra CM-S3N)
Wielbasis: 1.420 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b.
Gewicht: 194 kilo (rijklaar)
Zithoogte: 770 mm
Tankinhoud: 16,5 l
Prijs Nederland: € 7.999,-
Prijs België: € 7.199,-
Tekst Jarno van Osch • Fotografie Pien Meppelink, Andrew Walkinshaw