Hij komt er (erg binnenkort) aan: de Bimota Tesi H2!

We hebben er door de gekende omstandigheden een stuk langer op moeten wachten dan voorzien – hij had normaal in de lente van 2020 al uit de fabriek moeten rollen – maar nu komt de officiële launch van de Bimota Tesi H2 plots écht dichtbij. De productie werd de afgelopen dagen opgestart, en sinds vandaag staan op de webstek van de in Rimini gevestigde motorbouwer plots een pak foto’s, een uitgebreide technische fiche én zelfs een lanceerdatum te blinken: eerste levering in oktober 2020!

Wie geïnteresseerd is in deze monsterlijke kruising tussen gewaagd en exclusief Italiaans design, en de supercharged know-how van Kawasaki, kan er overigens maar beter snel bij zijn: de pre-orders staan inmiddels open, en er zullen in totaal slechts 250 genummerde exemplaren gebouwd worden. Zoals we sinds EICMA 2019 weten, zal de Tesi H2 aangedreven worden door de 998cc grote, supercharged vier-in-lijn uit Kawasaki’s H2, maar over de specs deden nogal wat geruchten de ronde. Die zijn bij dezen ook de wereld uitgeholpen: het blok zal 231 pk leveren aan de krukas bij 11.500 toeren, wat met Ram Air – Kawa blijft Kawa – zou oplopen tot 242 pk bij hetzelfde toerental.

 class=

De eerste modellen worden vanaf 1 oktober 2020 in Italië en Europa gedistribueerd, daarna wordt de verkoop geleidelijk uitgebreid naar andere markten. Bestellen kan via dit formuliertje, in zowel ‘Standaard’- als ‘Carbon’-uitvoering, al check je op voorhand beter even je spaarrekening. De kruisworp moet liefst 64.000 euro kosten (Italiaanse) btw inclusief…

 class=

Volledige technische fiche:

Tesi H2
FrameAluminum alloy plates billet machined, with rear swingarm mounting plate
Motor4-takt, 4-cil, DOHC, 4 kl. per cilinder, vloeistofgekoeld, supercharged 
Motorinhoud998 cc
Boring x slag76.0 mm × 55.0 mm 
Compressieratio8.5 : 1
Max. vermogen231 pk / 11,500 tpm
Met Ram Air: 242 PS/11,500 tpm
Max. koppel141Nm bij 11,000 tpm
Injectievier DFI® 50 mm gasklephuizen met dubbele injection, Euro 4
Tankinhoud17 lt.
Transmissie6-bak
Versnellingsratio’s1° 3.188(51/16); 2° 2.526(48/19); 3° 2.045(45/22); 4° 1.727(38/22); 5° 1.524(32/21); 6° 1.348(31/23) 
KoppelingNat, multi-disc
Lengte2.074 mm
Breedte770 mm
Hoogte1.155 mm 
Wielbasis1.445 mm
Grondspeling140 mm
Zadelhoogte840 mm (+/- 10 mm) 
Balhoofdhoek/naloop21.3° / 117 mm
Vering/demping voorBillet alu swingarm 
Veerweg vooraan100 mm
Vering/demping achterBillet alu swingarm 
Veerweg achteraan130 mm
Voorband120 / 70Z R17 
Achterband200 / 55Z R17
Remschijven vooraan2x 330 mm
Remschijf achteraan220 mm
Drooggewicht207 kg
Prijs (Italië)€ 64.000 incl. btw (22%)
VerkoopstartOktober 2020

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed