Homologatiespecials: Yamaha YZF-R1 SP (2006)

Homologatiespecials zijn zo oud als het WK Superbike zelf. De eerste twee titels staan op naam van de Honda RC30, die het opnam tegen onder meer de Yamaha OW-01, maar die dingen komen al genoeg aan bod. Nee, wij hebben het hier over de motoren die uiterlijk nauwelijks verschilden van de standaardmotoren, maar onderhuids wel. Het soort motoren waarvan enkel de kenners wisten welk vlees er in (of onder) de kuip zat. Deze week: Yamaha YZF-R1 SP (2006).

In 2006 gooide Yamaha nog eens 500 homologatiespecials van hun 2004 R1 in de Superbike-strijd, met het SP-achtervoegsel. Het betrof vooral een model dat veel hoogwaardiger vering moest homologeren en voorzien was van lichtere velgen. Belangrijker was de 2 cm langere achterbrug, waarbij de gewichtsbalans één procent meer naar voren overhelde.

Op motorisch vlak werden de klepgeleiders aan de inlaatkant 5 mm korter, wat de gasstroom moest verbeteren en wrijving verminderen. Daarnaast zat er ook een andere nokkenaskettingspanner op, plus een slipperkoppeling. Maar opnieuw greep Yamaha, los van occasionele overwinningen, naast de titel. Pas met de 2009 R1 met crossplane blok zou Ben Spies verlossing brengen en Yamaha eindelijk die langverwachte titel bezorgen.

Deel

Gerelateerde artikels

KicXstart

De KicXstart website is vernieuwd!

Om het nieuwe jaar in stijl af te trappen, hebben we een gloednieuwe, supercomplete website gelanceerd! Vanaf nu kan je op Kicxstart.nl terecht voor de

MV Agusta toch niet failliet

Meestal als een bedrijf surseance van betaling aanvraagt, is een faillissement onafwendbaar, maar bij MV Agusta dan weer net niet. Het merk maakt net zo

Kawasaki Ninja ZX-4RR

Groene gifkikker in aankomst: Ninja ZX-4R!

Kawasaki verrast met de introductie van de nieuwe Ninja ZX-4R. Een frisse, kleine, hoogtoerige vier-in-lijn die oude (ZXR400) tijden doet herleven. Nog meer goed nieuws,