Honda Hornet terug op het nest!

Hier is ‘ie dan eindelijk: de nieuwe Honda CB750 Hornet. Wie gehoopt had op een Hornet ‘oude stijl’ met organische ronde vormen, slanke wespentaille, dikke vierpitter en uitlaat onder de kont komt bedrogen uit. De CB750 Hornet is vooral een praktische, ranke paralleltwin voor jonge rijders die ‘iets meer willen’, aldus Honda.

Die jonge rijders krijgen dan een verzorgde, maar toch ook wat dertien-in-een-dozijn ogende motor voorgeschoteld, maar wellicht lag bij ons de lat ook wat de hoog omdat Honda zo hamerde op de terugkeer van het icoon. Dan zet je in het geval van de oer-Hornet toch hoog in, qua vormgeving. Afijn, laten we dat even vergeten en focussen op wat de Hornet vooral wél te bieden heeft.


Voor de goede orde, de 600cc viercilinder uit de CBR600 haalde de emissie-normering al een tijdje niet meer en dus koos Honda voor een geheel nieuwe 755cc paralleltwin met enkele bovenliggen (Unicam) nokkenas en een 270° ontstekingsritme. Dat laatste moet het traditioneel wat vlakke karakter van een staande twin een levendig V-twingevoel geven. Qua prestaties was het Honda menens, de Japanners hebben aardig wat vermogen uit de twin gepeuterd: 92 pk @ 9.500 tpm. Dat is ronduit indrukwekkend en zet concurrenten als de MT-07 en Z650 meteen op ruime achterstand. Topkoppel? 75 Nm @ 7.250 tpm. Zet dat af tegen een rijklaargewicht van 190 kg en het wordt duidelijk dat er meer sting in deze Hornet zit dan je op basis van z’n uiterlijk zou verwachten.


Om dat vermogen een beetje te beteugelen is de Hornet redelijk rijkelijk uitgerust met elektronische rijhulpsystemen. Te beginnen met vier rijmodi (Sport, Standard, Rain en User), waarbij Honda voor de eerste drie alles al heeft voorgekookt en bij User de rijder vrijlaat om motorvermogen, motorrem en tractiecontrole naar wens af te stellen. Er zijn drie niveaus Engine Power (EP), twee niveaus Engine Brake (EB) en drie niveaus tractiecontrole (HSTC).

Om de jonge generatie op de wenken te bedienen biedt een ruim 5” TFT-dashboard allerhande info en is uiteraard mobiele connectie mogelijk via het Honda Smartphone Voice Control-system. Zoals de meeste Honda’s tegenwoordig beginnen ook op de Hornet de achterste richtingaanwijzers te knipperen bij een noodstop, overigens schakelen die richtingaanwijzers bij normaal gebruik vanzelf uit. Ook wel prettig.


Als het op sturen aankomt lijkt het – zoals het een echte Hornet betaamt – wel snor te zitten. Het stalen frame oogt eenvoudig, maar is licht uitgevoerd (16,5 kilo) en steunt aan de voorzijde op een 41 mm Showa Big Piston UPSD met een redelijk scherpe 25° balhoofdhoek en korte 99 mm naloop. Vooraan zijn veer- en dempingsmechanisme gescheiden, elk in hun eigen vorkpoot. Achteraan zien we een vrij modale schokdemper met verstelbare veervoorspanning. Honda rept nog niet over eventuele instellingsmogelijkheden qua demping, dat zoeken we binnenkort voor jullie uit als we ‘m testen. Radiaal gemonteerde vierzuiger Nissins bijten zich vast in royale 296 mm schijven. Al met al ingrediënten die toch wijzen op een pittig stuurkarakter.


Hamvraag is natuurlijk ook wat het moet kosten? De Hornet staat eind januari in de showroom, en wel vanaf 7.799 euro in België en 8.999 euro in Nederland. Daarmee schurkt de Hornet dicht aan tegen directe concurrenten als de Z650 en MT-07 … die op het vlak van elektronica en power wel duidelijk uit een ander (minder gevuld) vaatje tappen.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red