Homologatiespecials: Ducati 916 SP (1994)

Homologatiespecials zijn zo oud als het WK Superbike zelf. De eerste twee titels staan op naam van de Honda RC30, die het opnam tegen onder meer de Yamaha OW-01, maar die dingen komen al genoeg aan bod. Nee, wij hebben het hier over de motoren die uiterlijk nauwelijks verschilden van de standaardmotoren, maar onderhuids wel. Het soort motoren waarvan enkel de kenners wisten welk vlees er in (of onder) de kuip zat. Deze week: Ducati 916 SP (1994).

De 916 SP was en is speciaal. Afgezien van het uiterlijk (en de witte mono-kont), was het vooral onderhuids dat de SP zo verschilde van de 916 Strada. Te beginnen met de Showa voorvork en Öhlins schokdemper. Het voorwiel kreeg ook (soms) een carbon spatbord, het subframe was vervaardigd uit aluminium in plaats van staal en de Brembo’s waren vol zwevende exemplaren, met stalen remleidingen.


Motorisch kreeg de SP ook een stevige oppepper; een andere P8 ECU, 50 mm gasklephuizen met dubbele injectoren, compactere cilinderkoppen, een kortere overbrenging, een Termignoni race-uitlaatsysteem, lichtere zuigers, sterkere krukas, lichter vliegwiel, grotere kleppen en ‘hetere’ nokkenassen. Van de 916 SP werden er slechts 310 gemaakt, dus de kans dat je er ooit eentje vindt is erg klein, laat staan dat je er ooit eentje voorbij ziet bulderen.

De SP-versies van de 916, 996 en de 998 (later R genaamd) waren in totaal goed voor acht wereldtitels en een onverwoestbare reputatie van Ducati in de annalen van de racegeschiedenis.

• Wist je dat… de 916 SPA met de ‘A’ van ‘America’ nog zeldzamer is, met slechts 54 geproduceerde exemplaren? De SPA werd ook de 955 genoemd, vanwege de cilinderinhoud die over werd genomen van de 916SPS.

• Wist je dat… Ducati vaak een nieuwe ‘special’ uitbracht als ze een verbetering aan hun racemotoren nodig achtten? Neem de 996SPS Foggy Replica die alleen in de UK werd verkocht. Ducati wilde een grotere airbox, maar daarvoor zat het standaardframe in de weg. Dus maakten ze de Foggy Replica van de 996SPS, op zich al een homologatiespecial, met een breder frame en grotere airbox. Daar zijn er 202 van gemaakt, de boel werd gehomologeerd en klaar was Carlo.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red