Helderziend in de regen

Regenrijden

Het najaar komt zo stilaan weer in zicht, of we daar nu zin in hebben of niet. En dat kan in de Lage Landen weleens met een plensbuitje gepaard gaan. Hoewel regen op het vizier van je helm geen levensgroot probleem is (even je hoofd een kwartslag draaien volstaat doorgaans om de rijwind z’n werk te laten doen en je vizier droog te blazen) hebben verschillende knappe koppen tijd gestoken in de zoektocht naar de oplossing voor een onbestaand probleem. Of hebben Rain-X, Watroprop en Bikerguard toch nut?

Rain-X

Howard G. Ohlhausen was een naar de VS uitgeweken Duitser die in de luchtvaart aan de slag ging. Hij zag daar een probleem en bedacht een oplossing waar we ook als motorrijders van kunnen profiteren. Na zijn uren was Howard immers vooral in zijn thuislabo te vinden, waar hij oplossingen zocht om de zichtbaarheid voor piloten bij slechte weersomstandigheden te verbeteren.

Een eerste product dat glas en andere oppervlakken waterafstotend maakte verkocht hij aan de Amerikaanse luchtmacht, de andere afgeleiden die Ohlhausen daarna ontwikkelde zette hij onder de merknaam Rain-X in de markt. Ondertussen is het gamma Rain-X producten best uitgebreid, als motorrijder moet je uit dat ruime aanbod de ‘Plastic Water Repellent’ of ‘Vloeistof-afstotend plastic’ hebben.

Regenrijden Rain X

Rain-X is ondertussen vrij goed bekend onder motorrijders, om de simpele reden dat het een gemakkelijk te gebruiken product is dat ook effectief werkt. Kern van de zaak is dat Rain-X een hydrofobe laag op je vizier creëert waardoor de vochtpartikels zich niet aan het vizier vasthechten, maar aan mekaar gaan klitten. Op die manier vormt het vocht veel sneller een druppel en die rolt dan weer een pak sneller van het hydrofobe vizier af. Rij je met een toermotor met groot windscherm, dan kan je Rain-X ook op dat oppervlak gebruiken.

Rain-X aanbrengen is kinderlijk eenvoudig. Zorg dat het vizier goed schoon is, vernevel Rain-X rechtstreeks op het vizier en wrijf het met een schone doek met cirkelvormige bewegingen goed in. Daarna wrijf je het overtollige product eraf met een microvezeldoek (géén papieren doekje!) en klaar is Kees.

Het verschil is overduidelijk en dan vooral als je in de mist rijdt. Rollen dikke regendruppels meestal vanzelf al vrij gemakkelijk van je vizier, dan zijn de kleine mistdruppeltjes vaak wat lastiger, net omdat die niet snel uit zichzelf aan mekaar klitten om een druppel te vormen en weg te rollen.

Regenrijden

Met Rain-X is het overduidelijk dat het vocht sneller van je vizier af loopt. Hoelang Rain-X werkzaam blijft, hangt ervan af hoe vaak je met een handschoen over je vizier wrijft en hoe vaak je in de regen rijdt. Voor mij is het inmiddels een gewoonte geworden om opnieuw Rain-X aan te brengen telkens ik het vizier heb schoongemaakt.

Sommige motorrijders bedienen zich van huis-, tuin- en keukenwetenschap om zelf één of ander goedje op hun vizier te smeren om het hydrofoob te maken. Wat ik niet goed begrijp, want als je zelf zo’n recept in mekaar knutselt weet je nooit of het polycarbonaat van je vizier erdoor aangetast wordt. En voor de prijs moet je Rain-X sowieso niet laten staan. Een spuitbus van 500 ml kost 10,95 euro en gaat maandenlang mee. Dus waarom dan zelf aan het knoeien gaan?

Prijs: € 10,95
Meer info: rainx.nl

Watroprop

Ooit zag ik een kartwedstrijd in de gietende regen waarbij alle coureurs vlak boven hun vizier een minipropeller hadden gemonteerd. Die draaide door de rijwind zo snel dat alle regendruppels van het vizier werden geblazen. Watroprop werkt volgens hetzelfde principe.

Watroprop is de uitvinding van de Duitser Albert Keller die sinds 2017 het product op eigen houtje op de markt brengt. In plaats van een kleine propeller die zoals bij de karters boven het vizier wordt gemonteerd, werkt Keller met een plexi schijf die je met een zuignap op het vizier moet monteren. Omdat het Duitse keuringsinstituut TüV lastig deed over de veiligheid van de Watroprop moest Keller een lelijk veiligheidselastiek aan zijn Watroprop toevoegen.

Regenrijden Watroprop

De Watroprop installeren lijkt eenvoudig, al moet je er wel de juiste procedure voor volgen. Die begint met het veiligheidselastiek over je hoofd te trekken waarna je je helm opzet en de Watroprop met de zuignap op je vizier drukt. Bij voorkeur in het midden onderaan, met de bevestiging van het veiligheidselastiek horizontaal.

Bij stilstand wordt je blikveld door de plexi propeller en het veiligheidselastiek serieus ingeperkt en om het dashboard te kunnen aflezen moet je je hoofd net iets meer of juist wat minder naar voren kantelen, gewoon om te voorkomen dat de zuignap van de Watroprop en het elastiek je blikveld hinderen.

De Watroprop is bijzonder goed gelagerd waardoor de plexi schijf heel snel op toeren komt van zodra je gaat rijden. Tot mijn grote verbazing word ik niet afgeleid door de snel draaiende schijf voor mijn neus die alle regendruppels efficiënt van het vizier weg blaast. Waarmee Watroprop in principe wel werkt in de strijd tegen het vocht, al zitten er jammer genoeg te veel nadelen aan het systeem om het tot een aanrader te bombarderen.

Regenrijden Watroprop

Knap vervelend is dat je het vizier van je helm niet meer kunt openen als je de Watroprop gebruikt. Hangt het elastiek rond je nek, dan is dat niet lang genoeg om de Watroprop vast te houden als je het vizier omhoog hebt geklapt. Hangt het elastiek rond de helm en klap je het vizier omhoog, dan komt het elastiek achteraan los.

Tweede minpunt is dat de fabrikant/bedenker zelf afraadt om de Watroprop te gebruiken bij snelheden van meer dan 120 kilometer per uur. Nu heb ik die snelheid zelf wel overschreden en ondervond ik geen problemen met de stabiliteit van de helm, helemaal zorgenvrij rij je dan toch niet rond. Nog belangrijk is dat je tijdens het rijden vooral niet probeert om iets aan je helm aan te passen, want als je met een vinger tegen de snel spinnende plexi schijf stoot dan doet dat best wel pijn. En ja, dat weet ik uit ervaring.

Mocht je de Watroprop zonder het veiligheidselastiek gebruiken zou je blikveld minder verstoord worden, al kan ik dat evenmin aanraden want toen ik bij de eerste test even over mijn schouder keek voordat ik een auto inhaalde, stootte de Watropop tegen mijn linkerschouder aan en liet de zuignap los. Gelukkig had ik het veiligheidselastiek gemonteerd en hing mijn Watroprop op mijn rug te bengelen. Last but not least moet je de plexi schijf regelmatig schoonmaken en zorgt een lichte beschadiging van de Watroprop al snel voor een verstoring van je blikveld.

Regenrijden

Met een adviesprijs van 39,95 euro is de Watroprop best betaalbaar en het principe van de draaiende schijf is op zich heel nuttig in de strijd tegen regen en mist. Jammer genoeg zitten er aan de praktische uitwerking te veel haken en ogen waardoor ik de Watroprop – ondanks mijn sympathie voor de uitvinder – niet bij de absolute hebbedingetjes kan onderbrengen.

Prijs: € 39,95
Meer info: regenschutzscheibe.de

Bikerguard

Soms moet je de oplossing voor een probleem niet te ver gaan zoeken. Wat doe je als automobilist als het begint te regenen? Juist, je zet je ruitenwissers aan. En dus bedachten de Slovenen van Bikerguard een ruitenwisser voor je motorhelm.

De Bikerguard komt in een stijlvol hard etui en bevat alles wat je nodig hebt om de ruitenwisser te monteren, al heb je in de eerste plaats ook wel wat lef en een vaste hand nodig. De Bikerguard monteer je immers op een kleine, plastic beugel die je centraal bovenaan je vizier moet bevestigen.

Regenrijden Bikerguard

Dat doe je door met een minuscuul handboortje twee piepkleine gaatjes in je vizier te boren en dat gaat wonderwel gemakkelijk. Om te weten waar je die twee gaatjes precies moet boren, vind je in de verpakking een papieren template die aangeeft welke zone de ruitenwisser schoon zal vegen en waar je de twee gaatjes moet boren. Nadat je die twee gaatjes geboord hebt, zet je de plastic montagebeugel met twee kleine schroefjes op je vizier vast.

Rij je zonder ruitenwisser, dan stoort dat stukje plastic niet omdat het boven je blikveld zit. Handig is dat Bikerguard meteen twee van die montagebeugeltjes meelevert zodat je de ruitenwisser op twee helmen kunt gebruiken. De Bikerguard schuif je eenvoudig in die houder en zit daar met een pinnetje vergrendeld, in de verpakking vind je ook een adapter waarmee je een GoPro camera op de bevestigingsbeugel van de ruitenwisser kunt monteren. Handig!

Regenrijden Bikerguard

De ruitenwisser laad je met een magnetische laadkabel via USB op en de batterij garandeert vijf tot vijftien uur ‘wisplezier’. Met de knop op de ruitenwisser schakel je de Bikerguard in en kies je tussen ‘constant wissen’ of ‘manueel wissen’ waarvoor je het commando geeft met een drukknop die je ergens op je stuur monteert.

De Bikerguard ruitenwisser weegt slechts 84 gram en aangezien hij vooraan op je helm staat wordt de balans van je helm op de motor niet verstoord, ook de extra druk op je nek omwille van het grotere frontale oppervlak valt best mee en je ervaart weinig extra windruis. In tegenstelling tot de Watroprop kan je met de Bikerguard ruitenwisser gemonteerd je vizier wel nog openen en sluiten.

Omdat het risico bestaat dat je de twee gaatjes voor de montagebeugel geboord hebt in de zone waar je anders de PinLock zou monteren, levert Bikerguard bij de ruitenwisser een dampwerende folie die je aan de binnenkant van je vizier kleeft. Die folie werkt op hetzelfde principe als PinLock en is wel efficiënt, jammer genoeg is hij redelijk klein waardoor het dampvrije blikveld beperkt is.

Regenrijden Bikerguard

Bij zware regenval is de ruitenwisser in automatische stand best handig, om mist van het vizier te wrijven is de functie met de drukknop op het stuur nuttig. Bizar is wel dat de ruitenwisser zelf ook water vangt en aangezien de ruitenwisser boven je vizier staat, loopt dat water over je vizier naar beneden. Waardoor de Bikerguard een beetje oorzaak en oplossing is.

Oké, het ziet er wat vreemd uit, maar het werkt wel en de neveneffecten zijn beperkt. 399 euro voor de complete set is echter serieus aan de prijs en ook de losse onderdelen zijn niet goedkoop. Ben je de afstandsbediening (die je trouwens met een klittenband op je stuur bevestigt, wat geen enkele beveiliging tegen diefstal biedt) kwijt en bestel je een nieuwe, dan kost je dat 79,99 euro. Drie ruitenwisserbladen kosten je dan weer 24,99 euro.

Prijs: € 24,99
Meer info: bikerguard.com

Regenrijden Bikerguard

Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Bart De Schampheleire, Marc Sànchez, Joost Overzee, Watroprop, Bikerguard

Deel



Gerelateerde artikels

Regenrijden

Helderziend in de regen

Het najaar komt zo stilaan weer in zicht, of we daar nu zin in hebben of niet. En dat kan in de Lage Landen weleens