De Husqvarna Vitpilen blijft de eencilinder naked bike met strakke stilistische randjes, terwijl de Svartpilen de scrambler is voor heren of dames met een zwarte designerbril. Maar de basis is gelijk; motorblok, vering en remmen zijn identiek op de Vitpilen en de Svartpilen. Toch ging de bezem er flink door.
Zowel de 125 als de 401cc varianten van het LC4c blok zijn nieuw, lager en smaller dan de voorgangers. De cilinderkoppen zijn volledig aangepast om de warmteafvoer te verbeteren. Met respectievelijk 15 pk en 11,5 Nm en 45 pk en 39 Nm leveren de blokken zowat het maximum van wat toegelaten is in de A1- en A2-categorieën.
Beide motoren maken gebruik van hetzelfde frame en dezelfde ophanging met een excentrisch geplaatste schokdemper achteraan om een lagere zithoogte mogelijk te maken (nu 820 mm). Doordat de onderling uitwisselbare zadels ook smaller zijn, wordt het effect van de lagere zadelhoogte verder versterkt. Vit en Svart zijn nu een volle 20 % langer dan hun voorgangers voor een betere ergonomie voor rijder en duo, met een rustiger, stabieler rijgedrag als bonus.
De WP Apex vering (43 mm Open cartridge vooraan) heeft zowel vooraan als achteraan op de 125cc alleen instelbare voorspanning, terwijl op de 401 ook de uitgaande demping regelbaar is. Beide cilinderinhouden krijgen een uitgebreid elektronicapakket mee, met ledverlichting rondom, 5” TFT-dashboard met connectiviteit, uitschakelbaar bochten-ABS en zelfs standaard een quickshifter (up/down). Daarbovenop krijgt de 401 twee rijmodi (Rain en Street) en hellingshoekgevoelige, in drie standen regelbare en uitschakelbare traction control.
De remmen zijn identiek op Vitpilen en Svartpilen 125cc en 401cc met een 320 mm schijf voor die door een radiaal opgehangen Bybre vierzuigerklauw vastgegrepen wordt, gecontroleerd door tweekanaals-ABS met Supermoto-functie.
De Vitpilen behoudt zijn gietwielen met Michelin Power 6 straatbanden en plat stuur voor een sportieve insteek, terwijl de Svartpilen voor het scramblergehalte met een stel svarte spaakwielen (eveneens 17’’ weliswaar), Pirelli Scorpion Rally STR noppenbanden en een iets hoger stuur is uitgerust.
Stuurbevestigingen zijn op beide modellen omkeerbaar, waardoor het stuur iets naar voren komt om een meer gestrekte zitpositie te bewerkstelligen. Prijs is nog niet bekend, de Vit- en Svartpilens zouden eind februari in de showroom staan.