Honda lanceert retro CB1000F

Honda CB1000F

Tijdens de voorbije 8 Uur van Suzuka parkeerde Honda naast de (toen nog) CB1000F Concept ook een CB1000F met topkuipje. Intussen heeft Honda de komst van de CB1000F officieel bevestigd. Wil je dat lekkere topkuipje, dan moet je wel het Sports Pack aanvinken.

De CB1000F haalt zijn inspiratie uit de CB750F waarmee Freddie Spencer in de jaren 80 het AMA-kampioenschap domineerde. Aan retro charme dus geen gebrek, en dat het prima rijdt geloven we ook meteen want gebaseerd op het CB1000 Hornet-platform. Het grondig herziene blok uit de 2017 Fireblade doet het in de CB1000F met 124 pk bij 9.000 toeren en 103 Nm bij 8.000 omwentelingen. Ter vergelijking: de Hornet is goed voor 152 pk bij 11.000 tpm en 104 Nm bij 9.000 tpm, waarmee meteen duidelijk is dat de CB1000F bedoeld is voor veelzijdiger rijplezier in lage toeren en het middengebied.

Honda CB1000F

Dat rijplezier wordt verder ondersteund door een qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbare 41 mm Showa SFF-BP upside-down en een eveneens regelbare Showa schokdemper achter. Radiaal gemonteerde Nissin vierzuigers grijpen vooraan in op 310 mm remschijven (enkelzuiger en 240 mm schijf achter), bochten-ABS houdt een extra oogje in het zeil.

Het stalen diamantframe wordt overgenomen van de Hornet, het iets langere subframe moet voor extra duocomfort zorgen. Met een zithoogte van 795 mm zouden rijders groot en klein comfortabel aan de grond moeten komen. Rijklaar zet de CB1000F 214 kg op de weegschaal, drie kilogram meer dan de Hornet.

Honda CB1000F

Achter het uitgesproken retrodesign schuilt uiteraard een moderne standaarduitrusting: een zesassige IMU verzekert de werking van een hellingshoekgevoelige digitale regelneverij, verder zien we drie voorgekookte rijmodi (Standard, Rain, Sport) en twee zelf in te stellen User modes waar je zelf aan de slag kan met motorrem, tractie- en wheeliecontrole. Het 5 inch TFT-dashboard met connectiviteit beschikt over drie lay-outs. Een quickshifter is optioneel (€ 234,-), net als een middenbok.

De CB1000F kost 14.499 euro (BE: € 12.699,-) en komt in Wolf Silver Metallic met blauwe striping, Wolf Silver Metallic met grijze striping en Graphite Black met rode striping. Wij zouden overigens meteen het Sports Pack aanvinken: topkuipje, tankstickerset, radiatorprotector en up/down quickshifter – kost je wel 1.341 euro extra. In diezelfde lijst staan naast een aantal losse accessoires ook nog een Comfort (€ 768,- met o.a. handvatverwarming) en Travel (€ 909,- met o.a. softluggage) Pack.

Deel


Gerelateerde artikels

Nadat Polaris in 2017 al het motormerk Victory stopzette, trekt het zich met de verkoop van Indian Motorcycles vandaag helemaal

Het begint te piepen en kraken in ’s lands werkplaatsen door het oplopende tekort aan monteurs. Duizenden openstaande vacatures worden

BMW haalde op de motorbeurs van Parijs in 2007 het doek van de HP2 Sport, die in lijn met de