Honda CB77 (1964)

Aangekomen bij de woning van Norbert en zijn vrouw valt het niet direct op dat er zich binnenin heel wat motorpareltjes schuilhouden. We worden uitgenodigd in de ruime garage waar er buiten die pareltjes ook een lift aanwezig is. Een lift die nodig is om zijn motoren te verplaatsen naar het atelier op de eerste verdieping. En laat die eerste verdieping dan nog eens een gigantisch magazijn vol motorstukken huisvesten. Het mag duidelijk zijn dat desondanks Norbert zijn zaak heeft overgelaten aan zijn zoon, hij verre van genezen is van de motormicrobe. En maar goed ook.

Geschreven door Peter Naessens                  Foto’s Peter Naessens

Naam: Norbert Blanckaert
Bouwjaar: 1943
Beroep: gepensioneerd zaakvoerder Motorcenter Westhoek

Oorsprong motorliefde:
“In het begin van mijn tienerjaren ging ik elke avond kijken naar de brommers in de vitrine van de lokale Flandria-winkel. Op een bepaalde dag regende het zo hard dat de vrouw des huizes mij binnenriep en mij ineens ook een rondleiding gaf. In het atelier van die zaak is het allemaal begonnen voor mij. Ik begon daar te helpen en zo geraakte ik binnen in de fabriek van Flandria. Eerst aan de band, vervolgens deed ik de reparatie en ik eindigde in de ruimte waar ze de nieuwe motoren ontwikkelden en uittestten. Op mijn 18de begon ik dan voor hen te koersen, en niet zonder succes overigens. Dit deed ik tot mijn 23ste. In 1965 ben ik dan begonnen met mijn zaak in Veurne. Toen verkocht ik enkel fietsen en bromfietsen. Een van de verdelers van Flandria kende ik goed en toen die is overgestapt naar Honda vroeg hij me of ik geen Honda wou verkopen. Zo ben ik begonnen met het merk en na de 48 jaar dat ik de zaak had, verkoopt mijn zoon nog steeds Honda-motoren. Nu hou ik me vooral bezig met oude Honda’s in hun volle glorie te herstellen en ben ik ook de voorzitter van Classic Bikes Veurne.”

Motor: Honda CB77
Bouwjaar: 1964

Speciaal:
“Het was Honda’s eerste echte sportmotor en hij werd geroemd om zijn snelheid, vermogen en vooral ook zijn betrouwbaarheid. Het rijwielgedeelte was zijn tijd ook vooruit met een telescopische voorvork, dubbele achterschokbrekers, een stalen buizenframe en krachtige trommelremmen met dubbele armen en een linksysteem. Met onder andere dit model heeft Honda de Europese markt veroverd en ook in het algemeen het tijdperk van de motor terug leven ingeblazen. Het was wel een dure motor toen en dus redelijk zeldzaam.”

Verhaal:
“Toen ik nog enkel brommers verkocht in mijn zaak was ik op een bepaalde dag op circuit en leerde ik daar Jules Tacheny kennen. Hij voerde toen Honda-motoren in. We geraakten aan de praat en uiteindelijk kocht ik de CB77 bij hem. Aanvankelijk om er eerst zelf mee te rijden en hem daarna te verkopen. Maar dat was buiten een klant gerekend, want nog geen week later was hij al verkocht. Die motor is al die jaren bij mij op onderhoud gekomen. Op een bepaald moment kocht de eigenaar een nieuwe motor en heb ik hem terug overgenomen met het idee hem bij te houden. Maar opnieuw had het lot andere plannen voor de Honda. Een collega-zaakvoerder wou hem per se hebben en bood me zoveel geld dat ik geen neen kon zeggen. Wat er nadien mee gebeurd is, weet ik niet, maar vele jaren later kwam ik de motor terug tegen op de motorbeurs in Utrecht. Ik twijfelde geen seconde en kocht hem terug. Nu gaat hij echt nooit meer weg. Deze motor is de rode draad in mijn leven.”

Andere motoren:
Honda CB125 (1970), Honda CB350F (1975), Honda CB450 (1972), Honda CB400F (1976), Honda CBX1000 (1980), Honda C310A (1964)

Gespot:
Een volledig gerestaureerde Honda Camino van 1980 in originele staat.

Deel

Gerelateerde artikels

Nieuwe V2 lichtste Ducati tweecilinder ooit

In een motorwereld die overspoeld wordt door efficiënte paralleltwins is Ducati natuurlijk aan z’n stand verplicht een eigen, onderscheidende koers te blijven varen. En dat