Indian Appaloosa v2.0

Spijkerbanden, nitro en een kuip van jewelste. Het recept voor de Indian Appaloosa v2.0, een ijssprintend kanon waarmee vanaf morgen tot 1 maart gesprint zal worden op de Baikal Mile Ice Speed Festival in Siberië.

De Appaloosa v2.0 probeert tussen 27 februari en 1 maart zijn tegenstanders te verslaan op de ijsvlakte van het Baikal-meer. De sprinter werd oorspronkelijk gebouwd om deel te nemen aan de Sultans of Sprint in 2019, met Randy Mamola als bestuurder. Maar dat was op asfalt. Om ook op ijs een stevige tijd neer te kunnen zetten zijn er heel wat aanpassingen doorgevoerd aan de Indian Scout Bobber.

Een 1133 cc vloeistofgekoelde V-Twin, gevoed door nitro, genereert ongeveer 150 pk. Ingenieur Brice Hennebert van de Workhorse Speed Shop werkte samen met Indian om de Appaloosa klaar te stomen voor het ijs. De sprinter wordt deze keer bestuurd door Sébastien Lorentz, de organisator van het Sultans of Sprint-kampioenschap.

 class=

Er werd heel wat veranderd aan de Appaloosa, vandaar de benaming v2.0. De Dunlop SportSmart Mk3-banden werden omgevormd tot spijkerbanden. Zo’n 250 spijkers per band moeten ervoor zorgen dat de sprinter enigszins grip weet te houden op de gladde ondergrond. Ook de kuip heeft enkele aanpassingen ondergaan, waarvan de voornaamste het verkleinen van de luchtkoelingskanalen is. De kuip werd ook van een nieuw jasje voorzien door Moto Peinture.

 class=

Het ijsmonster werd ook verlengd, tot zo’n 3,1 m. Voornamelijk om de piloot te beschermen tegen rondvliegend ijs. Daarvoor werden ook de wielen netjes afgedekt binnen de kuip. Om het ijsbeest stabiel te houden wordt, naast de stuurdemper, voor- en achteraan op Öhlins gerekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red