Gespot: de ietwat vreemd ogende MY21 Ducati Monster

Aah, spyshots! De favoriete manier voor producenten om vrij gecontroleerd al een tipje van de sluier te lichten van en opwinding te veroorzaken rond een op til staande worp. En als er dan zo’n, al dan niet georchestreerde, gedeeltelijke onthulling opduikt, smullen we er doorgaans met z’n allen van. Al fronsen we toch even de forse wenkbrauwen bij ’t zien van de door RideApart in Duitsland gespotte Ducati Monster voor 2021. Het gekiekte exemplaar wijkt namelijk wel erg ver af van wat we van de Monster-familie gewoon zijn.

Zo zijn de voortrein en koplamp wel herkenbaar, maar beschikt deze machine duidelijk niet over een trellisframe! In plaats daarvan lijkt de nieuwkomer opgebouwd rond een gegoten alu monocoque-frame – wat voor echte Monster-adepten toch enigszins als heiligschennis zal aanvoelen. Voorts vallen op deze testmachine meteen de gespleten swingarm, de korte dubbele einddemper (of die overeind blijft met de Euro5-normen in ’t verschiet valt af te wachten) als de waterkoeling op, zoals die ook al op de Monster 821 en 1200 steekt – enkel de huidige 797 Desmodue ontsnapte de afgelopen jaren nog aan de vloeistofgekoelde (r)evolutie.

Of…
Een andere denkpiste zou – ondanks de duidelijke Monster-neus – een Streetfighter V2 kunnen zijn. Het frame lijkt immers nogal sterk op dat van de Panigale V2, waardoor ook het blok wel eens de 955cc grote Superquadro-twin van de kleinste Pani zou kunnen zijn. Ook de eerder genoemde dubbelloops uitlaatdemper lijkt op het exemplaar op de kleinste sportieveling uit Borgo Panigale. Binnenkort weten we ongetwijfeld meer.

 class=
 class=

Voer voor discussie, denken wij. Wat denken jullie?

Beelden: RideApart


Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.