Weer eens iets anders: BMW R nineT ‘Higway Fighter’

Het zijn misschien wel de Japanners die aan de basis liggen van de huidige custom-cultuur, simpelweg omdat deze ondergrondse motorische kunstvorm al net zo lang onderdeel uitmaakt van de Japanse motorcultuur als de motorfiets zelf. Neem nu deze R nineT ‘Higway Fighter’, ontsproten aan het brein van Kaichiroh Kurosu, aka de Cherry’s Company.

Geschreven door Randy van der Wal      Foto’s BMW

Een sprong in de toekomst, dat had Kaichiroh Kurosu voor ogen toen hij aan de slag ging met de BMW R nineT in z’n workshop in Tokio. Er zit een kleine contradictie in, om juist met een retro motorfiets een machine te creëren die een beeld zou moeten vormen van de (nabije) toekomst. Al helemaal omdat dat Japanner als inspiratiebron voor de Higway Fighter de iconische R7-boxer gebruikte, een motorfiets uit 1934.

“Al met al zit er dus ongeveer 100 jaar tussen de oude R7 en de Higway Fighter, mijn idee over een motor in de toekomst. Dat zou zomaar 2034 kunnen zijn, best een interessant idee. Nu is de motor natuurlijk nog uitgerust met een boxerblok, maar ik probeer daar wel doorheen te kijken en alvast een voorstelling te maken hoe het geheel zou ogen mocht de Higway Fighter elektrisch worden aangedreven. Dat zou ook prima in het design passen, daarvan ben ik overtuigd”, aldus de Japanner die in de customscene staat aangeschreven als een van de besten in z’n vak. Met z’n internationaal hoog aangeschreven Cherry’s Company Shop in hartje Tokio is het maken van innovatieve customs bijna lopendebandwerk.

Bijna, want het moet wel een ambacht blijven, met een duidelijke, eigen signatuur. Kaichiroh staat vooral bekend om z’n onuitputtelijke hang naar perfectie, zij het met een duidelijke voorkeur voor gewaagde rondingen. Voorspelbaar zijn z’n creaties nooit. “Het rijden staat centraal, de vorm is ondergeschikt, deze machine is gemaakt om de snelweg mee af te schuimen, om mee te verdwijnen in het oneindige, dát gevoel moet ‘ie geven. Vandaar ook de naam Higway Fighter.”

De zoektocht naar het juiste lijnenspel mocht enige tijd in beslag nemen. Met als resultaat dat er van de originele R nineT weinig meer terug is te vinden. Met staaldraad werden de eerste contouren uitgebeeld in de workshop. >>

Een monnikenwerk. “Voor mij is dat noodzakelijk als ik begin aan een project. Ik heb iets in m’n hoofd zitten, maar dat moet ik op een gegeven moment ook visualiseren en tastbaar maken voor ik echt aan de bouw begin. Ik begin dan met het draad en werk langzaam toe naar de uiteindelijke vorm. Basis voor deze creatie vormt de handgemaakte aluminium body en tank die alle losse componenten met elkaar verbindt, resulterend in een samengesmolten, harmonieus geheel. Toch wilde ik wel een agressief voorkomen, een machine met een sportieve ‘feel’, een soort racer van de toekomst gekoppeld aan stijlelementen uit een ver verleden. De voorvering en remmen van de

S 1000 RR heb ik daarom behouden, zoals standaard op de NineT. Dat is superbike-materiaal. Het kuipje versterkt verder het racegevoel, al helemaal omdat er geen verlichting zichtbaar is. Toch zit er wel degelijk een lamp achter: zodra je het contact aanzet, schijnt de ledverlichting door het transparante kuipje heen. Zo gaan vorm en functie goed samen en behoudt de machine ondanks verlichting toch z’n racelooks.” Finishing touch zijn natuurlijk de dichte wielen van RevTech, 18 inch voor en 16 inch achter – met een dikke Metzeler 200/60 ME880. Stiekem zijn we hier inmiddels wel nieuwsgierig hoe dit nu eigenlijk rijdt… Iemand naar Japan binnenkort, toevallig?

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red