Honda CBR500R en CB500F

Op de Milanese beurs pakte Honda ook nog even uit met een fikse update voor z’n tweecilinder middenklassers: zowel de volledig gekuipte CBR500R als z’n naakte broertje CB500F kregen een facelift. Hoewel het rijwielgedeelte – afgezien van een beter dempende monoshock achteraan – vrijwel onveranderd is gebleven, zit de CBR500R een stuk strakker in z’n vel dan z’n voorganger uit 2016. Zo pronkt het 2019-model met een agressiever en aerodynamischer smoelwerk dat duidelijk hint naar de Fireblade, en een bijbehorende sportievere rijhouding (lagere clip-ons). Ook de meer streetfighter-georiënteerde CB500F komt scherper voor de dag, met een gespierder en agressiever uiterlijk.

Daarbij delen beide broers enkele updates: zo werden de vrijer ademende vierpitters onderin gekieteld (4% meer vermogen tussen 3 en 7.000 toeren) en krijgt het paar vanaf nu led-richtingaanwijzers, een slipper/assistkoppeling, en meer demping (achter).
Kers op de taart is een nagelnieuw lcd-dashboard met een instelbare schakel- en versnellingsindicator. De A2-vriendelijke, achtkleps twins presteren – met dank aan hun herziene in- en uitlaattraject, en aangepaste kleptiming – 47,6 pk bij 8.500 tpm en 43 Nm bij 7.000 tpm. Rijklaar weegt de CBR 192 kg, z’n naakte broer noteert 189 kg.

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je