Hornet Concept: het blok

Honda teaset al een tijdje met de Hornet Concept. De nieuwe Hornet moet een eerbetoon worden, trouw aan de geschiedenis van het model. Na de schetsen eerder dit jaar, werden er nu ook details vrijgegeven rond het blok.

Dat wordt een volledig nieuwe, 755cc paralleltwin met 270°-krukas, acht kleppen en een enkele, bovenliggende nokkenas. De twin is goed voor 92 pk bij 9.500 tpm en 75 Nm bij 7.250 tpm. Daarmee zet het blok de erfenis van de Hornet voort, aldus Honda, met een vinnige draaicultuur en een opwindend eindschot.


Allicht mogen we datzelfde blok ook in andere modellen verwachten, waarbij vooral in de richting van de op stapel staande Transalp wordt gekeken.

Fuyuki Hosokawa, Test Project Leader: “We wisten dat het belangrijk was om het klassieke top-end vermogen van de Hornet te behouden en tegelijkertijd wilden we dat de motor een beresterk koppelgevoel en een ‘kloppend’ gevoel bij lage tot middelhoge toerentallen zou hebben.”

“Om de prestaties en het lichtvoetige stuurgedrag te krijgen die we wilden, dienden we een geheel nieuwe tweecilinder motor met korte slag te ontwikkelen, met een 270°-krukas. Die zou niet alleen zorgen voor een fameus eindschot, maar ook voor het sportieve koppel onderin; ideaal voor een ritje in de stad en om na elke bocht flink uit te accelereren.”

Deel

Gerelateerde artikels

Koopgids 2023

De KicXstart Koopgids 2023 is er!

De jaarlijkse KicXstart Koopgids is een unieke bundeling van alle motoren die in Nederland verkrijgbaar zijn: het meest complete modeloverzicht dat je kunt vinden, met

Honda ATC250R

Uit de oude doos: Honda ATC250R

Tijdens onze nachtelijke YouTube-zoektochten botsen we af en toe op een pareltje. Soms is de audio- en beeldkwaliteit niet helemaal zoals we vandaag gewend zijn,

KicXstart

De KicXstart website is vernieuwd!

Om het nieuwe jaar in stijl af te trappen, hebben we een gloednieuwe, supercomplete website gelanceerd! Vanaf nu kan je op Kicxstart.nl terecht voor de