Hornet Concept: het blok

Honda teaset al een tijdje met de Hornet Concept. De nieuwe Hornet moet een eerbetoon worden, trouw aan de geschiedenis van het model. Na de schetsen eerder dit jaar, werden er nu ook details vrijgegeven rond het blok.

Dat wordt een volledig nieuwe, 755cc paralleltwin met 270°-krukas, acht kleppen en een enkele, bovenliggende nokkenas. De twin is goed voor 92 pk bij 9.500 tpm en 75 Nm bij 7.250 tpm. Daarmee zet het blok de erfenis van de Hornet voort, aldus Honda, met een vinnige draaicultuur en een opwindend eindschot.


Allicht mogen we datzelfde blok ook in andere modellen verwachten, waarbij vooral in de richting van de op stapel staande Transalp wordt gekeken.

Fuyuki Hosokawa, Test Project Leader: “We wisten dat het belangrijk was om het klassieke top-end vermogen van de Hornet te behouden en tegelijkertijd wilden we dat de motor een beresterk koppelgevoel en een ‘kloppend’ gevoel bij lage tot middelhoge toerentallen zou hebben.”

“Om de prestaties en het lichtvoetige stuurgedrag te krijgen die we wilden, dienden we een geheel nieuwe tweecilinder motor met korte slag te ontwikkelen, met een 270°-krukas. Die zou niet alleen zorgen voor een fameus eindschot, maar ook voor het sportieve koppel onderin; ideaal voor een ritje in de stad en om na elke bocht flink uit te accelereren.”

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.