Honda’s 500cc-trio krijgt prestatiegerichte updates

Honda’s A2-vriendelijke CB500F, CBR500R en CB500X krijgen voor het nieuwe modeljaar niet alleen een bijgewerkte styling met nieuwe kleurtjes en graphics, maar ook blok- en chassis-updates.

Kern van de nieuwe set-up vooraan is een nieuwe Showa 41 mm SFF-BP upside-down voorvork (die is overgenomen van de viercilinder CB650R en CBR650R middenklassers) die voor een verbeterd rijgedrag moet zorgen. Was op zich trouwens weinig mis mee, maar hé, alles kan beter. De nieuwe Showa vork is gekoppeld aan lichtere aluminium Y-spaakwielen op de CB500F en CBR500R, compleet met nieuwe 296 mm wave-type remschijven en radiaal gemonteerde Nissin remklauwen. De avontuurlijke CB500X krijgt dezelfde nieuwe remmen en ophanging aangemeten, maar wel met een langere veerweg vooraan en een 19-inch voorwiel.

Voorts krijgt het drietal een nieuwe, lichtere achterbrug die stijver is in de lengte, maar flexibeler in de dwarsrichting, ook dit moet het rijgedrag verder ten goede komen. De 471cc paralleltwin produceert uiteraard nog steeds de maximaal toegestane 35 kW voor A2-rijbewijshouders, maar voor 2022 kreeg het blokje nu nieuwe injectie-instellingen om zowel het koppelgevoel als het algemene karakter verder te verbeteren.

Wat de prijskaartjes betreft, die dikken maar een tikje aan voor de 2022-modellen. Voor de CB500F tel je 6.699 euro neer (NL: € 7.699,-), de CB500X moet 7.199 euro kosten (NL: € 8.299,-), voor de CBR500R dien je 7.299 euro op te diepen (NL: € 8.499,-).

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed