Yamaha MT-10

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere of spiksplinternieuwe motoren. Deze keer kruipen we in het zadel van de MT-10, de  hypernaked van Yamaha. Met z’n 160 paarden uit een teruggetuned R1-blok en toptechnologie van diezelfde R1 mag je op een dik feestje rekenen. Het is de pretmaker van de avond, maar hij heeft wel een soort boos alienmasker opgezet. Niet ieders smaak, dus misschien valt het beter mee als je op z’n rug in het zadel zit? De MT-10 zal je eens laten zien hoe je een party bouwt.

Geschreven door Gijs Gilis Foto      Jonathan Godin

 

1. De spiegels heb je eigenlijk niet nodig. Er is op straat toch niemand die je kan volgen.

2. Led-richtingsaanwijzers, net zoals alle lampen op de MT-10 van het ledtype zijn.

3. Een wat doffe kleur grijs die in het echt mooier is dan op foto, zeker in combinatie met de fluogele wielen. We zagen dat grijs trouwens al eerder terug op dikke Audi’s.

4. Cruisecontrol zit standaard op de MT-10. Ideaal om je rijbewijs niet kwijt te spelen op de autosnelweg bij een inhaalmanoeuvre, want voor je het weet is je snelheid verdubbeld.

5.Het MT-logo zit mooi verwerkt in de tank. Als je goed kijkt, zie je dat het logo zowel de letter M als de letter T voorstelt.

6. De knopjes om de in drie standen regelbare tractiecontrole te kiezen. In stand 1 en 2 komt het voorwiel van de grond, in stand 3 blijft het mooi neergeplant. Ga je voor de ultieme wheelie of rijsensatie, schakel het systeem dan gewoon uit.

7. De voorvering is volledig instelbaar en komt rechtstreeks van de R1, enkel de set-up is wat comfortabeler afgesteld.

8. Typisch MT: een duidelijk dashboard waarop je alles in één oogopslag kunt zien. Meestal cijfers die veel meer aangeven dan die dingen in rode cirkels langs de weg.

9. Met de Mode-knop kies je de gasaanname. In tegenstelling tot vroeger, staat STD nu voor de zachtste stand, A voor de wat hevigere gasrespons en B voor Belachelijk hevig.

10. Onder dit ruitje priemen de led-ogen van de MT-10. Het ruitje zelf biedt een klein beetje windbescherming, maar je moet je nog steeds goed vasthouden als je weeral 200 km/u bent gepasseerd.

Deel


Gerelateerde artikels

Furugan Fury EVO

Producttest: Furygan Fury EVO

Sinds enige tijd rijd ik met een Furygan Fury EVO airbagvest. Dit losse vest is niet gekoppeld aan een jas of iets dergelijks, maar draag