Honda maakt elektrische initiatieven bekend

… én blijft ook verbrandingsmotoren ontwikkelen. Tegen 2040 wil Honda CO2-neutraliteit realiseren in al zijn motorfietsproducten, het bedrijf legt daarvoor de primaire focus op elektrificatie ‘en andere initiatieven’.

Tijdens een persconferentie gisteren maakte Honda bekend dat het van plan is om tegen 2025 wereldwijd minstens tien elektrische motorfietsmodellen te introduceren. Dat gaat echter gepaard met uitdagingen, zeker in ontwikkelingslanden waar de prijs nog meer doorweegt. De vraag naar elektrische modellen hangt bovendien af van stimuleringsmaatregelen en regelgeving van de overheid én de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Daarom blijft Honda ook verbrandingsmotoren ontwikkelen, en zal het bedrijf de elektrificatie van motorfietsen – voor alle duidelijkheid wel de belangrijkste focus van Honda’s milieustrategieën – versnellen.


Maar wat ons het meest interesseert zijn natuurlijk de zogenaamde pleziermodellen, daarvan mogen we er in Europa drie verwachten in 2024 en 2025, naast nog twee modellen die gericht zijn op woon-werkverkeer. Honda claimt dat de elektrische voertuigen ‘rijplezier bieden dat wedijvert met dat van de motoren met verbrandingsmotor, tegen een betaalbare prijs’.

Een heikel puntje is en blijft nog steeds de laadinfrastructuur, op dat vlak zet Honda een aantal initiatieven op om batterijen te standaardiseren en laadinfrastructuur te ontwikkelen, waarbij batterijen gedeeld worden; zoals bekend is daartoe ook een samenwerkingsverband opgezet met Kawasaki, Suzuki en Yamaha. Honda’s Mobile Power Pack (MPP) verwisselbare batterijen zijn al in een zakelijke omgeving (meer bepaald postbedrijven) in gebruik in Japan, Vietnam en Thailand.

Daarnaast zet Honda de bestaande initiatieven voort om de CO2-emissies van verbrandingsmotoren te verminderen en worden er actief modellen ontwikkeld die worden aangedreven door CO2-compenserende brandstoffen zoals benzine-ethanolmengsels.

Zo is Honda van plan om naast het flex-fuel (E100) model dat in Brazilië is uitgebracht (100 % ethanol) ook in India – een van de belangrijkste motorfietsmarkten – flex-fuel (E20) (20 % ethanol) modellen op de markt te brengen vanaf 2023, in 2025 gevolgd door flex-fuel (E100) modellen.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red