Is de Honda CB350 terug?

Aah, de Honda CB 350! Voor ondergetekende een flinke trip ‘down memory lane’: de allereerste échte motor van deze snotneus was namelijk de geweldige Honda CB 350 K1 uit 1969, zo’n snoeprode met wit. Die was naar mijn aanvoelen net een tikkeltje mooier dan de K0, met dat geribbelde zadel en dat extra biesje in lakkleur op de tank. Die dubbele sigaaruitlaatjes, dat gedonder uit die dikke twin, die rubberen tankpads, het zadel dat als een motorkap naar achter openklapte en de immer penetrante geur van benzine – omdat de diafragma van de carburateurs weer niet mooi op hun plaats zaten… Heerlijk. Dat ik ‘m voor een paar honderd euro uit een Noord-Franse schuur mocht lospeuteren, maakte ‘t alleen maar mooier. Anno 2020 is de K1 helaas al lang (en flink onder de prijs) verkocht – Verstaen, kalf! – maar Honda India heeft sinds enkele dagen gelukkig wel een herkansing in z’n gamma: de Honda CB 350 H’ness.

 class=

Hare Hoogheid
De ‘H’ness’ in de naam wordt trouwens als ‘Highness’ uitgesproken, een koosnaampje dat meteen de ambities duidelijk maakt richting die andere ‘hoogheden’ – de Royal Enfield 350-reeks en de Benelli Imperiale 400, bijvoorbeeld. In eerste instantie op motorisch vlak: luchtkoeling, een vijfbak en een behoorlijk lange slag. In dat opzicht hoeft ‘t dus niet te verwonderen dat Honda kiest voor een volledig nieuwe, luchtgekoelde 348cc ééncilinder, die 21 pk presteert bij 5.500 toeren en 30 Nm tegen het asfalt duwt bij 3.000 omwentelingen. Niet bepaald cijfers waar we hier van achterover vallen, maar moet dat wel op een lichte retro?

 class=

Retro
Maar wat misschien eerder was opgevallen, zijn de lekker retro looks van de nieuwkomer: van de zijkastjes en de klassiek gestijlde tank met badges, tot de eenvoudige tellerpartij, ronde koplamp (led, weliswaar), de vintage ogende demper, en als orgelpunt het erg knap uitgevoerde blokje, met de kenmerkende koelvinnen en het Honda-ontstekingsdeksel. Een als carburator vermomd gasklephuis – zoals op de retro Triumphs – had ‘t plaatje naar onze mening afgemaakt. Als potentiële Indiase koper krijg je de keuze tussen zes kleurtjes, die verdeeld zijn over twee uitrustingsvarianten – DLX en DLX Pro. Het verschil tussen die eerste en tweede variant zit ‘m in de afwezigheid van het HSVCS (stembesturing van de bluetooth-mogelijkheden) en de biesjes op de tank, én een claxon die één toontje minder zingt. 

Onderhuids
Onder de dikke laag retro gaat evenwel een flinke portie hedendaagse technologie schuil: zowel de DLX als DLX Pro-variant pakken onder meer uit met bluetooth, tractiecontrole, een slipperkoppeling, zijstandaardverklikker en ABS. Dat laatste is gekoppeld aan de enkele 310 mm schrijfrem op de voorzijde en de 240 mm schijfrem achter. Vooraan steunt het dubbel wiegframe op een conventionele voorvork, achteraan rekent Honda – zoals de nostalgie het vereist – op een stereovering. De tank, die ons doet denken aan de exemplaren op de CB1100-reeks, kan 15 liter benzine aan, voor ‘t totaalgewicht afklokt op 181 kg. Of de CB350 H’ness ooit tot in Europa raakt is nog niet geweten, al zouden we er allerminst van opkijken mocht Honda dat nieuws binnenkort bekend maken. Omgerekend kost de nieuwkomer ongeveer 2.200 euro in India, maar daar zal ongetwijfeld een pak bijkomen mocht hij hier ooit z’n opwachting maken.

 class=

RS en CaféRacer op komst?
Maar de eerste CB 350 H’ness heeft het tarmac nog niet geraakt, of de geruchtenmolen draait alweer op volle toeren. Verschillende Indiase motormedia maken inmiddels gewag van zowel een RS- als een Caferacer-versie van deze nieuwe CB 350. Een setje clip-ons, een stoere nacelle of een recht zadeltje? Laat maar doorkomen!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red