GASGAS presenteerde hun nieuwe motorcross en enduro line-up op het veelzijdige Circuit de Landsard, vlakbij Eindhoven. Het van oorsprong Spaanse GASGAS positioneert zich als de vrolijke noot binnen de Pierer groep; het merk is onder de Oostenrijkse paraplu razendsnel doorgegroeid tot een wereldspeler op de offroadmarkt.
Enduro tweetakt: EC 125 • EC 250 • EC 300
EC 125
Eencilinder tweetakt , TBI injectie | 124,8cc | n.b. | n.b. | 99,5 kg | 9 l | Prijs Nederland: € 10.899,- | Prijs België: € 9.559,-
Als opwarmertje ga ik op pad met de nieuwste toevoeging binnen de GASGAS enduro-stal: de EC 125. De tweetakt met de kleinste cilinderinhoud is er natuurlijk voor de jeugd met sportieve aspiraties. Het is even wennen aan het vermogen, dat pas voorhanden is zodra de motor toeren begint te draaien. De kunst is om dat toerental niet te ver te laten zakken om de pk’s ter beschikking te houden. De EC 125 is de enige uit het gamma met standaard de nieuwe ‘mapswitch’ aan boord, waarmee je met een druk op de knop voor een andere mapping (lees: vermogen en karakter) kan kiezen.
Op deze zanderige bodem is de agressieve optie het meest voor de hand liggende; zeker wanneer je tegen de stopwatch aan de slag moet in een enduro- of crosscountry-competitie. Meest opvallend op deze nieuwkomer is de handelbaarheid van het chassis, als een volleerd slalomspecialist zigzag ik in geen tijd messcherp door het krappe testparcours tussen de boompjes.
EC 250
Eencilinder tweetakt , TBI injectie | 249,8cc | n.b. | n.b. | 107,6 kg | 9 l | Prijs Nederland: € 12.249,- | Prijs België: € 10.800,-
Stap je na de 125 over op de 250 tweetakt, dan krijg je meteen een flinke schop onder je achterste. Met het verdubbelen van de cilinderinhoud krijg je een motor met dezelfde lichte wendbaarheid, maar met een stevige punch in het vermogen. Het lijkt wel een 125 op krachtvoer. De TBI injectie loopt enorm zuiver, waardoor de EC 250 ook bij lage toeren fijn oppakt. Dit is een echte gooi- en smijt-offroad waarop je jezelf prima kan uitleven.
EC 300
Eencilinder tweetakt , TBI injectie | 293,15cc | n.b. | n.b. | 107,6 kg | 9 l | Prijs Nederland: € 12.495,- | Prijs België: € 11.015,-
En dan is er nog de 300. Wat een verschil ten opzichte van zijn 250cc lookalike. Niet zozeer in de hoeveelheid power die je ter beschikking krijgt, nee, het zit ‘m vooral in het totaal andere motorkarakter van deze enduro. Het koppel zou niet misstaan op een trailmotor – niet toevallig de discipline waarin GASGAS de diepste roots heeft. De 300 is vandaag de dag de maatstaf in de Xtreme Enduro-scene. Met de brede vermogenscurve bij lage toerentallen kan je met de EC 300 heerlijk tractie zoeken en doordat het blokje rustiger draait, meet je jezelf een veel relaxtere rijstijl aan.
Enduro viertakt: EC 250F • EC 350F • EC 450F
EC 250F
Eencilinder viertakt, TBI injectie | 249,92cc | n.b. | n.b. | 109,5 kg | 9 l | Prijs Nederland: € 12.895,- | Prijs België: € 11.329,-
Over naar de viertakten, ook hier mogen we met de kleinste van start. Wat meteen opvalt is de enorme souplesse van het vermogen. De kleinste kleppenmotor heeft niet die punch van zijn tweetakt evenknie, maar loopt vloeiend en vooral opvallend ver door in de bovenste toerenregionen. Dankzij de lage inertie uit het blok beschik je over een enorme wendbare fiets … voor een viertakt.
De EC 250F laat zich zo moeiteloos bedienen dat het je amper energie kost en je altijd de controle over het geheel hebt. Bovendien is hij in het kortere werk, zoals dit krappe testparcours, ook nog eens razendsnel. De hydraulische koppeling laat zich met één vinger licht bedienen, waardoor je een soort anti-stall voorhanden hebt bij het inremmen, maar ook het blokje een beetje kan helpen wanneer je uit een kort bochtje komt of over een slootje moet springen. Echt top.
EC 350F
Eencilinder viertakt, TBI injectie | 349,7cc | n.b. | n.b. | 110,2 kg | 9 l | Prijs Nederland: € 13.169,- | Prijs België: € 11.589,-
Na een korte pauze staat er alweer een volgend model te kwispelen. Kersvers wereldkampioen in de E2-categorie Andrea Verona kiest voluit voor de 350cc, en na een rondje op het technische parcours begrijp ik zijn voorkeur helemaal. De EC 350F pakt erg fel op en vraagt om wat meer input van de rijder. Het is allemaal net wat minder comfortabel dan de 250F, maar met comfort win je uiteraard geen prijzen.
Wil je hard gaan op deze machine, dan kan je maar beter fit zijn want werken zal je. Doe je dat, dan haal je het beste uit deze GASGAS naar boven. Voor dat soort werk is de voorvork op deze standaarduitvoering een beetje onderbemeten qua demping, maar de open cartridge volstaat prima om heerlijk en veilig offroad op pad te gaan.
EC 450F
Eencilinder viertakt, TBI injectie | 449,9cc | n.b. | n.b. | 110,7 kg | 9 l | Prijs Nederland: € 13.475,- | Prijs België: € 11.855,-
Tot slot is er nog net genoeg tijd (en een vleugje energie) over om de 450 aan de tand te voelen. In ons kikkerlandje is deze categorie uitgegroeid tot de keuze van de massa. Opvallend dat je, net als op de tweetakten, een steeds rustiger karakter in de motor krijgt naarmate de cilinderinhoud groeit. Begrijp me niet verkeerd, er is ruimschoots power voorhanden, wat zeker van pas komt wanneer je op een typische laaglandse offroadrit een kersvers omgeploegd maisveld wil oversteken.
Maar op dit krappe parcours vraagt de flinke capaciteit en de grotere draaiende massa van het motorblok om een kalmere benadering. Minder gooien en smijten, meer gebruikmaken van het koppel om dat vol tot zijn recht te laten komen. Bij gebrek aan tijd zit een ritje met de populaire 500-versie er niet meer in, maar het mag duidelijk zijn: dat is je beste makker voor recht over de akker.
Belangrijkste aanpassingen GASGAS Enduro’s 2025
• Nieuwe tankondersteuning: houdt de tank beter op zijn plaats en beschermt het frame tegen slijtage door schuren
• Nieuwe Braketec remklauw achter: robuuster, minder gevoelig voor breuk
• Nieuwe link achteraan: verschillende afdichtingen, kleinere diameter voor gewichtsbesparing en optimalisatie van de stijfheid
• Nieuwe kettinggeleider: voor een betere duurzaamheid en slijtvastheid van de ketting
• Nieuwe graphics: GASGAS-logo is zwart in plaats van wit
• Nieuwe start/stopknop: gemakkelijker toegankelijk, vooral bij het afdalen
Tekst Eric Verhoef • Fotografie GASGAS