Harley-Davidson Bronx: uitstel of afstel?

Eind vorig jaar kondigde Harley-Davidson nog met veel bombarie de toekomstplannen aan, waaronder uitbreiding naar geheel nieuwe segmenten voor de fabrikant: de elektrische LiveWire was er reeds, maar ook een streetfighter en een heuse adventuremotor druppelden al bijna uit de kraan van de pijplijn. Het idee was om jonge mensen en een nieuw klantenbestand te gaan veroveren door middel van het ‘More Roads to Harley-Davidson’-programma. Dus presenteerden de Amerikanen op EICMA 2019 hun Pan America en Bronx aan het grote publiek – die beide aangedreven zouden worden door de vloeistofgekoelde 60 ° Revolution Max V-Twin, zij het in verschillende configuraties: 1.250cc voor de avonturier en 975cc voor de straatvechter van dienst.

Helaas oogt de toekomst anno 2020 iets minder rooskleurig – niet in het minst voor de Bronx. Voormalig CEO Matt Levatich ruimde net na de meest recente jaarwissel plaats, en met hem ging de hele ‘More Roads’-strategie van de motorbouwer uit Milwaukee op de schop. Harley’s nieuwe topman, Jochen Zeitz, schakelde eerst over naar een kostenefficiëntere ‘Rewire’-strategie, om die eind juli nog eens scherper te stellen en ze ‘Hardwire’ te dopen. Met recht en rede: na een kwartaalverlies (tweede kwart 2020) van 92 miljoen dollar kondigde Zeitz aan dat HD zich meer zal gaan focussen op hun ‘core business’, het productieproces efficiënter moet (een afslanking van 14% of 700 werkkrachten is inmiddels aan de gang), het merk zich zal terugtrekken uit markten die onder de verwachting presteren én ruwweg 30 procent van de line-up zal sneuvelen. En die belofte lijkt niet enkel op het huidige, maar ook op het toekomstige gamma te slaan: als we even op de Amerikaanse website HD bladeren, merken we bij ‘future models’ dat de Bronx uit de plannen is verdwenen. Des te opvallender is dat de Amerikanen blijkbaar wel blijven geloven in hun Pan America: die staat nog steeds op het programma, al is de deadline inmiddels over het jaar getild – ‘Coming in 2021’.

Meer details over het nieuwe ‘Hardwire’-vijfjarenplan zouden in het vierde kwartaal worden vrijgegeven. Wij zijn alvast benieuwd of er na 2021 nog een plaatsje is voorzien voor de Bronx.

 class=
Model Year 21.25 Key Features Photography.

Deel

Gerelateerde artikels

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd

Ducati Panigale V4 S 2025

Brembo neemt Öhlins over

Brembo legt 405 miljoen dollar (ca. 370 miljoen euro) op tafel voor Öhlins, de grootste overnamedeal in de geschiedenis van het Italiaanse bedrijf. Met de