De toekomst is niet alleen elektrisch – of hoeft dat in elk geval niet te zijn. De R&D-ingenieurs bij Honda hebben alvast nagedacht over hoe een volgende generatie hoogrendement verbrandingsmotoren eruit zou kunnen zien, en kwamen met dit V3 concept op de proppen.
Bezitters van een prima geheugen herinneren zich ongetwijfeld dat de laatste Honda V3 voor de weg de tweetakt NS400R was, midden jaren 80. Maar de tijden zijn veranderd. Deze watergekoelde 75° V3 is specifiek ontwikkeld voor machines met een grotere cilinderinhoud en is extreem slank en compact ontworpen.
De V3 Concept is uitgerust met ‘s werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen, die de compressie van de inlaatlucht kan regelen ongeacht het toerental van de motor. Dat betekent concreet dat een hoogresponsief koppel kan worden geleverd, zelfs vanaf een laag toerental.
Bovendien zorgt de elektrische compressor voor een hoge mate van vrijheid bij de plaatsing van alle componenten in de beperkte ruimte die beschikbaar is op een motorfiets, en voor een efficiënte centralisatie van de massa.
Honda meldt dat er ‘adembenemende mogelijkheden op het gebied van toekomstige modellen’ zijn. En sluit af met ‘de ontwikkeling gaat door op weg naar massaproductie.’ Nou, kom maar door!