Honda’s Afrikaanse tweeling afgestoft voor 2024

Honda Africa Twins 2024

Big Red’s net-niet-identieke tweeling CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports heeft wat woestijnstof verzameld en wordt voor volgend seizoen afgetraind om, met een frisser voorkomen, harder te lopen over alle terreinen.

De twins worden minder identiek gemaakt voor een duidelijkere profilering. Terwijl de standaard Africa Twin liefst naast het verhard treedt, blijft de Adventure Sports het liefst op de verharde paden. Dat was al zo, maar wordt nog duidelijker voor 2024.

Om de verzamelde concurrentie voor te blijven, zet Honda meer druk op de ketel. Verhoogde compressie en- een aangepaste mapping puren een 7 % hogere maximale koppelwaarde uit de verder ongewijzigde 1.084cc paralleltwin, en dat bij lagere toerentallen dan voorheen (112 Nm @ 5.500 tpm). Met gelijk gebleven vermogen (101 pk) moet dat de Africa Twins makkelijker rijdbaar maken.

Honda Africa Twin 2024

Dat doel dient ook de Showa EERA elektronisch gestuurde ophanging. EERA was vroeger alleen op de Adventure Sports leverbaar en blijft op deze telg deel van de standaarduitrusting, maar het wordt nu in aangepaste vorm en optioneel ook op de Africa Twin aangeboden. Het systeem biedt 5 rijmodi en stelt de demping voor en achter en de rijhoogte achteraan bij in functie van de gekozen modus.

Op de bozer kijkende nieuwe neus staat een hoger windscherm dat in vijf standen verstelbaar is en meer bescherming moet bieden aan de rijder die op een 15 mm dikker zadel vertoeft. De Africa Twin Adventure Sports krijgt onder die neus een 19 inch voorwiel met bredere voorband (t.o.v. 21 inch voor het broertje) voor een lager zwaartepunt en meer wendbaarheid.

Honda Africa Twin Adventure Sports 2024

Honda’s Dual Clutch Transmission systeem is weer bijgeslepen en blijft optioneel beschikbaar op beide varianten. Overigens kiest volgens Honda het merendeel van de Europese Africa Twin-kopers voor DCT… Met of zonder automaat, de nieuwe Africa Twins staan vanaf november bij de dealer, prijzen worden later nog bekendgemaakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red