Kawasaki ZX-10R (2006-2007)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar een goed exemplaar van een van de vele voorvaderen van de Kawasaki Ninja ZX-10R.

€ 4.500,00 – € 8.000,00 | 998cc | vloeistofgek. vier-in-lijn | 175 pk | 175 kg | 17 l.

Wat is het?
De Ninja-reeks is misschien wel de bekendste naam binnen de Kawasaki-range. Van de ZX-6R, ZX-7R tot de ZX-9R, als je de allersnelste wilt hebben, moet je voor de 998cc ZX-10R gaan. Die wordt sinds 2004 gemaakt met om de paar jaar een aantal veranderingen qua design, versnellingsbak, vering, elektronica,… Het vier-in-lijn literblok bleef in de basis altijd gelijk, maar kreeg uiteraard wel meer kracht en verfijning doorheen de jaren. Qua gebruiksvriendelijkheid moet je niet al te veel verwachten van de Ninja, want het is een machine die eigenlijk puur op circuitgebruik gericht is (met standaard een laptimer). Ja, je kan ermee op de openbare weg, maar dan moet je wel een erg geduldige rechterpols hebben. En een sterke rug en nek om de oncomfortabele zitpositie gedurende meer dan een uur aan te houden.

Wat moet ik weten?
Het 2006/2007-model is de Ninja die er wat anders uitziet dan de rest. Dat komt doordat hij een erg typerende styling heeft, met voorlichten als waterdruppels en twee uitlaten onder zijn gat. Je bent er voor of tegen, maar qua designstatement kan het zeker tellen. Bovendien ziet de ZX-10R er na 10 jaar nog steeds fris uit. Helaas betekenden die mooie uitlaten wel dat de Kawa 5 kg zwaarder werd dan zijn voorganger, terwijl het motorblok vrijwel hetzelfde bleef. Belangrijker was dat de ZX-10R nu veel makkelijker reed, zeker op oneffen asfalt. Hij kreeg standaard een Öhlins-stuurdemper, 175 pk en power wheelies in zowel eerste, tweede als derde versnelling. Hoewel z’n Japanse concurrenten betere en makkelijker te berijden machines maakten, kreeg de Ninja al snel een soort van cultstatus. Het werd een machine voor de diehard stouteriken onder de motorrijders. Op tweedehandssites vonden we een vrijwel originele ZX-10R met nog geen 10.000 km op de teller voor 4.500 euro. Goedkoper vind je ze ook, maar dan zijn het meestal circuitspeeltjes geweest. Pas daar dus goed mee op.

Tips van experts
Bij normaal gebruik op de openbare weg – dus geen circuit – kan er vrijwel niets aan de ZX-10R komen. De machines en motorblokken zijn zo sterk en goed gemaakt dat ze een leven lang moeten meegaan… als ze regelmatig op onderhoud zijn geweest, uiteraard. Vraag dus gerust naar het onderhoudsboekje en kijk naar eventuele valschade of vervangen onderdelen. Hoewel de viercilinder een boterzacht blok is, kunnen er heel wat vibraties ontstaan als je regelmatig hoog in toeren klimt. Gevoelloze handen zijn dan het gevolg, en die wil je maar liever niet hebben op een motor als deze. Verder zijn er ook nog wat klachten over een te lange zijstandaard waardoor de Ninja op oneffen ondergrond en bij een stevige windhoos al eens durft omvallen. Kijk er goed voor uit en installeer als nodig een korter (aftermarket) exemplaar.

Deel

Gerelateerde artikels

Nieuwe V2 lichtste Ducati tweecilinder ooit

In een motorwereld die overspoeld wordt door efficiënte paralleltwins is Ducati natuurlijk aan z’n stand verplicht een eigen, onderscheidende koers te blijven varen. En dat