Het seizoen begint goed. BMW Motorrad update vier modellen.

Als de eerste lentezon tevoorschijn komt, begint het bij elke motorrijder te kriebelen. En dat weten ze bij BMW Motorrad uiteraard ook. De modellen M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R en S 1000 R hebben daarom elk een flinke update gehad. Het doel: meer dynamiek op straat en het circuit, dus nog meer rijplezier voor de liefhebbers van racetechnologie en compromisloze prestaties. Voor hen die in de markt zijn voor een nieuwe superbike of roadster met superbike-DNA kan het seizoen dus niet beter beginnen. Laten we eens kijken wat BMW Motorrad heeft bedacht in de donkere maanden die achter ons liggen.

De superbikes M 1000 RR en S 1000 RR zijn, net als de roadsters M 1000 R en S 1000 R, op technisch vlak doorontwikkeld en qua uiterlijk verder aangescherpt. Om het nieuwe motorseizoen te vieren heeft BMW per model ook nog de standaardfuncties uitgebreid en alle vier de modellen hebben nu de Euro 5+-homologatie voor de motoren.

Laten we beginnen met de superbikes. Geloof het of niet: het kan nóg sneller, scherper en stabieler.

De M 1000 RR, regerend wereldkampioen Superbikes, kreeg meer vermogen, verbeterde downforce en nieuwe stuurhoeksensortechnologie. Zijn vier-in-lijnmotor heeft nu 160 kW (218 pk), een nieuw ontworpen voorkuip voor meer aerodynamica en nieuwe M-winglets die de downforce flink verhogen. Samen met de M-gashendel, die een 14 graden kortere slag heeft, mag je zeggen dat de lat bij de superbikes dankzij de M RR opnieuw hoger ligt. We zijn benieuwd wat de rondetijden gaan worden…

De S 1000 RR kreeg eveneens nieuw ontworpen winglets voor meer neerwaartse kracht. Daarbij kwamen zijpanelen aan de kuip met een opvallender design plus een nieuw voorspatbord met geïntegreerde remleidingen, dat de remkoeling flink verbetert. De liefhebber kan ook bij de Double-R genieten van de M-gashendel met korte slag én van extra rijmodi voor optimale gasrespons en motorkoppel. Kortom: meer spektakel op de weg en het circuit.

Dan de roadsters. Bij de M 1000 R zien we een dynamischer ontwerp en de nieuwe dual-flow LED- koplampen die we kennen van de RR-modellen. Het begerenswaardige M-logo staat nu in de luchtinlaat tussen de koplampen. Bij de nieuwe M R zijn vanaf nu bij alle kleurstellingen het achterframe en de achterbrug in Platinum Grey metallic uitgevoerd. Voor extra dynamiek is het karakter van de tractiecontrole vergelijkbaar met de RR-modellen. Dat zorgt samen met de M- gashendel met korte slag voor fors meer rijplezier, op de weg en het circuit.

Last but not least de S 1000 R. Deze dynamische roadster kreeg een nog krachtigere vier-in-lijnmotor met 125 kW (170 pk). Een kortere eindverhouding in de versnellingsbak, de verbeterde Shift Assistant Pro en de nieuwe M-gashendel met korte slag zorgen voor een dynamischere afstelling en betere sprintprestaties. Uiterlijk valt de nieuwe dual-flow LED- koplamp, afgeleid van de RR-modellen, het meeste op. Sowieso heeft de Single-R een wat rigoureuze dresscode als je kijkt naar de kleurenschema’s die worden aangeboden. En dat is precies zoals de liefhebber het graag ziet.

Hebben we nu alles gehad? Zeker niet. De updates aan de vier modellen zijn te talrijk om hier allemaal te bespreken, net als de verbeterde standaarduitrustingen en kleurenschema’s. Er is echter iemand die je alles kan vertellen wat je nog meer wilt weten: de BMW Motorrad dealer. De hier besproken motorfietsen staan er klaar voor een proefrit. Dus begin je seizoen goed en maak kennis met één van de vernieuwde modellen. Meer lezen en een proefrit boeken kan op bmw-motorrad.nl

#NeverStopChallenging

MAKE LIFE A RIDE

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha TMAX Tech MAX

Kort getest: Yamaha TMAX Tech MAX

In het vliegtuig richting Zuid-Spanje word ik ineens overmand door twijfel. Voor de test van de Yamaha TMAX Tech MAX heb ik naast de obligate

Moto-Master

Hoe doen ze het?! Moto-Master

Je moet het maar doen, met amper twintig medewerkers toch meedraaien aan de top in je branche. Moto-Master uit het Brabantse Hapert is er in