Hornet Concept: het blok

Honda teaset al een tijdje met de Hornet Concept. De nieuwe Hornet moet een eerbetoon worden, trouw aan de geschiedenis van het model. Na de schetsen eerder dit jaar, werden er nu ook details vrijgegeven rond het blok.

Dat wordt een volledig nieuwe, 755cc paralleltwin met 270°-krukas, acht kleppen en een enkele, bovenliggende nokkenas. De twin is goed voor 92 pk bij 9.500 tpm en 75 Nm bij 7.250 tpm. Daarmee zet het blok de erfenis van de Hornet voort, aldus Honda, met een vinnige draaicultuur en een opwindend eindschot.


Allicht mogen we datzelfde blok ook in andere modellen verwachten, waarbij vooral in de richting van de op stapel staande Transalp wordt gekeken.

Fuyuki Hosokawa, Test Project Leader: “We wisten dat het belangrijk was om het klassieke top-end vermogen van de Hornet te behouden en tegelijkertijd wilden we dat de motor een beresterk koppelgevoel en een ‘kloppend’ gevoel bij lage tot middelhoge toerentallen zou hebben.”

“Om de prestaties en het lichtvoetige stuurgedrag te krijgen die we wilden, dienden we een geheel nieuwe tweecilinder motor met korte slag te ontwikkelen, met een 270°-krukas. Die zou niet alleen zorgen voor een fameus eindschot, maar ook voor het sportieve koppel onderin; ideaal voor een ritje in de stad en om na elke bocht flink uit te accelereren.”

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier