Toegegeven, de Can-Am Canyon Redrock lijkt zo op het eerste gezicht verdacht veel op een BMW R 1300 GS Adventure op drie wielen. Overigens best slim bekeken van Can-Am, want BMW’s succesrecept zou ook in een pakket op drie wielen weleens prima kunnen werken. Toch? Dat ga ik uitzoeken, met de Can-Am Canyon Redrock én een tent in de topkoffer.
Op pad gaan met een voertuig als de Canyon Redrock vraagt van zowel automobilisten als motorrijders een paar noodzakelijke aanpassingen, inclusief gewenningsperiode. Als motorrijder mis je twee hendels op het stuur. Er is geen remhendel omdat de voor- en achterrem met de voet bediend worden door een gekoppeld systeem dat aan een ABS is gelinkt. Zoek ook niet naar het koppelingshendel, want de Can-Am is uitgerust met een semiautomatische versnellingsbak met achteruitrijversnelling. Om deze Can-Am achteruit te manoeuvreren hoef je trouwens niet achterom te kijken, de ruim 2,5 meter lange driewieler is voorzien van een achteruitrijcamera met geleidingslijnen.
Voorarmen
Vanaf de eerste kilometers is duidelijk dat de efficiëntie van de voorpartij bepaald wordt door de banden. Het XPS Adventure rubber in maat 155/65-R16 zit nogal snel aan z’n limiet, waardoor je al rap verwikkeld bent in een constante zoektocht naar grip. Essentieel in die speurtocht is dat je vooral niet te veel overstuurt, goed anticiperen en correct insturen is belangrijk. Gelukkig is de topversie van de Canyon uitgerust met de semiactieve Smart-Shox vering van KYB en als je die KYB veerelementen in de hardste van de drie voorgekookte standen zet (Comfort, Sport en Sport+) dan helpt het zeker in de jacht naar meer grip.
Tegelijk komt in die instelling de elektronica wat minder snel tussenbeide, de digitale regelneef is namelijk wel heel enthousiast om het gas volledig dicht te draaien als het algoritme verwacht dat je in het decor zou kunnen belanden. De stuurbekrachtiging in de sterkste stand zetten helpt in de strijd tegen de vermoeidheid in de voorarmen die anders na een paar tientallen kilometers bochten pikken opduikt.
Zwaartekracht
Leeg weegt de Canyon 470 kilo bij, tel daar de 27 liter brandstof, de bestuurder en wat bagage bij op en je komt al snel aan meer dan zeshonderd kilo. Verwacht dan ook geen duizelingwekkende prestaties, temeer omdat de Rotax driepitter ondanks zijn 1.330cc aan longinhoud een eerder bescheiden 115 pk en 130 Nm in de aanbieding heeft. Helpen de kilo’s niet meteen om de vaart erin te krijgen, dan werken ze ook tegen als de hele zwik vertraagd moet worden. Hier kwijten de Brembo ankers zich echter wel plichtsbewust van hun taak. Zowel op de verharde weg als op de onverharde paden presteren de Brembo’s meer dan correct en het is op de grindpaden dat de Canyon zijn ware gezicht toont.
Kies voor Custom
Met een breedte van ruim anderhalve meter en een tot 235 mm beperkte grondspeling moet je het offroad potentieel van de Can-Am Canyon vooral niet overschatten. Tegelijk is het best leuk en zelfs verslavend om de Canyon over brede grindpaden te sturen. Met alle elektronische vangnetten op het minimum en de semiactieve vering op Sport+ is het dolle pret om de driewieler op het gas te sturen.
De extra zekerheid van de twee voorwielen is dan mooi meegenomen, dat je vooral géén voetje moet bijzetten aan de binnenkant van de bocht heb je ook al snel door. Na een tijdje spelen kom je er dan achter dat je daarvoor best een Custom rijmodus programmeert. In Normal, Sport, Allroad en Rally kan je de vering, de stuurbekrachtiging en de tractiecontrole weliswaar aanpassen, vervelend is dat die instellingen niet bewaard blijven als je stopt. In Custom rijmodus worden al je keuzes wel gesaved en da’s een stuk handiger.\
Conclusie
Is de Can-Am Canyon Redrock echt de driewielige versie van de BMW R 1300 GS? Daarop is het antwoord nee omdat je in tegenstelling tot de tweewielige referentie in adventure-land de Canyon toch iets rustiger en met wat meer reserve hoort te besturen. Ga je niet op zoek naar de limieten van mens en machine, dan kan je er op een relaxte manier flink wat lol mee beleven op de verharde weg en op grindpaden. Kers op de taart is dat je behoorlijk wat bagage kunt meenemen op je glampingtrip. Merk op dat het over glamping en niet over camping gaat, want net als de R 1300 GS Adventure komt ook de Can-Am Canyon met een prijskaartje dat al een avontuur op zich is.
Plus- en minpunten
+ Exclusief
+ Allround inzetbaar
+ Drie wielen = nooit omvallen
– Duur
– Mist sensatie op de weg
– Elektronica komt er (te) snel tussen
Can-Am Canyon Redrock
Motor: 1.330cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde driecilinder-in-lijn
Boring x slag: 84 x 80 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 115 pk @ 7.250 tpm
Max. koppel: 130 Nm @ 5.000 tpm
Brandstofvoorziening: injectie, ride-by-wire
Transmissie: semiautomatische zesbak met achteruit
Frame: stalen balkenframe
Voorvering: dubbele A-arm met stabilisatorstang, KYB Smart-Shox semiactieve vering, veerweg 260 mm
Achtervering: KYB Smart-Shox monoshock, semiactieve vering, veerweg 235 mm
Voorrem: 270 mm schijven met Brembo vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 270 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 155/65-R16 / 225/55-R15 (XPS Adventure)
Wielbasis: 1.718 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b. /n.b.
Gewicht: 470 kilo (droog)
Zithoogte: 843 mm
Tankinhoud: 27 l
Prijs Nederland: € 40.999,-
Prijs België: € 35.199,-
Tekst Vincent Marique Fotografie Can-Am


