BMW parkeert de F 450 GS als potente offroadmachine binnen het A2-segment. En met 178 kg schoon aan de haak, 48 pk, 43 Nm koppel en degelijke veerelementen van Kayaba lijkt dat hout te snijden. Ook zien we voor het eerst de volledig nieuwe Easy Ride Clutch, een slimme centrifugaalkoppeling, als optie.
Op de Eicma vorig jaar kregen we al een preview met de F 450 GS Concept, en die lijkt grotendeels te zijn overgenomen voor deze productieversie: dezelfde nieuw ontwikkelde paralleltwin, hetzelfde stalen buizenframe met het blok als dragend onderdeel en dezelfde focus op het bouwen van een lichtgewicht machine.
															Voor het vloeistofgekoelde 420cc motorblok werd er gekozen voor een 135 graden krukhoek tussen de twee cilinders, waardoor de twin minder trillingen produceert. Een contraroterende balansas moet de vibraties verder elimineren. De maximaal toegestane 35 kW in het A2-segment vertaalt zich in de F 450 GS als 48 pk bij 8.750 tpm. In combinatie met de 43 Nm koppel bij 6.750 toeren en een rijklaar gewicht van 178 kg is de BMW een van de krachtigere motoren in deze klasse.
Voor vangt een 43 mm Kayaba upside-down de klappen op. Die is standaard niet regelbaar, op de Sport en GS Trophy uitvoeringen van de F 450 GS is het een ander verhaal want daar is de veervoorspanning en uitgaande demping wel instelbaar. Achter zien we een Kayaba monoshock (instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping) in combinatie met de gegoten aluminium dubbelzijdige swingarm. Die laatste is overigens hol om nog wat extra grammetjes te besparen. Standaard staat de F 450 GS op gegoten aluminium wielen, 19 inch voor en 17 inch achter, met tubeless banden. Optioneel zijn er ook spaakwielen beschikbaar.
															Brembo verzorgt de vierzuigerremklauw die zich vastbijt in een 310 mm remschijf aan de voorzijde, achter zit een 240 mm remschijf met een tweezuigerklauw. De F 450 GS is uitgerust met het hellingshoekgevoelige ABS Pro. Over elektronica gesproken: standaard word je op weg gestuurd met drie rijmodi (Rain, Road, Enduro), Dynamic Brake Control en Dynamic Traction Control die eveneens hellingshoekgevoelig is. Verder heb je de beschikking over motorslipregulatie, kortweg MSR, waarmee je meer controle over het achterwiel houdt bij abrupt remmen of terugschakelen.
															Een elektronische nieuwigheid binnen het BMW-gamma is de Easy Ride Clutch (ERC), een geautomatiseerde centrifugaalkoppeling waarbij de koppeling wordt ingeschakeld op basis van het toerental. In tegenstelling tot de doorsnee centrifugaalkoppeling, die je bijvoorbeeld kent uit motorscooters, blijft de Easy Ride Clutch gesloten staan in vrijloop. Hierdoor houd je het gevoel van een ‘normale’ koppeling, waarbij ook de motorrem voorspelbaar is.
Pas wanneer een stationair toerental bereikt wordt, opent de ERC automatisch waardoor de motor niet kan afslaan als je bijvoorbeeld niet op tijd bij de koppeling bent. Het systeem maakt, in samenwerking met de Shift Assistant Pro quickshifter, bediening van het koppelingshendel overbodig. Toch zit het hendel er nog op om je bij te staan in meer penibele situaties; als je over een boomstronk of grote steen wil, bijvoorbeeld, of als je iets meer controle wil hebben op gladde ondergrond. De nieuwe Easy Ride Clutch zit standaard op de F 450 GS Trophy, op de andere varianten is het systeem optioneel.
															Andere varianten, inderdaad, want BMW zou natuurlijk BMW niet zijn als het ook deze kleine GS niet in verschillende uitvoeringen en met oneindige optiemogelijkheden zou aanbieden. De F 450 GS komt in vier uitvoeringen: Basic, Exclusive, Sport en Trophy. De Basic is enkel in Cosmic Black beschikbaar en beschikt over de essentiële fabrieksuitrusting.
De Exclusive (ook enkel in zwart) staat een trapje hoger met offroad voetsteunen, handkappen, skidplate, transparant ruitje, Pro rijmodi en Shift Assistant Pro. De F 450 GS Sport is er in Racing Red en krijgt bovenop de features van de Exclusive ook instelbare voorvering.
															Last but not least is er nog de Trophy: die is behangen met al het lekkers van de Sport, maar krijgt witte handkappen, een getint Rallye windschermpje, een aluminium skidplate en de Easy Ride Clutch. Los daarvan kan je natuurlijk naar hartenlust aanvinken bij de optiepakketten en in de optielijst.