Kawasaki proost met twee verse halve liters en extra feestkleuren

Kawasaki Ninja 500 SE

Dat Kawasaki in 2024 de Eliminator stadscruiser met 500cc-blok aan het gamma toevoegt wisten we al, maar nu trakteren de groenhemden zichzelf op nog eens twee nieuwe halve liters. De Ninja 400 en Z400 schuiven op voor twee Special Editions met wat meer longinhoud.

Wereldwijd presenteert Kawasaki de Z500 en Ninja 500 als standaardmodellen, aangevuld met rijker uitgeruste SE-versies, maar enkel de SE-machines zullen de oversteek naar de Lage Landen maken.

Kern van het verhaal wordt de 451cc paralleltwin die goed is voor 45,4 pk en 42,6 Nm (onder de 50 pk en 50 Nm zijn de cijfers na de komma wel degelijk van belang). Dat blok is trouwens een opgeboorde versie van de paralleltwin die tot nog toe de vierhonderds aandreef.

Kawasaki Z500 SE

Voor de Z500 SE en Ninja 500 SE gebruikt Kawasaki een stalen trellisframe dat het zadel op 785 mm hoogte brengt, de voorvork is een 41 mm niet-instelbaar exemplaar met 120 mm veerweg, de monoshock achter is naar veervoorspanning instelbaar en heeft 130 mm veerweg in de aanbieding.

In de tank gaat veertien liter benzine, de Z500 SE zet rijklaar 168 kilo op de weegschaal, de Ninja 500 SE is vier kilo zwaarder. De Special Editions krijgen een TFT-dashboard met USB-C aansluiting en een sleutelloos startsysteem. Voor de beide machines zal een dertig millimeter hoger zadel beschikbaar zijn om ook Lange Jan comfortabel op de halve litertjes te krijgen.

De Z500 SE komt in Candy Persimmon Red of Candy Lime Green, voor de Ninja 500 SE wordt dat Lime Green en Metallic Matte Dark Gray.


Verder laat Kawasaki weten dat ook de Ninja 650 en de Ninja 1000SX volgend modeljaar in een 40th Anniversary Edition te koop zullen zijn.

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Interceptor 650

Voorjaarsvoordelen bij Royal Enfield

Nog tot 1 juni kun je voordeel scoren op verschillende Royal Enfield-modellen. Het voorjaarsvoordeel loopt op tot 600 euro en kan ingezet worden als korting

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over