Honda Fireblade 2020: Geen V4, wel regelbare ‘vleugels’

Met een rits aan nieuwe patentaanvragen lijkt het gerucht dat er een nieuwe Fireblade op komst is, steeds vastere vormen aan te nemen. Laatste nieuwtje: aerodynamische vleugels die (automatisch) regelbaar zullen zijn.

Goede nieuws is dat een nieuwe Blade dus echt in de pijplijn lijkt te zitten en dat dus ook Honda z’n vlaggenschip (sinds ‘92) blijft gebruiken – en doorontwikkelen – als hét uithangbord voor nieuwe technische toepassingen. Neem dus de regelbare vleugels waar nu een patentaanvraag voor is ingediend. Vlak onder de topkuip komen aan weerszijden van de zijkuip twee vleugels, vergelijkbaar als bij de Panigale V4 R. Doel is net als bij de Ducati de voorkant van de superbike onder acceleratie aan de grond te houden en de stabiliteit op (extreem) hoge snelheid te vergroten. Waar het verschil in zal zitten is de servomotor die via kabeltjes de positie van de vleugels, aangestuurd door de ECU, zal aanpassen aan zaken als snelheid, gaspositie, hellingshoek, remdruk et cetera. Zo kan er optimaal worden omgesprongen met de ‘downforce’ die de vleugels opwekken, die is immers niet in alle omstandigheden even wenselijk. Honda experimenteerde er al mee in de MotoGP voor dit aan banden werd gelegd door de aangescherpte regelementen.

Voordeel is dat Honda deze techniek wel rechtstreeks kan implementeren in het WSBK, dat kampioenschap heeft (nog) geen aerodynamica-restricties op dit vlak, hoofdregel is dat het gelijk moet zijn aan het systeem op de productiemachine, neem de V4 R. Wat de patentschets verder laat zien is een LED-koplamp in de luchtinlaat à la de RC-213V-S en een frameopbouw die gelijk lijkt aan de huidige Blade en geen ruimte laat voor een rij-achterste cilinders, kortom, een V4 lijkt opeens niet zo voor de hand te liggen. Hoofdgegadigde om de nieuwe Blade, waar verder nog maar bar weinig over bekend is, weer eens wat racesucces te bezorgen is huidige Ducati coureur Álvaro Bautista. Hij zal worden ingepast binnen het huidige Moriwaki/HRC-team dat nu voornamelijk voor spek en bonen z’n rondjes draait maar, zo zegt Honda, alvast belangrijke informatie vergaart voor volgend jaar…

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui