Kawasaki verrast met de introductie van de nieuwe Ninja ZX-4R. Een frisse, kleine, hoogtoerige vier-in-lijn die oude (ZXR400) tijden doet herleven. Nog meer goed nieuws, hij komt (einde van het jaar) ook naar Europa!
Goed nieuws voor iedereen die de jaren 90 van dichtbij heeft meegemaakt. En dan doelen we niet zozeer op de muziek uit die periode, maar vooral op de stormachtige ontwikkeling die ‘de sportmotor’ in die gloriedagen doormaakte. Niet alleen de grote jongens (zeg maar 600cc en daarboven) kregen alle aandacht, juist ook de kleine 400cc viercilinders van veelal Japanse komaf speelden in die tijd een hoofdrol. Een van de meest prominente afgevaardigden: de Kawasaki ZXR400. Goed, door het ineenstorten van de supersportmarkt en gedoe met rijbewijzen (A1, A2, jeweetwel) leek het doek al een tijdje gevallen, maar nu is er binnen de Kawasaki-gelederen dus sprake van een spectaculaire comeback.
De Ninja ZX-4R is uitgerust met een compleet nieuw ontwikkelde 399cc viercilinder met een vermogen van 77 pk (80 pk met Ram-Air). Dat is alvast een dikke 15 pk meer dan de ZXR400 destijds. Niet verrassend: op dit moment is de Ninja ZX-4R de enige supersport in dit segment met een viercilinder achter de kuip. We verheugen ons nu al op het gekrijs van de ultrahoogtoerige vier-in-lijn met een piektoerental van meer dan 15.000 tpm.
Onder andere lichte, gesmede nokkenassen en gegoten aluminium zuigers maken dit hoge toerental mogelijk terwijl een lichtgewicht vliegwiel moet zorgen voor een gretige gasrespons. Aan het motorblok is een Assist & Slipperclutch gekoppeld, om een blokkerend achterwiel bij snel terugschakelen (want schakelen zul je!) te voorkomen. De SE- en RR-uitvoeringen zijn standaard voorzien van een up/down quickshifter.
Kawasaki claimt belangrijke rijwieltechnische zaken, zoals de gewichtsverdeling, scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok op de Ninja Superbikes te hebben gebaseerd. Geen dikke twin-spar balken hier echter, een stalen trellis-frame moet in combinatie met de lange gebogen swingarm zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en de juiste balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Rijklaar komt de ZX-4R op 188 kilo. Dat is wel weer zo’n 11 kilo zwaarder dan de ZXR400, maar dat zien we voor deze keer door de vingers…
Voor bevindt zich een 37 mm UPSD vork met Showa SFF-BP binnenwerk, achter zien we een schokdemper met horizontale back-link met een progressief veerkarakter. De voorremmen zijn opgebouwd uit semi-zwevende dubbele 290 mm schijven met radiaal gemonteerde monobloc remklauwen.
Geavanceerde elektronische rijhulp is ook aanwezig om te zorgen dat rijders het optimale uit deze nieuwste Ninja kunnen halen. Met de geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi – Sport, Road, Rain en Rider (Manual) – kan de rijder de juiste instelling kiezen die past bij de rijomstandigheden en zijn of haar rijstijl. Traction control kan ook volledig uitgeschakeld worden voor de meest pure rijervaring.
Achter de topkuip bevindt zich een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay. Het scherm is, naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie, voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnellingsposities en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. De Kawasaki RIDEOLOGY app kan worden gebruikt om verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van gps route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.
In Amerika, Canada, Filipijnen en Indonesië zal de Ninja ZX-4R dit voorjaar al beschikbaar zijn, in de herfst van 2023 wordt het model verwacht in Europa. Prijzen worden later bekendgemaakt.
Drie beschikbare uitvoeringen
De Ninja ZX-4R zal beschikbaar zijn in drie verschillende uitvoeringen; Ninja ZX-4R, Ninja ZX-4R SE en de ultieme Ninja ZX-4RR.
De Ninja ZX-4R SE is standaard uitgerust met:
- Up/Down Quickshifter
- Smoked Windscherm
- USB-aansluiting
- Frame Sliders
De Ninja ZX-4RR is standaard uitgerust met:
- SHOWA SFF-BP voorvork met instelbare veervoorspanning
- Showa BFRC-lite Schokdemper
- Verstelbare Veervoorspanning Voorvork
- Up/Down Quickshifter
- Speciale RR-kleurstelling