Kort getest: CFMoto 800MT-X

CFMoto 800MT-X

Stiekem was ik stikjaloers toen ik tijdens de internationale presentatie van CFMoto eerder dit jaar in Portugal op weg moest met de 700MT Adventure terwijl een andere groep journalisten met de 800MT-X de modder in dook. Niet dat ik in de 700MT Adventure geen zin had, maar de 800MT-X spreekt me veel meer aan en tegen een partijtje modderworstelen zeg ik nooit nee…

Het stof van de Agafay-woestijn zit nog op mijn laarzen als ik voor het eerst mijn been over de CFMoto 800MT-X gooi, de test van de Yamaha Ténéré 700 en Ténéré 700 Rally zit dus nog vers in mijn geheugen. Waar ik niet rouwig om ben, want met de 800MT-X probeert CFMoto linea recta aan de poten van Yamaha’s bestseller zagen.

CFMoto 800MT-X

Ik ga nog even door met mijn vergelijking met de Yamaha Ténéré 700, ik vermoed dat de meeste geïnteresseerden beide machines hoog op hun verlanglijstje hebben staan. Droog weegt de CF 196 kilo, waar je dus nog 22 kilo voor de brandstof bij moet optellen. Rijklaar weegt de Ténéré 700 in standaardversie 208 kilo. Op vlak van zithoogte ontlopen de twee machines mekaar amper met 870 mm voor de 800MT-X en 875 mm voor de Ténéré 700.

Finetunen
Qua hardware is de paralleltwin van 799cc identiek aan de krachtbronnen uit de andere CF-modellen van de 800 Multi Touring-reeks. Het piekvermogen van 91 pk is op alle 800MT’s gelijk, maar terwijl je op de 800MT Explore en 800MT Sport richting de 9.000 toeren moet om dat vermogen los te wrikken, krijg je het op de 800MT-X al bij 8.250 omwentelingen op je bord. Leest dat allemaal veelbelovend, dan blijkt er toch een klein addertje onder het gras te zitten.

CFMoto 800MT-X

Het soms ietwat abrupte oppakken van de krachtbron vanuit stationair krijg je nog wel in de vingers, vervelender is dat de motor op deellast in de lage toeren niet altijd soepel draait. Voelt het blok onderin niet altijd even verfijnd, hoger in de toeren valt er niks te klagen – al moet je wel rekening houden met flink wat trillingen in de voetsteunen.

Waande je je bij de eerste 800MT’s nog weleens verloren in een woud van instellingen, dan is dat op de 800MT-X wel zo klaar als een klontje: Standard, Rain en Offroad zijn de mogelijkheden waarbij je de tractiecontrole en het ABS apart kunt instellen. Het verticaal geplaatste 7” TFT-dashboard is simpelweg subliem, redelijk wat icoontjes en tekeningen herken je van KTM en Husqvarna. Links van het dashboard vind je een USB-C en USB-A stekker, netjes afgedekt door een goed aansluitende rubber afdichting.

CFMoto 800MT-X

Verende krachten
Op de weg presteert de Yu-An vering prima, ondanks de riante veerwegen (230 mm voor en achter, da’s bijna identiek aan de Ténéré 700 Rally) voorziet het chassis van de CFMoto 800MT-X je van voldoende feedback, je krijgt beslist niet de indruk met een plak kauwgom onderweg te zijn. Op het onverhard werkt de vering nog beter. Ik gebruikte de 230 mm volledig, maar voelde de vering geen enkele keer doorslaan.

Minder indrukwekkend zijn de prestaties van de J.Juan remmen en dan vooral de voorrem. Op papier lijken de twee 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen teveel van het goede, in werkelijkheid moet je flink doorknijpen om tot de gewenste vertraging te komen.

CFMoto 800MT-X

Conclusie
De CFMoto 800MT-X is een van de machines waar ik voor 2025 het meest naar uitkeek. De eerste kilometers vallen niet tegen: want voor je 11.999 euro krijg je een bijzonder compleet uitgeruste motor. Helemaal vrij van kritiek is de 800MT-X niet, zo moet CFMoto toch nog even de mapping opnieuw bekijken. Na een handvol ritten met de 800MT-X weet ik weer waarom ik een jaar of acht geleden mijn KTM 990 Adventure inruilde voor een Triumph Tiger 1050: een motor met een 21” voorwiel moet simpelweg vaak het onverhard opgestuurd worden want daar blinkt zo’n rijwielgedeelte uit. Blijf je vooral op de verharde weg, dan zijn motoren met kleinere voorwielen speelser. De opdracht voor potentiële 800MT-X clientèle is dan ook helder: in elke rit minstens een kilometer onverhard opnemen. Let the fun begin…

Plus- en minpunten
+ Veel motor voor je geld
+ Fijn rijwielgedeelte
+ Een échte allroad
– 21” voorwiel vraagt overtuiging op de weg
– Turbulenties windscherm
– Mapping mist finesse op deellast

CFMoto 800MT-X

Motor: 799cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  88 x 65,7 mm
Compressieverhouding:         12,7:1
Max. vermogen:         91,2 pk @ 8.250 tpm
Max. koppel: 86 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofvoorziening:           injectie, ride-by-wire
Transmissie:    zesbak, slipperclutch, ketting, quickshifter up/down
Frame: stalen buizenframe, stalen subframe aangebout, alu dubbelzijdige swingarm
Voorvering:     48 mm Yu-An upside-down, volledig instelbaar, veerweg 230 mm
Achtervering:  Yu-An monoshock, veervoorspanning en ingaande demping instelbaar, veerweg 230 mm
Voorrem:        320 mm schijven met J.Juan vierzuigerremklauwen, bochten-ABS
Achterrem:     260 mm schijf met J.Juan tweezuigerremklauw, bochten-ABS
Banden voor/achter:  90/90-R21 / 150/70-R18 (CST Ambro A4)
Wielbasis:       1.530 mm
Balhoofdhoek/naloop:           n.b./n.b.
Gewicht:         196 kilo (droog)
Zithoogte:       870 mm
Tankinhoud:   22 l
Prijs Nederland:         € 11.999,-
Prijs België:     € 10.999,-


Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Peter Naessens

Deel


Gerelateerde artikels

Vespa 80

Hiep hiep: tachtig jaar Vespa!

Volgend jaar blaast de Vespa 80 kaarsjes uit, en dat wordt in stijl gevierd. Van 25 tot en met 28 juni 2026 wordt Rome het