Interview: Het jaar van Kas Beekmans

Kas Beekmans

Volgens eigen zeggen was afgelopen seizoen het toppunt van zijn leven tot dusverre. De 21-jarige Kas Beekmans wist Brits kampioen Sportbike te worden, maar het was niet enkel de titel die hem zoveel vreugde gaf. Onderweg naar het succes kwamen er namelijk ook leerzame én zeer belangrijke levenslessen op zijn pad.

Kas Beekmans

Je maakte een machtig seizoen mee in de UK, met maar liefst zeven zeges en de titel. Hoe verklaar je dit succes?

“Oef, daar zitten uiteraard meerdere oorzaken aan vast. Laat ik allereerst aangeven dat ik dit zelf ook niet had verwacht. Voorafgaand aan het seizoen hadden we met het team een barbecue en werden er al verschillende weddenschappen gemaakt. Een teamlid zou een tattoo zetten als ik een keertje podium zou rijden. We wisten niet goed wat we konden verwachten, want eigenlijk was alles nieuw voor ons. Dat ik dan ook de eerste wedstrijd op Oulton Park kon winnen, kwam als een verrassing. Ik denk overigens dat het wel echt geholpen heeft dat we zo blanco het seizoen in zijn gestapt. Ik voelde geen druk en wist dat ik een heel goed team om me heen had staan. Dat helpt enorm mee natuurlijk.”

Kas Beekmans

Hoe wist je zo zeker dat de juiste mensen om je heen stonden met VLR – NIWA Racing Suzuki, het team waarmee je dus kampioen werd?

“Dat begon eigenlijk al in de periode bij Apreco. Daar zat ik al goed op mijn plek en wist daar duidelijke progressie te boeken, vooral in het IDM Supersport. Aan het einde van het 2024-seizoen werd Kevin van Leuven (voormalig coureur, red.) erbij gehaald voor onder meer de data en dat klikte gelijk heel goed. Het jaar erop wilde ik me graag bewijzen in het IDM Supersport, want ik schurkte tegen het podium aan. Helaas kon ik niet verder met Apreco, maar Kevin kwam al snel naar me toe. Die wilde heel graag een eigen team beginnen, samen met zijn vriendin Tasia (Rodink, eveneens voormalig coureur, red.). Door de klik die ik met hen had, ben ik dat avontuur aangegaan. Dat bleek een heel goede beslissing te zijn.”

“Dit was voor mij een dubbele overwinning”

Een goede klik met het team is uiteraard essentieel, maar jij had ook nog eens te maken met een voor jou nieuwe Suzuki GSX-8R en onbekende, Engelse circuits. Daar bijten coureurs zich wel vaker op stuk.

“Kevin had uiteraard wel nagedacht over de Suzuki en zag de potentie. Hij verwachtte dat de motor competitief kon zijn, mede door het feit dat de GSX-8R veel koppel onderin heeft. Dat is in Engeland wel een voordeel, omdat het allemaal kort is en bergafwaarts loopt. Verder heb ik me heel goed voorbereid op de circuits. Het klopt dat ik nog nooit op dit soort banen had gereden, maar ik heb echt veel uren gestoken in een gedegen voorbereiding. Op Eurosport bekeek ik alle Sportbike-wedstrijden van het vorige seizoen, dus daar ben ik helemaal in gedoken. Als ik op woensdag op het circuit aankwam, had ik in mijn hoofd al honderdvijftig rondjes afgelegd. En gelukkig hebben zowel Kevin als Tasia ook in Engeland gereden, dus zij konden ook hun ervaring met me delen. Dat geldt overigens voor heel veel zaken. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo slim is als Kevin. Hij snapt het spelletje echt en ik kan met hem echt alles bespreken.”

Kas Beekmans

Ondanks dat je 21 bent, draai je al flink wat seizoenen mee in de racerij. Je naam dook in verschillende kampioenschappen op, maar nooit zijn er zulke prestaties neergezet als in 2025. Hoe komt dat?

“Ik werd kampioen in de NSF100 (2017, red.) en daarna begint dan je zoektocht op de grote circuits. Allereerst ben ik in Spanje gaan rijden, maar dat was uiteindelijk financieel niet meer haalbaar. Wel heb ik daar veel geleerd van jongens die elke dag op de motor zitten. Het zijn kleine trucjes die je dan uiteindelijk ook zelf kunt toepassen. Op dat moment kwam de Northern Talent Cup voorbij, die nieuw was opgezet. Ik heb hier en daar mijn potentie getoond, maar het was niet gemakkelijk om op te boksen tegen de jongens die een volwaardig team achter zich hadden staan. Ik had mijn ooms en vader in de box. Zij deden hun stinkende best, maar hadden niet de technische kennis om echt een stap te kunnen zetten. Het zijn ingewikkelde situaties, maar ook daar leer je natuurlijk van. Op papier, in de resultaten, zie je dat natuurlijk niet terug. Je weet zelf dat er meer mogelijk is en ik denk ook dat al deze seizoenen er wel voor gezorgd hebben dat ik nog meer wilskracht kreeg om uiteindelijk dat succes na te blijven jagen. Zodoende voelde dit jaar ook als een dubbele overwinning. Ik won niet alleen een titel, zeg maar.”

“De titel heeft mijn droom overeind gehouden.”

Eigenlijk kwam al die ervaring dus samen in afgelopen seizoen?

“Zeker weten. Ik geloof dat alles gebeurt met een reden, dat ik die moeilijke jaren heb moeten ondervinden. Ik wil die situaties hier ook zeker niet schetsen om excuses te zoeken, maar ik denk dat ik nooit echt mijn volledige potentie heb kunnen laten zien. Tot afgelopen seizoen uiteraard. Een mooi voorbeeld is mijn jaar bij Apreco, op de supersport. Voor het eerst een motor met flink wat vermogen, waar je heel anders op rond moet rijden dan een motor met weinig pk’s. Ook dat was weer een leerweg voor me, waar ik telkens progressie wist te boeken. Ik weet zeker dat die ervaring me ook weer veel heeft gebracht, dat het gemakkelijker wordt om over te stappen naar een motor met minder kracht, zoals de Suzuki. Het is zaak dat je continu die progressie blijft boeken.”

Kas Beekmans

Aan het einde van dit jaar kon je ook nog eens prachtig nieuws melden. Je hebt een startplek in het WK Sportbike, een klasse die volgend seizoen haar intrede doet in de Superbike-paddock.

“Ja, en ook nog eens met mijn huidige team. Daar ben ik echt enorm blij mee. De Britse titel heeft mijn droom overeind gehouden, om op WK-niveau te kunnen racen. Hoe mooi is het dan om samen ook die uitdaging aan te gaan. Belangrijk in dit project is ook Marc Hoegee, die onze blokken prepareert. Hij heeft het namelijk voor elkaar gekregen dat we ondersteuning van Suzuki en Yoshimura krijgen. Geweldig natuurlijk. Ik wil me heel graag bewijzen op WK-niveau, maar dat zal niet gemakkelijk zijn. Allemaal snelle jongens, andere verhoudingen qua motoren en wederom veel nieuwe circuits. Gelukkig weet ik dat we qua voorbereiding de zaken goed op orde hebben, want we gaan sowieso overal testen en ik ga mijn beproefde methode weer inzetten door veel tv-uitzendingen te bekijken. En een voordeel is natuurlijk het feit dat ik mijn motor al goed ken en veel vertrouwen heb gehaald uit dit jaar. Niet alleen in mezelf, maar ook zeker in het team. Het geloof dat we wat moois voor elkaar kunnen krijgen, is duidelijk aanwezig.”

Kas Beekmans

Tekst Jarno van Osch                  Fotografie Jarno van Osch/Shot Up Productions en Joe Hines (actie)

Deel

Gerelateerde artikels

Met een heuse golf aan geautomatiseerde versnellingsbakken en koppelingen waar we ons momenteel in bevinden, is er een heleboel keuze.

We mogen ‘m gerust en klassieker noemen: Kawasaki’s Z1000. De bonkige naked zag vijftig jaar geleden het levenslicht en deed

Het moest een belangrijke stap in zijn nog prille carrière worden, maar het pakte helaas minder goed uit voor Loris